x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Topîrceanu, între gravitate şi umor...

0
Autor: Clara Margineanu 10 Mai 2010 - 00:00
Topîrceanu, între gravitate şi umor... /Muzeul Literaturii Române
Vezi galeria foto

Inteligenţa sa a pătruns dincolo de aparenţe



S-a născut la Bucureşti din părinţi ardeleni, dar a ales să devină mol­do­vean. A dovedit un ataşament profund pentru Viaţa românescă şi s-a bucurat de apropierea şi prietenia lui Garabet Ibrăileanu şi a lui Mihail Sa­do­veanu. Sedus de forfota fer­me­că­toa­re a vieţii literare din Iaşi, To­pîr­cea­nu a devenit un moldovean statornic. A invocat la un moment dat "pu­terea vrăjitorească a oraşului acestuia din care nu se mai dăduse plecat", chiar el, chiriaşul grăbit care îşi schim­ba frecvent gazdele şi domici­liul "de teamă să nu se fixeze"... Apoi a glorificat oraşul într-un poem: "Te sa­­lut oraş arhaic, melancolic şi tăcut,/ Unde vechea strălucire îngropată-n pergamente/ Se ridică mai curată din pioase monumente/ Te salut oraş cu tur­nuri şi cu cincizeci de biserici,/ Cu ceardacurile tale, cu castanii tăi feerici/ Cu unghere tăinuite şi cu hru­be pentru vin/ Te salut oraş feeric, te salut oraş divin!".

Garabet Ibrăileanu l-a conside­rat unul dintre autorii importanţi ai ace­lor timpuri. George Topîrceanu rămâne un reprezentant de marcă al poeziei româneşti din primele decenii ale secolului al XX-lea. Dar, de-a lungul timpului, critica literară a exprimat opinii contradictorii cu privire la scrisul lui Topîrceanu. L-au ridicat la stele pentru a-l coborî brutal în no­roi, l-au negat, l-au contestat, l-au mi­nimalizat, în timp ce se bucura de o extinsă şi constantă receptivitate din partea publicului cititor. Ceea ce i se imputa era numit umor ieftin şi facil. Însuşi Eugen Lovinescu l-a aruncat în descendenţa fantezismului minor. Se pare însă că Topîrceanu era în deplin acord cu el însuşi, astfel încât şi-a văzut de treabă, publicând în acelaşi an, 1916, două volume care l-au consacrat: "Balade vesele" (re­ti­pă­rit cu adăugiri în 1920, cu titlul "Ba­lade vesele şi triste") şi "Parodii ori­ginale".

"O, e-atât de bine când pe drumuri ninse/ Întâlneşti o casă cu lu­mini aprinse,/ Un ogeac din care se ridică fum/ Când te prinde noaptea călător pe drum" (Balada călătorului) sau "Trec anii, trec lunile-n goană/ Şi-n zbor săptămânile trec/ Rămâi sănătoasă cucoană/ Că-mi iau geamantanul şi plec/ (...) "Străine privelişti fugare! Voi nu ştiţi că-n inimă port/ O dulce mireasmă de floare/ Parfumul trecutului mort..." (Balada chiriaşului grăbit), strofe citate la întâmplare conţin un melanj de gravitate şi umor. Melancolia şi sentimentalismul alternează cu umorul şi voia bună. Întreaga sa creaţie încorporează aceste ingrediente în doze variabile. Umorul său este expresia unei sensibilităţi profunde. Probabil că tocmai această reţetă i-a adus cititori, recunoaştere, afecţiune, apreciere. "Opera lui George Topîrceanu, la fel ca aceea a lui Ion Creangă şi Mihail Sadoveanu, este o strălucită expresie a specificului naţional" (Mircea Handoca - "Pe urmele lui George Topârceanu"). O parte reprezentativă a creaţiilor sale s-a bucurat de o mare popula­ritate, volumele sale fiind editate şi reeditate în sute de mii de exemplare. "Rapsodii de primăvară", "Rapsodii de toamnă", "Balada popii din Rudeni", "Acceleratul" sau "În jurul unui divorţ" au fost recitate pe scenă, la televizor, la radio, la serbările şcolare, la şuete amicale, la exa­mene de admitere în facultăţile de teatru. Poeziile sale au muzicalitate, aparenta lejeritate este construită, elaborată, cuvintele sunt filigranate de autor cu iscusinţa şi minuţiozitatea unui bijutier. Această măiestrie nu poate fi decât consecinţa unei inteligenţe sclipitoare. Un apropiat al său, Traian N. Gheorghiu precizează: "Dominanta spirituală a lui G. Topîrceanu era inteligenţa. O inteligenţă iscoditoare, care voia să pătrundă adânc, cât mai adânc, dincolo de aparenţa lucrurilor, în însăşi esenţa şi semnificaţia lor. Poezia lui, numai aparent este distractivă, căci aproape totdeauna are un sens care trece dincolo de textul propriu-zis." ("Amintiri despre G. Topîrceanu", Editura Junimea, 1987).

În aceeaşi carte se povesteşte că aflându-se la Teatrul Naţional, unde cânta un tenor celebru, Topîrceanu a fost enervat cumplit de vecinul său de lojă, un individ care fredona îngânându-l pe interpretul de pe scenă, bătând tactul cu piciorul. Topîrceanu a spus destul de tare încât să poată fi auzit de cel care trebuia să audă: "Idiotul! Cretinul! Imbecilul!". Cel vizat se întoarce iritat: "Mie îndrăzneşti să-mi adresezi asemenea insulte?". "Nu, cetăţene, răspunse Topîrceanu calm, idiotului acela de pe scenă care nu tace, ca să te pot asculta pe dumneata!".

Într-o zi însorită a anului 1930, în vitrina celei mai mari librării din Iaşi se putea citi: "D-l Topîrceanu dă astăzi după-amiază autografe". Poetul zâmbeşte, face glume, strânge mâinile confraţilor şi prietenilor, improvizează autografe în versuri. Vânătorii de autografe reprezentau o lume amestecată, pestriţă - negustori, liceeni, jurişti, preoţi, funcţi­o­nari, profesori -, pentru că Topîr­cea­nu a fost citit şi admirat de oa­meni din diverse straturi sociale. Şi oa­menii aceia, în 1930, stăteau la coa­dă la auto­grafe! Au fost răsplătiţi cu catrene şi cuvinte scrise special pen­tru fiecare în parte. Cărţile au ajuns în biblioteci publice sau private, câ­te­va au fost vândute la supra­preţ prin an­ticariate, câteva au fost transcrise şi reproduse într-un vo­lum: "Unei doam­ne - Gene lungi şi os­teni­te/ Si­lu­eta de prinţesă/ Ce-ar fi dacă i-aş tri­mite/ O scrisoare cu adre­să?" sau "Unui preot - Fiindcă-n viaţa mea n-am fost/ Din cale-afară de cuminte,/ Nici cartea asta nu-i de... post./ Bla­gos­loveşte-mă, pă­rinte!" (Mircea Han­­doca, "Pe urmele lui George To­pîr­ceanu, Ed. Sport-Tu­rism, 1983).


5695-119875-toparceanusiotiliacazimir.jpgTOT LILIACUL GRĂDINII MELE, PE MORMÂNTUL LUI...

Poeta Otilia Cazimir (foto stânga) i-a fost lui Topîrceanu admiratoare de­să­vârşită şi prietenă statornică. Tot ea l-a însoţit la Viena, în ultima în­cer­care de a lupta cu boala care avea să îl răpună în mai 1937, la doar 51 de ani. I-a rămas o parte din manuscrisele lui Topîrceanu, pe care le-a oferit Academiei Române şi s-a în­gri­jit de pu­blicarea volumului "Postume". Locul de odihnă al lui To­pîr­ceanu, din cimitirul "Eternitatea", era mereu acoperit cu flori specifice fiecărui anotimp, de la ghiocei până la crizantemele toamnei târzii. Otilia Cazimir povesteşte: "De ziua lui, în fiecare martie îşi cumpăra şi-i plă­cea să primească zambile, flori vigu­roase şi delicate în acelaşi timp, cu parfum violent şi suav. «Îmi sea­mă­nă», zâmbea... I-am trimis şi anul acesta, ca şi anul trecut, ca în toţi anii, cea mai frumoasă zambilă pe care mi-a dăruit-o primăvara. Iar în luna mai, când s-au împlinit anii de când a plecat dintre noi, i-am descărcat pe mor­mânt, ca în fiecare an, tot liliacul grădinii mele." Într-o lumină nobilă, adân­că, sfâşietoare se conturează legătura dintre George Topîrceanu şi Oti­lia Cazimir, la capătul căreia rămâne întrebarea: ce fel de iubire o fi fost între cei doi poeţi?
Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 



Mai multe titluri din categorie

Concert coral cu public Lieduri şi romanţe de Schubert și Brahms

Concert coral cu public  Lieduri şi romanţe de Schubert și Brahms
Galerie Foto Filarmonica „George Enescu” anunță un nou concert cu public susținut, de astă dată, de corul instituției. De peste șapte decenii Corul Filarmonicii „George Enescu” este o prezență vie și onorantă în v...

“Moștenitorii României muzicale”: la Sala Radio, recital susținut de violoncelistul Andrei Ioniță și pianista Daria Tudor

“Moștenitorii României muzicale”: la Sala Radio, recital susținut de violoncelistul Andrei Ioniță și pianista Daria Tudor
Violoncelistul Andrei Ioniță, singurul câștigător român al prestigiosului concurs Ceaikovski de la Moscova, va susține, alături de pianista Daria Tudor, un recital în cadrul proiectului “Moștenitorii...

„Nabucco”, „Madama Butterfly” și „Don Quijote”, pe scena Operei Naționale București

„Nabucco”, „Madama Butterfly” și „Don Quijote”, pe scena Operei Naționale București
Vă așteptăm în această săptămână, în Sala Mare de spectacole, cu trei titluri celebre din repertoriul actual. Spectacolul de operă „Nabucco” de Giuseppe Verdi, „Madama Butterfly” de Giacomo Puccini...

România Sălbatică, cel mai vast proiect de film documentar desfășurat în țara noastră, va avea premiera națională la TIFF

România Sălbatică, cel mai vast proiect de film documentar desfășurat în țara noastră, va avea premiera națională la TIFF
Galerie Foto După mii de kilometri parcurși, sute de ore de filmare și 10 ani de pre-producție, cel mai mare proiect de fotografie și film documentar dedicat naturii din țara noastră, va fi lansat pe marile ecrane, în...

Documentarul „Copiii din canale”, un  proiect de artă participativă și incluziune comunitară, se filmează în luna iunie în București

Documentarul „Copiii din canale”, un  proiect de artă participativă și incluziune comunitară, se filmează în luna iunie în București
Galerie Foto Bradamante film, alături de o prestigioasă echipă internațională: Michela Scolari (scenarist/ producător/ regizor), Felix Maximilian (producător), Jerry Ying (producător), David Zuckerman (producător) și...

Radu Muntean revine la Cannes, cu noul lui film Întregalde

Radu Muntean revine la Cannes, cu noul lui film Întregalde
”Întregalde”, cel mai nou lungmetraj regizat de Radu Muntean (”Alice T.”, „Hârtia va fi albastră”, „Marţi, după Crăciun”) a fost selecționat în secțiunea Quinzaine des Réalisateurs de la...

Simfonii de Haydn și Schumann dirijate de Horia Andreescu pe scena Ateneului Român

Simfonii de Haydn și Schumann dirijate de Horia Andreescu pe scena Ateneului Român
Filarmonica „George Enescu” anunță că s-au pus în vânzare biletele pentru concertul simfonic cu public de joi, 17 și vineri, 18 iunie 2021, în care Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu” va fi...

Secțiune dedicată regizorului Radu Jude la FESTIVAL DEI POPOLI – Festivalul Internațional de Film Documentar de la  Florența

Secțiune dedicată regizorului Radu Jude la  FESTIVAL DEI POPOLI – Festivalul Internațional de Film Documentar de la  Florența
În perioada 15-18 iunie 2021, sub genericul POPOLI RELOADED, FESTIVAL DEI POPOLI – Festivalul Internațional de Film Documentar de la Florența prezintă o ediție specială a festivalului cel va avea ca invitat de...

Muzeul Parfumului la Noaptea Muzeelor

Muzeul Parfumului la Noaptea Muzeelor
Galerie Foto În București, 50 de muzee, galerii de artă, colecții, creativi, instituții publice de cultură și asociații, institute culturale, universități, coruri naționale, rezidențe, opere, festivaluri, expoziții...

Piesa anului 2019, premiată de UNITER, pe scena TNB! One Woman show de excepție, cu Florentina Țilea!

Piesa anului 2019, premiată de UNITER, pe scena TNB!  One Woman show de excepție, cu Florentina Țilea!
Galerie Foto ”Hai, să vorbim despre viață!” de Ana Sorina Corneanu, desemnată Cea mai bună piesă a anului 2019, la Concursul de Dramaturgie organizat de UNITER, este viitoarea premieră a Teatrului Național “I....

MARIANA NICOLESCO. La o aniversare Darclée

MARIANA NICOLESCO. La o aniversare Darclée
De un sfert de veac Festivalul şi Concursul Internaţional de Canto ce poartă numele legendarei soprane Hariclea Darclée, născută la Brăila, sunt acele manifestări extraordinare inspirate şi coordonate de o...

„FEMEI OBIȘNUITE” din 2 iulie în cinematografe

„FEMEI OBIȘNUITE” din 2 iulie în cinematografe
Galerie Foto „Femei obișnuite/ Simple Women”, debutul în lungmetraj al regizoarei italiene Chiara Malta, co-produs de Ada Solomon și cu actrița americană de origine română Elina Löwensohn în distribuție, va fi lansat pe...

Vânzări spectaculoase de bilete pentru UNTOLD 2021

Vânzări spectaculoase de bilete pentru UNTOLD 2021
Într-o singură zi au fost vândute peste 11.000 de bilete pentru festivalul UNTOLD. Acesta se va desfășura în perioada 9-12 septembrie 2021. "Venim din nou cu super veşti. Anul 2021 se anunţă a fi unul magic...

„Xena: Prințesa războinică”, din iulie la TNT

„Xena: Prințesa războinică”, din iulie la TNT
Galerie Foto Producția americană „Xena: Prințesa războinică/ Xena: Warrior Princess”, cu Lucy Lawless în rol principal, se alătură, din luna iulie, serialelor clasice difuzate de...

Teatrul Apropo ridică pentru prima dată cortina, după o pauză de mai bine de un an

Teatrul Apropo ridică pentru prima dată cortina, după o pauză de mai bine de un an
Galerie Foto Teatrul Apropo ridică pentru prima dată cortina, după o pauză de mai bine de un an.  Pe 12 iunie, spectacolul 404 LOVE, jucat pentru prima oară cu public, deschide stagiunea din...
Serviciul de email marketing furnizat de