x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

De la Bîrca la Viena şi înapoi (VII)

0
Autor: Adrian Păunescu 13 Apr 2008 - 00:00

O Cleopatră tînără, răsturnată goală în jilţul înalt. Prin moarte ea rămîne tînără şi mărturisesc că-mi place să m-apropii de ea. Rămîne tînără, într-adevăr, prin moarte şi prin pictura lui G. Cagnacci. O moarte singură, fără un martor – cît de-ntîrziat – n-ajunge pentru a dura. Buni şi pictorii la ceva! Nu-i aşa, orbilor?

Nota autorului: Am marcat cu paranteze drepte paragrafele care mi-au fost cenzurate la apariţia cărţii.

 

Am început, deci, azi, 3 ianuarie 1979, cartea de fapte şi gînduri

 

7 ianuarie 1979 (n.r. – continuare)

 

O Cleopatră tînără, răsturnată goală în jilţul înalt. Prin moarte ea rămîne tînără şi mărturisesc că-mi place să m-apropii de ea. Rămîne tînără, într-adevăr, prin moarte şi prin pictura lui G. Cagnacci. O moarte singură, fără un martor – cît de-ntîrziat – n-ajunge pentru a dura. Buni şi pictorii la ceva! Nu-i aşa, orbilor?

V. Dinică îmi spune ceea ce eu

însumi auzisem, şi anume că vom fi în scurtă vreme în faţa celui mai valoros tablou al Muzeului. Un Tizian: “Ecce homo”!

Făcut în 1543, tabloul e uriaş.

Atîta spectru al lumii!

De la suferinţă la bucuria tembelă şi, mai sus, la satisfacţia de penumbră sau chiar la starea celui care, în clipa cînd Isus, frînt de mijloc şi îndoit de genunchi, apare în tablou, pare a zice: “Ecce!”.

Cît de firesc şi cît de fantastic!

Ce puţin primeşte Mîntuitorul din partea pictorului!

Isus – chiar cînd e pictat de dreptcredincioşi fanatici – nu pare o femeie deghizată. El are greutatea suferinţei, el e crucificarea însăşi, el e omenirea care trece prin încercări decisive pentru a se purifica şi înălţa în spirit.

Tizian nu pregetă să-i facă lui Isus Cristos picioare de rănit, de om care nu poate călca drept, ci aduce picioarele din lături, pentru că nu mai are putere. Frumos nu e deloc Isus, ci oşteanul cu platoşă din cealaltă extremitate a tabloului e frumos. Dar cît de vinovat e frumosul în faţa teribilei dureri.

Într-adevăr, iată omul!

Iată omul! Dacă ar pleca acum din tablou, Isus Cristos ar părea popoarelor, îngrijorate de soarta lor, un fiu legitim al oricărei familii. Şi nimeni nu i s-ar închina, ci toţi i-ar întinde mîinile să-l sprijine, să nu cadă, greu cum e, împovărat de suferinţă.

În cabinetul de numismatică, la capitolul Orient, îl întîlnim – mic şi pictat cu răutate – pe Vlad Ţepeş. Nimic altceva de zis decît că, din fericire şi din păcate, pictorii ne fac aşa cum vor ei. Poate că trebuie luată în seamă ideea că, oricîte fapte bune am face, pe pictorii din jurul axei energiei noastre nu se cuvinte să-i păstrăm departe sau să-i tragem în ţeapă, ci să-i apropiem pentru ca ei, care ne ştiu mai bine, ei, ai noştri – oricît de exigenţi ar

fi –, să ne facă portretul ce va rămîne peste veacuri. Degeaba am lansa noi, românii, azi, comenzi cu chipul lui Vlad Ţepeş, în lume circulă aproape la cheremul bursei de vampiri Dracula Voievod.

Într-un tablou de A. Bronzino, văzut în fugă, parcă disting figura marelui regizor al lumii Lucian Pintilie. Apropo. Ce-o mai face? Aşteptăm să moară ca să monteze o piesă sau să facă nişte filme în ţara lui? Ce mai faci, Lucian Pintilie? Păreai destul de vesel în pictura lui Bronzino!

Mai văd tot pe fugă o Venus şi-un Jo, posesivi, ca într-un spasm erotic prelungit.

Regăsesc două picturi ale lui Rubens, “Peisaj după furtună”, cu multă violenţă şi răvăşeală, şi un alt moment de erotism nedisimulat, “Drumeţul şi Angelica dormind”, în care ochii lacomi ai celui îngenuncheat lîngă trupul gol aproape şi rozaliu al Angelicăi parcă ar sfîşia vălul pe care, de altfel, el îl şi trage cu mîini înfrigurate de pe sexul pe care-l acoperă, abia chemîndu-ne spre el.

Eram gata să trecem uşor pe lîngă unul din cele mai plastice tablouri ale Muzeului. şi asta pentru că autorul S. Van Hoogstraten n-are bursă. Însă tabloul mic îmi produce o impresie de neuitat. Întîi cînd l-am văzut mi s-a părut venit de undeva din veacul nostru, atît era de modern: “Omul la fereastră”.

Totul e făcut ca în cînepă aspră, fereastra e atîta de puţin umanizată şi, brusc, lumina de pe faţa omului! Ideea de a-l încadra într-unul din patrulaterele ferestrei, din nou asimetric, dă timbrul acela de viaţă, de care e atîta nevoie. Nimic din convenţionalismul portretelor de curte. Nici nu se ştie dacă la fereastră e omul sau numai capul său. Pare că lumea întreagă s-a concentrat aici, constrînsă de acel sfert de fereastră, să ne privească blînd şi paşnic.

De mii de ori, sunt sigur, David a fost învins de Goliat. Dar artistul adevărat n-a pictat acel moment prea îndelung repetat. El a preferat să aştepte singura victorie a lui David asupra lui Goliat. Şi asta a pictat. Momentul cînd cel mic l-a învins pe cel mare. Problema nu se circumscrie nicidecum începutului veacului al XVII-lea, mai ales că şi întîmplarea propriu-zisă e niţel mai veche, problema e actuală şi azi. De partea cui e artistul? De partea forţei oarbe sau de partea celor mici şi slabi?

Satisfacţia cu care Caravaggio a pictat exact momentul în care David ţine capul tăiat al lui Goliat în mînă, bucuria cu care a însemnat fruntea uriaşului unde-l lovise cel mic arată de partea cui e artistul. Aş spune chiar că, pictînd semnul de lovitură de pe fruntea celui mare şi puternic, pictorul l-a mai lovit el însuşi încă o dată, în numele tuturor celor umiliţi de forţa brutală, în numele tuturor artiştilor de care nu le pasă celor mari şi răi.

Drumul meu prin Muzeul de Istorie a Artei din Viena se încheie deocamdată cu viziunea uşor aberantă, dar plină de forţă sugestivă a premodernului G. Arcimboldo, care, deşi născut în 1527 şi mort cu şapte ani înainte de încheierea veacului său, are o îndrăzneală creatoare de esenţă modernă.

“Iarna” e un cap rădăcinos şi straniu, făcut cum numai foarte tîrziu s-au încumetat să facă unii pictori moderni.

“Vara”, şi ea, e o caricatură făcută din fructe de sezon.

“Apa” e un cap făcut din faună acvatică.

“Focul” aduce flăcări într-un costum de cavaler. Imaginile sunt halucinante, fără egal în tot muzeul, în ce priveşte modernitatea lor.

Nu ştiu dacă ar fi cineva în stare să mai facă un Napoleon atît de fotografic, după ce Arcimboldo dă o asemenea dovadă zdrobitoare că viziunea adîncă asupra artei nu e o invenţie recentă, ci o descoperire mult mai veche şi, de fapt, că arta modernă e organică omului, e intrinsecă oricărei profunzimi umane. Arcimboldo stă în Muzeul de Istoria Artei din Viena ca un simptom al artei care va veni.

...Şi-acum mă-mbrac în trening, îmi îmbrac băiatul şi plecăm pe un maidan să jucăm un fotbal cu prietenii noştri de la Ambasada Română.

Pe Andrei Muzeul l-a obosit, mi-a zis după trei ore că are nevoie de aer. I-l dau tocmai azi. Între Archimboldo, Rembrandt şi şutul dintr-o bucată e distanţa a doi plămîni mici de copil care trebuie să fie sănătos.

Dar înainte de a coborî, cîteva gînduri şi o întîmplare rară.

Un drum prin muzeu e un drum prin aerul fiecărui tablou. Doar acea “Întoarcere de la vînătoare” ne-a mai liniştit. Celelalte tablouri au atmosfera lor grea, opulentă. Chiar şi italienii de aici sînt greu suportabili.

Dar sus, într-o încăpere secundară, V. Dinică, un adevărat ambasador cultural, ne duce prin amabilitatea şefului pazei, cu care e prieten, şi ne ţine răsuflarea tăiată cu ideea că ne va arăta ceva rar. Străbatem sute de metri care nu ne mai pot spune nimic, metri de măreaţă nimicnicie colorată, de megalomanie care şi-a zis artă, numai pentru că folosea uneltele artei şi, deodată, Andrei strigă, strigă literalmente, alergînd parcă să îmbrăţişeze pe cineva:

– Uite-l pe Mihai Viteazul!

Şi, într-adevăr, într-un tablou aflat, vai!, în galeria secundară (ce înseamnă punctul de vedere al străinătăţii, aparenta obiectivitate a celor care nu ne înţeleg), intitulat “Cressus arată lui Solon comorile sale”, imediat lîngă împăratul Rudolf, e zeul unităţii noastre, Mihai Viteazul.

Are sprînceana curată, are ochii limpezi. Stă drept pe şira spinării, nu-l încovoaie nici o vecinătate... vai, sprînceana lui Mihai Viteazul pictată de F. Franken cel Tînăr, cum seamănă ea cu sprînceana Viteazului de azi. Participăm la ceremonia secretă şi exclusivă a întîlnirii cu Voievodul Unirii celei Dintîi.

Citeşte mai multe despre:   pagini de proza

 



Mai multe titluri din categorie

Filmul „Between Two Dawns”, co-produs de Libra Films, are premiera mondială la San Sebastian

Filmul „Between Two Dawns”, co-produs de Libra Films,  are premiera mondială la San Sebastian
Galerie Foto Debutul Between Two Dawns, scris și regizat de cineastul turc Selman Nacar, filmat de Tudor Panduru și co-produs de Libra Films, va avea premiera zilele acestea în secțiunea New Directors a Festivalului Internaționa...

Violoniștii Maxim Vengerov și David Grimal prezintă publicului noi lucrări extraordinare

Violoniștii Maxim Vengerov și David Grimal prezintă publicului noi lucrări extraordinare
Galerie Foto Prezent pentru a treia oară într-un concert în această ediție a Festivalului Enescu, celebrul violonist Maxim Vengerov va interpreta la Ateneul român Sonata în fa minor de George Enescu, considerată cea mai...

Începe TIFF Oradea! Luca, noul film semnat de Horațiu Mălăele, deschide cea de-a 4-a ediție cu o proiecție specială la Filarmonică

Începe TIFF Oradea! Luca, noul film semnat de Horațiu Mălăele, deschide cea de-a 4-a ediție cu o proiecție specială la Filarmonică
Galerie Foto Festivalul Internațional de Film Transilvania își deschide porțile astăzi, pe 17 septembrie, pentru cel de-al patrulea an consecutiv, la Oradea. Peste 30 de filme vor rula pe marele ecran până duminică, 19...

Rudolf Buchbinder revine pentru a treia oară pe scena Festivalului Enescu. Marele pianist o înlocuiește pe Khatia Buniatishvili

Rudolf Buchbinder revine pentru a treia oară pe scena Festivalului Enescu. Marele pianist o înlocuiește pe Khatia Buniatishvili
Pianista Khatia Buniatishvili este nevoită să-și anuleze participarea la concertul din cadrul Festivalului Internațional George Enescu programat pentru data de 19 septembrie, pe care urma să îl susțină...

Tiberiu Soare dirijează Orchestra de Cameră Radio pe scena Ateneului Român

Tiberiu Soare dirijează Orchestra de Cameră Radio pe scena Ateneului Român
Tiberiu Soare se va afla la pupitrul Orchestrei de Cameră Radio în concertul de sâmbătă, 18 septembrie, din cadrul seriei Concerte și Recitaluri de la Ateneul Român. Solista acestui concert este Alisa...

Un  Cehov pentru secolul XXI, în premieră la TNB

Un  Cehov pentru secolul XXI, în premieră la TNB
Galerie Foto Joi 16 și vineri 17 septembrie, ora 19.30, la Sala Pictura a Teatrului Național din București este programată premiera oficială a spectacolului Stupid Fucking Bird de Aaron Posner, în regia lui Răzvan...

DISCO ’89: Viața și moartea Mihaelei Runceanu, subiectul a două spectacole la Teatrul Apollo111 Catinca Drăgănescu și Gabriel Sandu semnează două puneri în scenă despre celebra artistă

DISCO ’89: Viața și moartea Mihaelei Runceanu, subiectul a două spectacole la Teatrul Apollo111  Catinca Drăgănescu și Gabriel Sandu semnează două puneri în scenă despre celebra artistă
Galerie Foto Teatrul Apollo111 anunță DISCO ’89, o serie de spectacole care prezintă mai multe viziuni asupra vieții și morții uneia dintre cele mai populare artiste din România comunistă: Mihaela Runceanu. Catinca...

ROMÂNIA SĂLBATICĂ - de azi în cinematografele din toată țara! Peste 1500 de oameni au participat la Premiera de Gală de la Amfiteatrul „Mihai Eminescu”

ROMÂNIA SĂLBATICĂ - de azi în cinematografele din toată țara!  Peste 1500 de oameni au participat la Premiera de Gală de la Amfiteatrul „Mihai Eminescu”
Galerie Foto După mii de kilometri parcurși, sute de ore de filmare și 10 ani de pre-producție, cel mai mare proiect de film documentar dedicat naturii din țara noastră, România Sălbatică, se lansează oficial astăzi, 17...

Ovidiu Dragoman și echipa Teatrului de Balet Sibiu participă la Maratonul Internațional Sibiu

Ovidiu Dragoman și echipa Teatrului de Balet Sibiu participă la Maratonul Internațional Sibiu
Galerie Foto Ovidiu Dragoman, alături de echipa artistică și administrativă a Teatrului de Balet Sibiu, participă în data de 2 octombrie, la ediția din acest an a Maratonului Internațional Sibiu. Echipa Teatrului de Balet...

Violonistul David Grimal lansează pe 17 septembrie CD-ul Chausson, Ravel, Enescu într-o discuție cu participarea publicului și autografe

Violonistul David Grimal lansează pe 17 septembrie CD-ul Chausson, Ravel, Enescu într-o discuție cu participarea publicului și autografe
David Grimal și ansamblul Les Dissonances invită jurnaliștii și publicul să participe la lansarea albumului Chausson, Ravel, Enescu, vineri, 17 septembrie, începând cu ora 21.30, la Sala Palatului În cadrul...

România la Festivalul Literar „I DIALOGHI DI TRANI” 2021,  prin prezența romancierei Ioana Pârvulescu

România la Festivalul Literar „I DIALOGHI DI TRANI” 2021,   prin prezența romancierei Ioana Pârvulescu
În perioada 15-20 septembrie 2021 va avea loc cea de-a XX-a ediție a festivalului literar „I DIALOGHI DI TRANI”. Festivalul literar se desfășoară în Puglia, la Trani – una dintre localitățile medievale...

Eroii din „Mortal Kombat” vin la TNT

Eroii din „Mortal Kombat” vin la TNT
Galerie Foto TNT va difuza în luna octombrie primele două filme din franciza fantasy „Mortal Kombat”, completată anul acesta cu lungmetrajul omonim, lansat pe marile ecrane în luna aprilie a acestui...

Sala Mare a Teatrului Național din București a devenit Sala „Ion Caramitru”

Sala Mare a Teatrului Național din București a devenit Sala „Ion Caramitru”
Galerie Foto Joi după-amiază, în prezența prim-ministrului Florin Cîțu, a ministrului Culturii, Bogdan Gheorghiu, a managerului interimar Ioan Onisei, a fiilor actorului Ion Caramitru și a mai multor invitați din zona...

Muzică bună, expoziții și filme, de Zilele Bucureștiului, la Casa Artelor Dinu Lipatti

Muzică bună, expoziții și filme, de Zilele Bucureștiului, la Casa Artelor Dinu Lipatti
Galerie Foto Casa Artelor Dinu Lipatti vă invită sâmbătă și duminică, 18-19 septembrie 2021, între orele 19.00-22.00, la cea de-a III-a Ediție a „Zilelor Bucureștiului la Casa Artelor Dinu Lipatti”, Eveniment ce se va d...

Începe Danube Rock Sounds la Galați

Începe Danube Rock Sounds la Galați
A mai rămas doar o zi până la cea de-a 7-a ediție a Danube Rock Sounds, festivalul de rock din Galați, ce va avea loc între 17 și 19 septembrie pe Plaja Dunărea. Este primul eveniment important organizat pe...
Serviciul de email marketing furnizat de