x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Carte UN JOC CRUD ŞI SÂNGEROS/Şah pe viaţă şi pe moarte

UN JOC CRUD ŞI SÂNGEROS/Şah pe viaţă şi pe moarte

de George Arion    |    15 Feb 2009   •   00:00

Zugzwang - din limba germană, Zug (mutare) şi Zwang (constrângere, obligare). În şah se foloseşte pentru a descrie o poziţie în care un jucător este pus într-o situaţie de vulnerabilitate totală. Este obligat să mute, dar orice mutare îi slăbeşte şi mai mult poziţia.



 

Dacă ne închipuim că Sankt Petersburgul anului 1914 este o imensă tablă de şah, cu mai mult de 64 de pătrăţele albe şi negre, în fiecare fiind plasat câte un personaj, reuşim să descriem exact locul unde se confruntă eroii romanului "Ultima mutare a Regelui", de Ronan Bennett. Fiecare îţi închipuie, cu orgoliu, că-şi decide singur soarta. De fapt, nici unul nu e liber, toţi supunându-se unor reguli pe care nu le-au inventat ei, participând la un joc crud şi sângeros, miza fiind însăşi viaţa lor. Succesele sau eşecurile le sunt dictate de modul în care sunt manevraţi de jucătorii redutabili, rămaşi întotdeauna în umbră.


Situaţia

În aparenţă, oraşul de pe Neva e strălucitor, opulent, măreţ. Trăsuri luxoase îi străbat arterele, teatrele găzduiesc spectacole grandioase, cu actori în mare vogă, în sălile de concert sunt prezenţi interpreţi de valoare internaţională. În alcovuri tăinuite se consumă scene fierbinţi. În saloane somptuoase au loc baluri, prilej ca frumoasele zilei să îmbrace toalete mirobolante. Poeţi ca Alexandr Blok şi Anna Ahmatova recită inspiraţi prin cafenele, în faţa unor iubitori de poezie care îi ascultă în extaz. Mai mult, în oraş se desfăşoară un turneu de şah la care participă mari maeştri ca Alehin, Nimzovici, Capablanca. Unii le analizează performanţele, se încântă de mutările lor imprevizibile. Alţii însă studiază situaţia de pe eşichierul imens reprezentat de pământul rusesc, de întregul continent european. Aceştia descoperă embleme ale crepusculului, semnele iminente ale prăbuşirii unei lumi în care oamenii nu-şi mai găsesc rostul, fiind oprimaţi, umiliţi, reduşi la tăcere. Iar războiul bate la uşă.


Modalităţi

De aceea se revoltă împotriva orânduielilor strâmbe. Organizează greve şi demonstraţii, se înscriu în partide pentru care plasarea de bombe sau asasinarea unor lideri politici, ziarişti, sindicalişti reprezintă modalităţi de a accede la putere, pentru a instaura o nouă ordine a lumii, la fel de precară şi iluzorie ca şi cea de dinainte, deoarece nu oferă o protecţie sigură fiinţei umane în faţa valului de primejdii.

Vasta tablă de şah e cuprinsă de fierbere, de febra înnoirilor spectaculoase, de haos. Otto Spethmann, un psihiatru - evreu polonez - se trezeşte, fără să vrea, în mijlocul unei conspiraţii teribile. La turneul de şah din capitala Rusiei - cel mai mare dintre câte au fost vreodată - participă şi Avrom Chilowicz Rozental, un şahist excepţional, însă labil psihic. În culise, păpuşarii trag sforile. Dar nu trofeul e important. Miza e alta. Laureatul va fi primit în audienţă la ţar. Însă la Peterhof nu va fi prezent câştigătorul, ci o dublură a acestuia, cu misiunea de a-l asasina pe filofrancezul Nikolae al II-lea.


Fanatici

Oricât ar fi de surprinzător, Ohrana - înspăimântătoarea poliţie secretă - are ştire de complot, dar doreşte ca el să reuşească, pentru a instala pe tron o marionetă, care să împingă Rusia în război de partea Germaniei. Totodată, omorârea augustei persoane poate fi un prilej minunat de a dizolva Duma, de a anula libertăţile cetăţeneşti şi de a dizolva partidele, astfel încât despotismul să fie şi mai crâncen, exercitat de o mână de sceleraţi şi fanatici.

Psihiatrul nu are parti-pris pentru nici una dintre tabere şi nu e afiliat la nici o mişcare. Cu toate acestea, el izbuteşte să dejoace complotul la care sunt părtaşi, printre alţii, şi şeful Ohranei, şi un spion strecurat printre bolşevici - nume de cod Regele -, şi un violonist celebru. Nu vă amăgiţi că v-am povestit tot romanul. El e mult mai complex, cu meandre şi ascunzişuri.

"Găsi un felinar şi se agăţă de el ca un marinar încleştându-se de catarg pe vreme de furtună. Avea o rană mare şi sângerândă sub şale. Pământul de sub tălpile lui era înşelător, nu se mai putea bizui pe picioare, şi totuşi nu voia să cedeze. L-am privit îngrozit în timp ce îşi aduna forţele pentru un ultim efort"

 

Crescut în Belfast

Ronan Bennett s-a născut şi a crescut în Belfast, unde a participat activ la demonstraţiile antibritanice. La vârsta de 18 ani a fost condamnat la închisoare pe viaţă, dar a făcut apel, a fost eliberat şi a plecat în Anglia. Arestat din nou, a executat o sentinţă de aproape doi ani, în timpul căreia s-a îndrăgostit de şah. S-a înscris apoi la King's College, unde a studiat istoria şi a început să scrie. Autor a cinci romane, a scris, de asemenea, scenarii de film, inclusiv pentru Hollywood. În cazul de faţă, Bennett oferă celor pasionaţi de scrisul său o carte incitantă. În care, la o primă vedere, cineva câştigă din dura încleştare. Numai la o primă vedere. De fapt, toţi cei angrenaţi în acest joc murdar, departe de rigorile, eleganţa şi frumuseţea şahului, îşi macină reciproc forţele şi devin tot mai vulnerabili. "O poveste fascinantă despre alianţe politice schimbătoare, joc dublu şi fanatism", notează The Independent, susţinut de Bookforum: "Premisa hitchcokiană este dezvoltată cu măiestria narativă a lui Graham Greene. Nu întâmplător metafora centrală a acestui roman este şahul."

×
Subiecte în articol: scena crimei