x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Tainele lui Liviu Rebreanu, "răstignite" în cărţi

0
Autor: Monica Andronescu 20 Mai 2009 - 00:00
Tainele lui Liviu Rebreanu, Liviu Rebreanu împreună cu soţia, Fanny, şi cu fetiţa, Puia/

A scos din sertarul istoriei literaturii fiecare rând pe care l-a scris Liviu Rebreanu. A realizat singura ediţie integrală a operelor lui, i-a tipărit integral publicistica. Niculae Gheran a fost îngerul care a vegheat în ultima jumătate de deceniu asupra textelor marelui scriitor.


Jurnalul Naţional: Ce mare descoperire aţi făcut cercetând viaţa şi opera lui Liviu Rebreanu?
Niculae Gheran: Când realizezi o ediţie integrală de Opere, dublată de o cercetare biografică de tip analitic, e greu să separi detaliul de ansamblul construcţiei. De unde să încep?
Căci, făcând abstracţie de noutatea aparatului critic, cu mii de pagini de note şi comentarii pe marginea textelor tipărite, am publicat o serie de volume complementare seriei de Opere, tomuri în care, prin excelenţă, ofeream câmpuri virgine de investigare istoriografică.

Aş aminti "Caietele" din 1974, adevărat laborator de creaţie al tânărului ardelean, unde, exceptând scrierile proiectate în anii de ucenicie literară, se prefigurează şi câteva opere majore. De asemenea, primele două volume din biografia omului şi operei sale ("Tânărul Rebreanu" şi "Amiaza unei vieţi") mi-au dat prilejul să fac erata multor erori strecurate în lucrări anterioare şi, îndeosebi, în memoriliastica de familie.

Dar, pentru că folosiţi sintagma "mare descoperire", mă laud - nu m-aş mai lăuda, că împlinirea mi-a tocat mulţi ani din viaţă - cu depistarea a circa o mie de colaborări din presa timpului, care, la un loc, aproape că i-au dublat creaţia (evident, mă refer strict la volum, nu şi la valoare).

 Înainte de a se afirma ca romancier - precedat de un nuvelist prea puţin luat în seamă - Rebreanu a fost gazetar vreme de 12 ani. I-am tipărit integral publicistica, inclusiv multe colaborări cu pseudonime (Puck, Sfinx ş.a.). Pentru un novice nu-i mare lucru. Dar, dacă ţii seama că fondul de periodice din anii interbelici totalizează circa 10.000 de ziare şi reviste, te apucă durerile de cap.

Este ca şi cum ai căuta acul în carul cu fân. De aici, sumedenie de "descoperiri" ca, de pildă, adevărata faţă a "colaboraţionistului" Rebreanu. Citirea publicisticii sale din anii ambelor războaie mondiale îl absolvă de orice vină. Stupoare pentru cei care l-au acuzat o viaţă întreagă de "trădare", fie că era vorba despre germanofilie, despre fascism şi naţionalism acerb, împins până la legionarism. Dar, zic, să ne oprim aici cu "descoperirile", că altminteri ne prinde revelionul.

 

Amintiţi-ne de un moment crucial din viaţa lui Liviu Rebreanu, care i-a marcat destinul şi scriitura.
O răscruce s-a ivit în toamna anului 1907, când ofiţerul de honvezi Rebran Oliver - notat excelent în toate rapoartele cazone - n-a putut deconta vreo 500 de coroane din suma atribuită pentru gospodărirea popotei, bani "rătăciţi" la o partidă de cărţi, obligându-l să renunţe la cariera armelor printr-o demisie de onoare. Norocul a făcut ca el - sau prietenii cărora le-a împrumutat bani din vistieria regimentului din Gyula - să piardă.

Altminteri, armata chezaro-crăiască ar fi avut un general în plus, iar românii un scriitor în minus. Accidentul, fericit soldat prin schimbarea profesiei, avea totuşi să-l urmărească întreaga viaţă, fiind permanent un motiv de şantaj şi calomnii.

 

"Adam şi Eva", romanul cel mai iubit
Dintre toate scrierile sale, romanul "Adam şi Eva" a fost cel mai îndrăgit de scriitor. Care este povestea cărţii şi cum vă explicaţi această iubire?
Despre geneza romanului scriu avizat Andrei Moldovan şi Teodora Dumitru, doi critici tineri care au alcătuit prefaţa şi cronologia recentului volum care apare în colecţia Jurnalului Naţional. Nu vreau să reiau informaţia istoriografică, pentru a nu scădea interesul cititorilor.

În privinţa preferinţei amintite, gândul mă duce la o mamă care, având mulţi copii, se ataşează mai totdeauna de cel slab ori neobservat. În cazul de faţă, nu mă refer atât la valoare - căci avem de-a face cu o carte extrem de plăcută la lectură -, cât la receptarea ei. Venit după "Ion" (1920) şi "Pădurea Spânzuraţilor" (1922), "Adam şi Eva" (1925) nu s-a bucurat în epocă de ecoul primelor romane.

Este imposibil ca acest fapt să nu-l fi afectat pe autor. Mai ales că pentru a realiza un roman despre iubirea eternă, văzută de Rebreanu "ca o lege oarecum cosmică", dincolo de timp şi spaţiu, a trebuit să se informeze enorm, începând de la anii Antichităţii până la contemporaneitate. Muncă de Sisif.

 

Cum vă explicaţi reticenţele criticilor?
"Despre gusturi şi culori nu se discută" - spune un proverb al filosofilor scolastici din Evul Mediu. După cum la fel de adevărat este că judecăţile axiomatice se mai schimbă de la o generaţie la alta. Astăzi arunci la coş o pălărie a bunicii, iar mâine revii la moda de ieri, considerând-o "ultramodernă". Graniţele sunt greu de trasat.

În 1934, de pildă, revista Azi a organizat o masă rotundă pe tema "Ce rămâne din Liviu Rebreanu". Majoritatea celor 13 participanţi, în cap cu Lovinescu, a optat atunci pentru "Ion" şi "Pădurea Spânzuraţilor". Tânărul Mircea Eliade, dimpotrivă, s-a declarat în favoarea romanului "Adam şi Eva". Mai de curând, unii critici, precum Ion Simuţ, nu ezită ca în primul raft al creaţiei rebreniene să plaseze "Ciuleandra". Şi nu fără temei.

Istoria literară nu trebuie confundată cu vechile scripturi; temporar, ne lasă ferestrele deschise, cu atât mai mult cu cât actualitatea ei bate în geam.

 

Fidelitate angelică sau prudenţă...
Dacă acum v-aţi întâlni cu Rebreanu, ce întrebare i-aţi adresa? Ce taină v-a "chinuit" cercetându-i existenţa? Dacă nu vă frământă şi acum, întrucât volumul "Glorie şi amurg", ultimul din tripticul dvs. biografic, n-a apărut nici până azi.
Stimată doamnă, la începutul convorbirii noastre vorbeaţi despre iubire. Ei bine, vreau să vă spun că după un amor constant de 40 de ani, ca-n mai toate căsniciile (cuvânt ce se înrudeşte cu dulcea "casnă"), nu te mai chinuieşte nimic. Ştii mai mult decât ar fi necesar.

Să vă relatez o păţanie.
În pauza unui simpozion la Aiud - unde, anual, ca şi la Bistriţa, se desfăşoară sesiuni de comunicări despre viaţa şi opera romancierului - am cerut unor confraţi să aleagă o frază din oricare roman al său, angajându-mă să le spun anul, ziua şi luna când a fost scrisă, ba chiar şi orele între care a fost aşternută pe hârtie.

La cerere, puteam adăuga informaţii suplimentare: ce-a mai făcut autorul în ziua cu pricina, care era starea vremii, variantele respectivei fraze pe parcursul reeditărilor etc., etc. Nu era vorba despre nici o formă de iluzionism; trebuia doar să ştii cum să foloseşti aparatul critic al ediţiei mele, bazat pe studierea unei uriaşe arhive. Rebreanu ne-a lăsat pe masă toate cheile investigaţiei de ordin istoriografic (şi nu numai). 

 

Pe marginea manuscriselor sale, el a notat exact ziua şi ora când s-a aşezat şi ridicat de la masa de lucru (de unde posibilitatea fixării în timp a fiecărui fragment din opera lui); în afară de acest calendar, ne-a lăsat un jurnal intim, dar şi însemnările jurnaliere ale gospodarului de la Valea Mare, cu multitudinea preocupărilor sale, dictate şi de starea vremii (de unde posibilele lămuriri suplimentare). 

Mă opresc aici cu exemplificările, fără a comenta, de pildă, surprizele pe care ţi le oferă lectura miilor de scrisori rămase în arhivă.

În atare condiţii, se mai poate vorbi despre "taine" ? De aici şi întrebarea - nedelicată - ce i-aş adresa-o scriitorului, plecând de la statutul meu de "avocat din oficiu", care i-a câştigat postum toate procesele:

"Domnule Rebreanu, nu-s curios de ce d-na Fanny a rupt o umbrelă în capul Puiei Ionescu, numai pentru că biata actriţă se îndrăgostise de Domnia Ta. Reţin doar agresivitatea nevestei, suficientă pentru punerea în gardă a soţului. Dar, oare, aşa să-mi explic răceala cu care aţi evitat orice legătură extraconjugală cu multele dive de la Naţional, mă refer, în primul rând, la cele care vi s-au oferit pe tavă? (Doamne, şi ce femei!...)

Prietenii Dumneavoastră, Camil Petrescu şi Ionel Teodoreanu, dăduseră iama în ele, pe când Domnia Ta le-ai «răstignit» doar în cărţi. Chiar aşa? Să fie vorba despre o fidelitate angelică, ori despre o prudenţă şi discreţie excesive, caracteristice unui bărbat versat? Oare, acceptând ofertele, v-aţi temut ca «după» să nu mai fiţi în ochii lor tot atât de mare, cum vă considerau toţi? Devotament faţă de soţie sau cruntă timiditate?

Altminteri, e greu să pricepi cum poţi ocoli «avansurile» Elvirei Godeanu - actriţă extrem de frumoasă şi talentată, pe deasupra şi cu 16 ani mai tânără decât Dumneavoastră - şi să cobori la curtea blegoasă a unei cititoare din Ţăndărei, cu ifose de scriitoare, pe care soţul, inginer, băiat de treabă, n-o înţelege? (Ca şi cum, dacă ar fi înţeles-o, mai stătea careva lângă dânsa!)

N-are rost să-i dăm şi numele, căci ştiţi Dumneavoastră la cine mă refer: doamna care vă spunea că se culcă cu romanul «Amândoi» sub pernă, că nu-l citeşte dintr-odată, de frică să nu se termine, aia care vă ruga să-i citiţi «Bibeloul» - nu vă uitaţi urât la mine, că titlul îi aparţine -, femeia pe care aţi invitat-o la Valea Mare, că altfel se citeşte o carte împreună. Dar ştiţi ceva? Mai bine s-o lăsăm baltă!".

 

Nu vă întreb cine este, deşi curiozitatea-i mare.
Consultaţi volumul 23 din ciclul de Opere, cu scrisorile emise de autorul nostru, pe când avea vreo 56 de anii, şi îi aflaţi numele şi ceva pe deasupra...

 

O ultimă întrebare: acum la ce lucraţi?
Încerc să-mi achit o datorie de suflet. Scriu la volumul "Oameni şi javre", al doilea din ciclul "Arta de a fi păgubaş", al cărui prim tom - intitulat "Târgul Moşilor"- a apărut de curând sub egida Bibliotecii Bucureşti, într-un tiraj de câteva sute de exemplare, destinat exclusiv filialelor ei.

Deşi cartea nu se află în librării, a fost extrem de bine primită de critica literară (peste zece cronici şi recenzii, tipărite în intervalul a două luni, plus prezentări elogioase la radio şi televiziune). Să vezi şi să nu crezi!... Scriu cu o plăcere nemăsurată. Totul depinde numai de timp, prietenul şi duşmanul nostru, care încearcă zadarnic să împace ziua de ieri cu cea de mâine.

Citeşte mai multe despre:   rebreanu,   biblioteca pentru toţi

 



Mai multe titluri din categorie

Scriitoarea care a câștigat un premiu literar de un milion de euro s-a dovedit a fi trei bărbați

Scriitoarea care a câștigat un premiu literar de un milion de euro s-a dovedit a fi trei bărbați
Versiunea spaniolă a Elenei Ferrante a fost dezvăluită ca fiind trei bărbați de vârstă mijlocie, scrie Financial Times. Vineri seara târziu, premiul Planeta, în valoare de 1 milion de euro - cel mai bine plă...

Recital cameral la Sala mică a Ateneului Român

Recital cameral la Sala mică a Ateneului Român
Galerie Foto Unul dintre scopurile principale ale proiectului Stagiunea de marți seara este revigorarea recitalurilor camerale și implicarea a cât mai mulți tineri muzicieni români în acest demers. Protagoniștii serii de 19 oc...

EQUUS de Peter Shaffer în direcția de scenă a lui Victor Ioan Frunză, la Teatrul “Stela Popescu”, pe 23 şi 24 octombrie

EQUUS de Peter Shaffer în direcția de scenă a lui Victor Ioan Frunză,  la Teatrul “Stela Popescu”, pe 23 şi 24 octombrie
Spectacolul Equus de Peter Shaffer în direcția de scenă Victor Ioan Frunză, scenografia Adriana Grand, în româneste de Adrian Nicolae, producţie a Teatrului “Stela Popescu”, se joacă la Sala Mică a...

Documentarul Al Amari, reședință provizorie, co-producție Republica Cehă, România și Palestina, în premieră mondială la cea de-a 25-a ediție  a Festivalului de Film Documentar de la Jihlava

Documentarul Al Amari, reședință provizorie, co-producție Republica Cehă, România și Palestina, în premieră mondială la cea de-a 25-a ediție  a Festivalului de Film Documentar de la Jihlava
Galerie Foto Documentarul intimist Al Amari, reședință provizorie, co-producție Republica Cehă, România și Palestina, va avea premiera mondială la cea de-a 25-a ediție  a Festivalului de Film Documentar de la Jihlava,...

Elena Moşuc şi Ruxandra Donose pe afişul premierei cu „Norma” de Bellini în stagiunea centenară a Operei Naționale București

Elena Moşuc şi Ruxandra Donose pe afişul premierei cu „Norma” de Bellini  în stagiunea centenară a Operei Naționale București
Răzbunare, dragoste și disperare, toate topite într-o singură flacără mistuitoare. Arii celebre, coruri tulburătoare, conflicte dramatice de neuitat, toate vă așteaptă în premiera spectacolului Norma de...

Capcană mortală, un hit de pe Broadway, în premieră în România

Capcană mortală, un hit de pe Broadway, în premieră în România
Galerie Foto Primăria Municipiului București, prin Teatrul Nottara, are plăcerea să vă anunțe premiera spectacolului Capcană mortală de Ira Levin (traducerea: Silvia Dumitrache), în regia lui Alexandru Mâzgăreanu, o...

Richard Bovnoczki, Șerban Pavlu și Liviu Pintileasa dau voce primelor povești înscrise de bucureșteni pe Harta Colecționarului de Amintiri

Richard Bovnoczki, Șerban Pavlu și Liviu Pintileasa dau voce primelor povești  înscrise de bucureșteni pe Harta Colecționarului de Amintiri
Galerie Foto Inspirate din întâmplări și experiențe reale, poveștile orașului prind viață pe Harta Colecționarului de amintiri, în interpretarea artiștilor din echipa unteatru. 30 de povești de dragoste, realități...

Celebrul violonist francez DAVID GRIMAL invitat la SALA RADIO, în deschiderea stagiunii ORCHESTREI DE CAMERĂ RADIO

Celebrul violonist francez DAVID GRIMAL invitat la SALA RADIO, în deschiderea stagiunii ORCHESTREI DE CAMERĂ RADIO
Galerie Foto În vremuri atât de imprevizibile ca cele pe care le trăim, Orchestrele și Corurile Radio România dăruiesc în continuare publicului concerte deosebite, menite să aducă bucurie atât melomanilor ce pot trece...

Cenușa memorie, instalație imersivă a artistei Anca Coller, între 15 – 30 octombrie la Celula de artă

Cenușa memorie, instalație imersivă a artistei Anca Coller, între 15 – 30 octombrie la Celula de artă
Galerie Foto Între 15 – 30 octombrie, galeria neconvențională Celula de artă va găzdui instalația imersivă “Cenușa memorie” a Ancăi Coller, ce încapsulează emoțiile artistei în urma unui incendiu care i-a distrus...

Organizatorii Untold vor organiza evenimente pe tot parcursul anului în Poiana Brașov

Organizatorii Untold vor organiza evenimente pe tot parcursul anului în Poiana Brașov
Organizatorii Untold și primarul Brașovului, Allen Coliban, au semnat vineri un protocol de colaborare. Potrivit parteneriatului, în stațiunea Poiana Brașov ar urma să fie organizate două festivaluri, dar și mai...

Cvartetul de coarde al Metropolitan Opera relansează „Seratele Enescu” de la ICR New York  

Cvartetul de coarde al Metropolitan Opera relansează  „Seratele Enescu” de la ICR New York   
Reuniți sub numele de Kismet String Quartet, patru muzicieni ai Metropolitan Opera Orchestra, Ming-Feng Hsin (vioară), Katherine Fong (vioară), Dov Scheindlin (violă) și Julia Bruskin (violoncel), readuc acordurile...

Gală Extraordinară de Balet transmisă online de ONB cu ocazia Zilei Mondiale a Baletului

Gală Extraordinară de Balet transmisă online de ONB cu ocazia Zilei Mondiale a Baletului
Opera Națională București sărbătorește marți, 19 octombrie, Ziua Mondială a Baletului prin transmiterea online a Galei Extraordinare de Balet, începând cu ora 19:00.   Prim-soliștii, soliștii și...

 Premiera RAFINA. Despre neurodiversitate la Centrul Național al Dansului din București

 Premiera RAFINA. Despre neurodiversitate la Centrul Național al Dansului din București
Galerie Foto Stagiunea de Teatru Politic 2021-2022 a început în septembrie la Centrul de Teatru Educațional Replika din București și continuă cu premiera spectacolului RAFINA, în regia Irinei Gâdiuță. Primele două...

Familia Tót – victima smintelii hrănite din dezinformare şi frică

Familia Tót – victima smintelii hrănite din dezinformare şi frică
Galerie Foto Marţi, 19 octombrie, de la ora 19.00, Teatrul Tamási Áron are premieră cu un spectacol de un umor tragic, pe un text de maximă actualitate, Familia Tót, de István Örkény, în regia lui László...

Marcell Esterházy revine la Centrul de Interes: prima expoziție personală a artistului în România, găzduită de BAZIS Contemporary

Marcell Esterházy revine la Centrul de Interes: prima expoziție personală a artistului în România, găzduită de BAZIS Contemporary
Galerie Foto Centrul de Interes completează sezonul expozițional de toamnă 2021 cu expoziția ”PARALELL PERCEPTION” a artistului maghiar Marcell Esterházy, fiul unuia dintre cei mai importanți scriitori postmoderni din...
Serviciul de email marketing furnizat de