Adolescenţii care-şi petrec mult timp in faţa micului ecran uită să se mai ducă la şcoală şi abia dacă reuşesc să termine liceul. Aceasta este concluzia la care au ajuns cercetătorii de la Institutul de Psihiatrie din New York, Statele Unite.
Adolescenţii care-şi petrec mult timp in faţa micului ecran uită să se mai ducă la şcoală şi abia dacă reuşesc să termine liceul. Aceasta este concluzia la care au ajuns cercetătorii de la Institutul de Psihiatrie din New York, Statele Unite.
Tinerii care petrec mai mult de trei ore pe zi in faţa televizorului sunt de două ori mai predispuşi să ia note mici şi să se lase de şcoală inainte de terminarea liceului, decăt ceilalţi copii. Cel puţin aşa susţine un grup de cercetători din Statele Unite, citat de revista Newscientist. Studiul s-a desfăşurat pe o perioadă de 20 de ani, fiind analizate aproximativ 700 de familii din statul New York. Se pare că privitul la televizor incetineşte procesul de invăţare, elevilor fiindu-le foarte greu să se concentreze asupra studiului. In plus, aceştia consideră activităţi precum cititul mult prea dificile.
ANALIZĂ. Studiul a inceput la mijlocul anilor â80, cănd copiii aveau doar 14 ani şi a continuat cănd aceştia impliniseră 16, 22, respectiv 33 de ani. Principalele intrebări: căt timp petrec in faţa micului ecran şi ce probleme au la şcoală. La vărsta de 14 ani, majoritatea copiilor se uitau la televizor intre una şi trei ore pe zi, in timp ce 13% priveau mai mult de patru ore, iar 10%, mai puţin de o oră. Obiceiul acestora a rămas aproape neschimbat şi la vărsta de 16 şi la cea de 22 de ani. Echipa condusă de Jeffrey Johnson a constatat că 30% dintre elevii de 14 ani care obişnuiau să se uite la televizor mai mult de trei ori pe zi au avut probleme de atenţie cănd au crescut. Doar 15% dintre adolescenţii care petreceau mai puţin de o oră in faţa micului ecran au avut mai tărziu probleme cu atenţia. De asemenea, o treime dintre cei care stăteau in faţa micului ecran mai mult de trei ore n-au reuşit să treacă de liceu sau chiar au renunţat la studii pănă la vărsta de 22 de ani, spre deosebire de cei care au privit la tv mai puţin de o oră şi dintre care doar 10% s-au aflat in aceeaşi situaţie. Johnson este de părere că situaţia este ingrijorătoare, mai ales că numărul canalelor tv şi cel al site-uilor de internet sunt in continuă creştere.
CONTRA. Cu toate acestea, alţi specialişti nu impărtăşesc părerea celor de la Institutul de Psihiatrie din New York. "Studiul nu oferă dovezi suficient de puternice in ceea ce priveşte legătura directă intre privitul la televizor şi generarea problemelor de atenţie. Este posibil ca adolescenţii să aibă probleme de invăţare şi atunci le este mult mai uşor să se uite la televizor decăt să studieze", a declarat Rene Weber, profesor la Universitatea California, din Santa Barbara.