Şi a fost Fest(in) pe Bulevard... Un festival organizat de “Nottara” timp de o săptămână – la mijloc de octombrie, care se vrea cu tot dinadinsul să devină o tradiţie. Un festival care începe în stradă (pentru că acolo sunt potenţialii spectatori ai teatrului, alţii decât cei fideli, după cum afirma directoarea acestei instituţii, Marinela Ţepuş). Un festival cu spectacole clasate în două secţiuni distincte – “Bulevardul Comediei” şi “Mici crize... (şi) electorale”. De fapt “criza” a fost tema în jurul căreia s-a discutat şi a luat naştere festivalul. Dacă anul trecut, la prima ediţie, secţiunea competitivă s-a intitulat “Criză teribilă, monşer!”, în 2014 i s-a spus “Mici crize... (şi) electorale”, publicul fiind invitat să râdă de “electorale”. Au fost spectacole din ţară şi străinătate, au fost spectacole cu amprenta creatorilor Radu Afrim, Alexandru Dabija, Victor Ioan Frunză, Claudiu Goga, Mihai Măniuţiu, Theodor-Cristian Popescu, Gábor Tompa ş.a. S-a discutat pe diverse teme în cadrul “Colocviilor”. S-au lansat cărţi. Nu au lipsit spectacolele-lectură, secţiune care a avut loc la Cărtureşi Verona.
Mulţi participanţi şi invitaţi s-au arătat mulţumiţi de un asemenea festin teatral, considerându-l necesar. Bunăoară, Victor Ioan Frunză spunea despre acest eveniment că este un fenomen singular în peisajul teatral din România, “saturat, de altfel, de festivaluri de multe ori lipsite de identitate”; că acesta are un profil distinct enunţat într-un concept structurat pe două paliere – unul al contemporaneităţii şi unul al teatrului de public. E “o dihotomie antinomică, care ilustrează foarte bine menirea teatrului, care nu este una eminamente socială sau elitistă, dar nici una orientată exclusiv către public. Acest echilibru între cele două paliere mi se pare esenţial şi ilustrativ pentru tot ce ar trebui să fie un teatru de repertoriu”, spunea apreciatul creator.
A salutat ideea Fest(in)-ului şi Alina Nelega, apreciat dramaturg nu numai în ţară, ci şi în străinătate, director artistic al Teatrului Naţional din Târgu-Mureş, care spunea că festivalul “este unul cu adevărat special, foarte prietenos, foarte cald”, că spectacolele prezente aici sunt diverse - de la spectacole mai noi, mai directe, până la spectacole care împletesc muzica şi coregrafia cu imaginea scenică cât mai armonios şi plăcut”.
Festivalul, bine conturat deja, a prins la public. A devenit interesant pentru mulţi oameni de teatru. În pofida acestor vremuri potrivnice culturii, oamenii de teatru par să-şi unească ideile, să propună soluţii, să facă în continuare ceea ce ştiu ei mai bine – teatru.
A II-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru Fest(in) pe Bulevard s-a încheiat în week-end. Juriul de profesionişti, cel al secţiunii “Mici crize... (şi) electorale”, a acordat Premiul pentru cel mai bun spectacol montării “Noul locatar” de Eugène Ionesco, regia Gábor Tompa (producţie “Nottara”), premiu ridicat de Helmut Stürmer – autorul decorului, Corina Grămoşteanu – autoarea costumelor şi Ada Navrot - protagonistă în acest spectacol. De notat că “Noul locatar”, care a avut premiera recent, va fi prezentat, până la sfârşitul anului, şi la Festivalul Naţional de Teatru, şi la Festivalul Interferenţe de la Cluj-Napoca.
La Fest(in) pe Bulevard a fost în acest an şi un juriu de public, care a acordat Premiul pentru cel mai popular spectacol din secţiunea “Bulevardul comediei”. A câştigat “Don Quijote”, după Cervantes, scenariu de Ada Milea şi Mihai Măniuţiu, în regia lui Mihai Mănuţiu, o producţie a Teatrului Naţional Târgu-Mureş, Compania “Liviu Rebreanu”. Au fost decernate şi alte premii, răsplătind talentul artiştilor.
Citește pe Antena3.ro