x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Un roman ghinionist, dar şi norocos

0
Autor: Claudia Daboveanu 06 Mar 2011 - 19:57
Un roman ghinionist, dar şi norocos

155071-1.jpgMiercuri, 9 martie, apare romanul "Risipitorii", de Marin Preda. Poeta şi criticul literar Oana Soare, semnatară a unei interesante prefeţe a actualei ediţii BPT, vorbeşte despre acest "roman de ruptură", esenţial în definirea profilului scriitorului.

●Jurnalul Naţional: În creaţia lui Marin Preda, "Risipitorii" este un "roman de ruptură". Ruptură dintre ce şi ce? De ce este obligatorie o astfel de lectură, pentru a-l defini pe Marin Preda, fie şi pentru cei care consideră că acest scriitor înseamnă doar "Moromeţii" şi "Cel mai iubit dintre pământeni"?

Oana Soare: "Risipitorii" este un roman de ruptură în raport cu "Mo­ro­meţii", deoarece propune o altă te­matică, un alt univers, o altă formulă epică şi un alt stil. "Moromeţii" era un roman cu o tematică rurală, o monografie a satului românesc, aşa cum a repetat îndelung critica. În plus, ro­ma­nul se încheagă în jurul unui punct pu­ternic şi central, care este perso­na­jul Ilie Moromete. "Risipito­rii" este un roman psihologic, în care ca­drul epic se mută în mediul ci­tadin. În plus, scrierea nu mai este conce­pu­tă în jurul unui personaj central, ci în ju­rul mai multor personaje, gru­pate în perechi antitetice. Aşadar, este o mare diferenţă între o mono­gra­fie a sa­tului românesc şi un roman de de­tec­tivistică psihologică, cu o construcţie poliedrală. "Risipitorii" re­pre­zintă o bună lectură pentru cel care vrea să vadă cum Marin Preda în­­vaţă să scrie roman psihologic. Pe de altă parte, profilul unui scriitor ne apa­re cu atât mai tulburător dacă îl pri­vim prin aceste scrieri-experiment, şi nu doar prin romanele sale cano­nice.

● V-aţi intitulat prefaţa romanului "Risipitorii" a actualei apariţii din colecţia Biblioteca pentru toţi "Un roman ghinionist şi totodată norocos". De ce?

Un roman ghinionist deoarece a presupus o trudă de zece ani, iar scriitorul nu a fost mulţumit nici de ultima variantă. Apoi, un roman ghi­nionist deoarece, în chip inexplicabil, Marin Preda se ambiţionează să folosească, în prima parte a scrierii, formula romanului industrial, un gen cultivat în epocă (începutul anilor ’60). Am spus "se ambiţionează", deoarece scriitorul ar fi putut renunţa, cu timpul, la această formulă, care cauzează şi principalele riduri pe care această scriere le are. Îndepărtat acest cadru industrial, obţinem însă un bun ro­man psihologic. Un roman norocos, deoarece este profitabil pentru un scriitor să îşi asume asemenea ex­pe­rimente, asemenea experienţe, de­oa­rece are astfel acces la o serie de eşe­curi, victorii, dileme, angoase de crea­ţie. Un roman norocos, pentru că l-a ferit de un pericol, acela al au­to­pastişării. "Moromeţii", ca orice ca­podoperă, are un puternic efect asu­pra propriului creator, riscă să-l hip­notizeze; de aceea o bună soluţie este chiar aceea de a schimba cu 180 de grade tematica, problematica, stilul epic.

● Se ştie că Marin Preda era un scriitor extrem de meticulos, atent la stil, erudit, pretenţios la propria scriitură. Totuşi, nici unul dintre romanele sale n-a avut parte de un asemenea "tratament", exceptând "Risipitorii", pe care l-a rescris de patru ori. Care ar fi diferenţele specifice între variante, pe care o preferaţi şi de ce?

Între a treia şi a parta variantă există doar modificări de ordin stilistic. Între primele trei variante există însă modificări semnificative, încât ai senzaţia că citeşti un roman cu trei finaluri diferite. Diferenţele sunt de scenariu epic, implicând modificări în biografia personajelor, ceea ce antrenează, inevitabil, redefinirea şi reconsiderarea lor. Spre exemplu, în primele două variante, după ce ieşea din spital, Constanţa se căsătorea cu doctorul Sârbu. Ceea ce nu înseamnă doar că în primele două variante există câteva capitole în care îi urmăream pe cei doi întâlnindu-se la Tuşnad, descoperindu-se, îndră­gos­tindu-se unul de altul, ci mai ales fap­tul că aceste personaje erau pro­iec­tate altfel. Este o mare diferenţă între o Constanţă căsătorită cu docto­rul Sârbu, personaj cu un statut apar­te în roman, şi o Constanţă căsătorită cu altcineva (personaj care rămâne ne­cunoscut pentru cititor).

În primele do­uă variante, doctorul Munteanu era gândit ca ins fără scrupule de or­din moral; începând cu cea de-a treia variantă, acestui personaj i se acordă com­plexitate, atribuindu-i-se o tenta­t­ivă de suicid, ca o consecinţă firească a greşelilor sale în gestionarea pro­priu­­lui eu. Există diferenţe şi între pri­mele două variante: în prima i se acor­dă mai multă importanţă perso­najului doctorului Munteanu. Cea mai reuşită din punct de vedere este­tic este ultima versiune a scrierii; preferata mea rămâne însă prima variantă, în care Constanţa şi primul ei soţ, doctorul Munteanu, sunt centrii romanului.

● Cu trimiteri sau apropieri autobiografice (discursul epic se tran­sformă, o dată cu acest roman, într-unul aproape poetic), "Risipitorii" are ingredientele unui roman psihologic (?). La ce roman (unul sau poate mai multe) din literatura universală vă gândiţi atunci când recitiţi "Risipitorii", din punctul de vedere al cheii de lectură a scrierii?

Da, "Risipitorii" este un roman psihologic, care îşi propune sondarea cazurilor de conştiinţă. Este cea mai dostoievskiană scriere a lui Marin Preda. Unii critici au făcut şi unele analogii, însă nu cu alte romane din literatura universală, ci cu filme. Spre exemplu, Eugen Simion, un foarte bun cunoscător şi comentator al operei lui Marin Preda, a asemănat acest roman, pornind de la personajul Constanţa, cu filmul "Persona" al lui Ingmar Bergman.

Citeşte mai multe despre:   arte,   carte

 



Mai multe titluri din categorie

Cu dor de marele ecran: filme multi-premiate la ediția aniversară TIFF 2021

Cu dor de marele ecran:  filme multi-premiate la ediția aniversară TIFF 2021
Galerie Foto Filme selecționate sau premiate în marile festivaluri ale anului trecut - Cannes, Veneția și San Sebastián - dar și noutăți absolute semnate de regizori precum Pedro Almodóvar sau François Ozon vor completa...

Gala premiilor Oscar 2021. Participanții nu vor purta măști de protecție

Gala premiilor Oscar 2021. Participanții nu vor purta măști de protecție
La Gala premiilor Oscar 2021, artiştii nominalizaţi şi însoţitorii lor nu vor purta măști de protecție împotriva virusului SARS-CoV-2 în fața camerelor de filmare. Cu toate astea, organizatorii au...

Invitație la lectură. Romanul recompensat cu Prix Goncourt 2020, Anomalia, de Hervé Le Tellier, tradus în limba română în colecția ANANSI

Invitație la lectură. Romanul recompensat cu Prix Goncourt 2020, Anomalia, de Hervé Le Tellier, tradus în limba română în colecția ANANSI
Galerie Foto Romanul recompensat cu Prix Goncourt 2020, Anomalia, de Hervé Le Tellier, tradus în limba română în colecția ANANSI „O superbă parabolă filozofică destinată să ne oblige la multe întrebări.” (Matei...

CALEIDO - festival multicultural de arte performative revine între 21-25 mai cu cea de-a patra ediție

CALEIDO - festival multicultural de arte performative revine între 21-25 mai cu cea de-a patra ediție
Galerie Foto ●      20 de producții independente de teatru, dans și performance ●      7 producții proprii ●      5 ateliere practice Cea...

One World România 2021: Femei în pragul egalității de gen, focusul ediției cu numărul 14

One World România 2021:  Femei în pragul egalității de gen, focusul ediției cu numărul 14
Galerie Foto În fiecare an, festivalul One World Romania își orientează selecția pornind de la o temă amplă legată de drepturile omului, pe care o conjugă la diferite moduri și timpuri, prin intermediul unor voci...

Pamella, ultimul roman al scriitorului Dumitru Popescu

Pamella, ultimul roman al scriitorului Dumitru Popescu
După numeroase dezvăluiri de la cel mai înalt nivel al lumii comuniste, primite cu entuziasm de cititorii Jurnalului, a venit rândul unui roman. Cea mai recentă carte a scriitorului Dumitru Popescu, apărută cu...

Jurnalul vă oferă astăzi o carte-document: ”România cu și fără Antonescu”, de Gheorghe Buzatu

Jurnalul vă oferă astăzi o carte-document: ”România cu și fără Antonescu”, de Gheorghe Buzatu
O imagine asupra evenimentelor care s-au abătut asupra țării noastre în vremuri de foc. Ce am câștigat și ce am pierdut sub comanda Mareșalului? A fost Antonescu criminial de război sau luptător pentru...

Prințul Philip, Duce de Edinburgh, pictor și designer

Prințul Philip, Duce de Edinburgh, pictor și designer
Galerie Foto Punct de referință al familiei regale britanice, plecat dintre noi în urmă cu câteva zile, la vârsta de 99 de ani, Prințul Philip era - puțini știu - și pictor: printre subiectele sale preferate se află,...

Muzeul Naţional Cotroceni aniversează Ziua Internaţională a Monumentelor şi Siturilor, în 18 aprilie 2021

Muzeul Naţional Cotroceni aniversează Ziua Internaţională a Monumentelor şi Siturilor, în 18 aprilie 2021
Muzeul Naţional Cotroceni, situat în Palatul Cotroceni, monument istoric de importanţă naţională, va marca Ziua Internaţională a Monumentelor şi Siturilor, sărbătorită prin decizia UNESCO, în fiecare an, pe ...

Maratonul dramaturgiei israeliene pe scene românești

Maratonul dramaturgiei israeliene pe scene românești
Galerie Foto Parte a proiectului Maratonul dramaturgiei israeliene pe scene românești, Teatrul Evreiesc de Stat prezintă vineri, 16 aprilie 2021, cu difuzare de la ora 18.00, spectacolul Șofer/Pictor, avându-I în...

Radu Jude va fi omagiat la Festivalul La Rochelle Cinéma

Radu Jude va fi omagiat la Festivalul La Rochelle Cinéma
Regizorul și scenaristul Radu Jude va fi omagiat la Festivalul La Rochelle Cinéma (Fema), care va avea loc între 25 iunie și 4 iulie 2021. La cea de-a 49-a ediție a evenimentului din Franța, Radu Jude va...

Jumătatea dispărută sau ce preț are renunțarea la propria identitate

Jumătatea dispărută sau ce preț are renunțarea la propria identitate
Să te reinventezi, să devii persoana care ți-ai dorit dintotdeauna este un lucru de dorit, dar ce se întâmplă când toată această transformare are la bază o minciună? Scriitoarea americană Brit Bennett oferă...

Patru cărţi obligatoriu de avut 

Patru cărţi obligatoriu de avut 
Sunt câteva cărţi care au făcut istorie nu doar în rândul cititorilor, ci şi în rândul criticilor literari. Astăzi vă propune nişte romane premiate cu prestigiosul premiu Pulitzer. Alegerea Sofiei este o...

Ioana Maria Stăncescu, laureată a 'Festival du Premier Roman' de la Chambéry

Ioana Maria Stăncescu, laureată a 'Festival du Premier Roman' de la Chambéry
Ioana Maria Stăncescu, autoarea romanului Tot ce i-am promis tatălui meu este laureata ediției din 2021 a Festival du Premier Roman de la Chambéry, în urma votului a peste 3000 de cititori. Romanul de debut al...

Sărbătorim astăzi Ziua Mondială a Artei

Sărbătorim astăzi Ziua Mondială a Artei
Sărbătorită pentru prima dată în 2012, data de 15 aprilie a fost declarată Ziua Mondială a Artei. O recunoaştere a contribuţiei oamenilor de artă la îmbogăţirea culturii şi spiritualităţii universale....
Serviciul de email marketing furnizat de