Un cuvânt despre maestrul Marin Constantin ar trebui identificat cu un cântec.
- de Grigore Constantinescu, muzicolog
Din cântec s-au alcătuit copilăria şi adolescenţa sa, apoi spre cântec i s-au îndreptat visele de tinereţe, urmărind şi învăţând din arta celor mai înainte mergători ai artei corale universale şi româneşti. Acum deja mulţi ani, ideea de cântec s-a identificat, în timpul tinereţii mature, cu simbolul Madrigalului, gen vocal al Renaşterii şi realizare arhitecturală corală românească contemporană. Cum s-au împletit aceste ţeluri? Nu este greu de explicat cunoscându-i personalitatea, cum am avut mulţi privilegiul, mai întâi ca spectator, dar şi coleg cu cei dintâi madrigalişti, apoi în calitate de cronicar şi de prezentator al concertelor Madrigalului, începând de pe la începutul anilor ’70 şi, oarecum mai târziu, ca autor al celei de a treia monografii dedicate maestrului şi muzicienilor săi, "Madrigal sau Magia sunetelor". Ascultând şi privind, am căutat să pătrund mai aproape taina acestei relaţii între dirijor şi cor – sau mai bine zis oameni cântători.
Nimic nu aparţine tradiţiei, didacticii, academismului. Maestrul Marin Constantin a inovat în chiar miezul capodoperelor şi, dând înţeles de universalitate simbolului, a pătruns în toate epocile şi stilurile de creaţie. A "cânta Madrigal" se potriveşte, ca apreciere a interpretării, pentru vechile documente bizantine, dar şi pentru colinde, pentru capodopere cultice renascentiste, dar şi pentru opere clasice sau romantice, pentru bijuteriile tradiţionale româneşti sau pentru creaţii deschise avangardei. Mereu am descoperit adevărul de simţire, cultul pentru perfecţiune ca principiu, judecata dreaptă pentru înţelegerea muzicii abordate. Maestrul Marin Constantin şi, implicit, muzicienii educaţi sub gestul său au devenit stindardul luptei pentru fericirea celor care trăiesc în preajma lor. Marin Constantin este un cavaler al artei, a cărui faimă internaţională vine din felul în care apără viaţa cu armele Frumosului şi Binelui, îndeplinindu-şi astfel o misiune de har nobil şi mistic, în dimensiunile unicităţii. (...) Dialogul nostru s-a înfiripat în timp, nu cu o îndreptare anume, pentru a dezvălui taine despre artist, despre discipolii săi, madrigaliştii, despre magia sunetelor. (...)
N-am întâmpinat niciodată rezistenţă. Doar rigoare, fantezie şi dorinţă de comunicare. La timpul asumării marilor experienţe de-o viaţă, profesorul, compozitorul şi interpretul Marin Constantin nu ne refuză intrarea în casa gândurilor sale.
- Grigore Constantinescu: Deci… care este drumul în artă?
- Îmi vorbiţi atât de firesc despre aceste praguri, încât pare lesne să le trec, nu întâlneşti nici o graniţă. Ai nevoie doar de dorinţă, totul se înlănţuie, se poate transmite… Dar de fapt nu este deloc simplu "să ştii"…
MIRACOL.
Iar dacă o "ştii", trăieşte-o! Comunicarea sensibilă este singurul mod de a fi al muzicii; pentru că, în ipostaza cea mai fericită a apropierii intelectuale de muzică, pentru a-i propaga "vibraţia" trebuie să fii "hăruit", să trăieşti în miracol. "Ştiinţa" necesară sau subînţeleasă nu e suficientă, nu accede Emanaţia. Este indispensabilă, dar necuprinzătoare… Se opreşte în pragul prăpăstios al adevăratei împliniri.
- George Enescu spunea odată că ideea de stil "arată ceva făcut".
- Altfel spus, continuând cuvântul enescian, "ceva existent, dat de la început"? Sau… primit?
- Ne apropiem, într-un fel, de un alt cuvânt delicat în abordare, cel al magiei. Dar cum altfel s-ar putea cuvânta despre ceea ce aţi realizat prin sunet, acest "aer modificat", după cum ne explică Balzac. Mai mult intuiesc decât ştiu cum priviţi acest element primordial. Nici nu îndrăznesc să-l definesc în faţa Dumneavoastră!
VIBRAŢIE
În mine şi pentru mine, Sunetul, Muzica viază perpetuu la modul ireal şi ideal. Fără îndoială, nu poţi cuceri şi apoi stăpâni o partitură dacă nu i-ai cercetat, intuit şi identificat Sunetul, cu sacra sau specifica sa vibraţie.
Este un drum care, pornind de la Iniţiere, cunoscând Evoluţia, atinge cândva, dacă este binecuvântat, Plenitudinea. Este procesualitatea în simbioza fenomenului creator şi interpretativ. Rămâi buimac de fericire când ţi s-a revelat un Sunet, sau mai multe Sunete… Mai multe Sunete însemnând, fireşte, alte opusuri sau spaţii muzicale vii, cu potenţe absconse sau ezoterice.
- Sunetul este deci un simbol reprezentând o lucrare sau, altfel spus, mai departe Sunetele-lucrări ce alcătuiesc o lume.
- Sau asumarea unei misiuni care, aşa cum ştiam deja, depăşeşte sacerdotal – la modul metaforic – profesiunea. Nu cred că am observat sau consemnat greşit situând în destinul dumneavoastră primordialitatea vocaţiei. De aici, pentru muzică, iubirea pentru ideea generoasă a simbolului Sunet.
ECHILIBRU
Este posibil ca între inimă şi intelect să existe un consens ultrasecret? Nu revendică nimeni supoziţia că se emană "ceva" din inimă şi "altceva" din creier. Oricum, în cazul nostru, sintagma proporţie-echilibru prefigurează un act global, o sinteză cu nesfârşite posibilităţi combinative, care relevă supremaţia sensibilităţii.
Urmând aceste direcţii, ajungem să ne imaginăm alcătuirea acestei corale, imagine de ideal, în etapele sale hotărâtoare, de la meditaţia singulară asupra proiectului, ce vă aparţine întru totul, la lucrul de migală, de răbdare şi imaginaţie, al punerii în realizare, devenind rezultat al conlucrării cu cei aleşi de dumneavoastră pentru a fi, laolaltă, interpreţii ideali a ceea ce am numit – aţi numit! – "Visul". Visul… ca simbol al vizionarului, al magului!
Eu "visul" nu l-am trăit ca un simbol, Visul l-am trăit ca o realitate. De aceea, realitatea a reprezentat încercările mele de a împlini, de a realiza un rezultat pentru care m-am străduit. Important este că încerc acum senzaţia certă că Visul, în mare măsură, s-a împlinit. Dacă mă refer la realitatea dirijorală, la realitatea care a ajuns să fie reprezentată de Madrigal, îndrăznesc să adaug la acesta aspecte adiacente. Dar nu numai căutările din Tratatul de dirijat care este rezultatul activităţii mele de 30 de ani cu Madrigalul. Ca o mică paranteză, cred eu că nu i-a venit încă vremea să reprezinte o carte de căpătâi a artiştilor dirijorii… Poate peste vreo 15-20 de ani el va fi valorificat, sau evaluat, la valoarea lui. În afară de aceasta, mai există un aspect pe care îl moştenesc de la Mama. Am susţinut şi susţin foarte mult, ca şi maestrul Ion Vicol, profesorul meu, am susţinut foarte mult ca tot ceea ce fac să se dăruiască spre amintire copiilor – copiilor la modul simbolic, adică studenţilor mei, dar în primul rând plecând de la copiii mei, de la Noemi şi Ion (care astăzi are concert la Berlin). Asta s-a concretizat şi în cele peste 40 de discuri înregistrate. Vreo 35 în ţară, dar avem în Japonia, în America, în Germania sau în alte ţări unde s-au făcut în aşa fel, încât… "s-a făcut ca să se facă". (...)
Aş mai adăuga, pe lângă asta, aspectele didactice ale activităţii Madrigalului. Nu întâmplător cred eu că Madrigalul a putut fi realizat şi împlinit tocmai la Conservator pentru că eu, fiind la începuturi "învăţător", tot timpul am reflectat la ceea ce rămâne copiilor mei, după mine, pentru urmaşi. Pe de altă parte, ambientul conservatoricesc a fost pentru mine, respectiv cu profesori ca maestrul Ion Vicol, maestrul Ioan Chirescu, maestrul D.D. Botez, spaţiul spiritual unde, învăţând, ajungi la lucruri ce nu pot fi niciodată uitate.
UN MARE MOMENT
- Mi-aţi spus cândva tot ceva care nu se poate uita: aflându-vă la Corala "Carmen" condusă de Ioan D. Chirescu, l-aţi văzut şi pe Enescu…
PERFECŢIUNE
Întrebarea pe care personal mi-am pus-o şi continuu să mi-o pun este aceea dacă desăvârşirea trebuie neapărat considerată perfectibilă. În principiu cred că nu. Dar asta nu mă împiedică să cred cu tărie că specificul neamului românesc cuprinde şi potenţialul unor asemenea încercări. Cine va face aceasta? Cum va trebui să fie înzestrat omul care să ducă la bun sfârşit întreprinderea de perfectare a acestei perfecţiuni paradoxal perfectibile?
- Satisfacţia totală… Totuşi, aţi continuat ceea ce faceţi de decenii: să reprezentaţi România în lume. Aţi fost de-a lungul timpului în cele patru zări, dacă mă gândesc de la Japonia la Europa sau cele două Americi. Acum, în 2005, eraţi între amfiteatrul antic din Turcia şi concertele din Japonia. Este o imensă diferenţă şi ca ambient şi ca ascultători...
TURNEE
- Spuneţi-mi, când aţi avut concerte în lume, din punct de vedere al artistului, între Japonia, Turcia – experienţele mai recente – sau Mexic, Luxemburg, din perspectiva dumneavoastră atitudinală aţi simţit nevoia unui alt tip de adresare, în funcţie de ei, de cei care vă primeau?
STARE
- Dar între o catedrală – la Roma, Vatican, de exemplu – şi o sală de concerte la Paris? Care este totuşi deosebirea? Aţi simţit totuşi o altă stare?
- Întotdeauna când conduceţi un concert, cântaţi cu madrigaliştii şi, totodată, simţiţi publicul. Simultan! Cum faceţi asta?
- Aşa sunteţi…? Aşa trăiţi muzica?
- Extraordinar! Se face o frăţie cu toţi oamenii, o sinteză, o simbioză
- Mă simt obligat să privesc spre cei care vă înconjoară, ar putea fi numiţi discipoli, corişti, mai degrabă "madrigalişti"… Într-un fel, ei nu mai sunt ca noi, ceilalţi. Fac parte dintre Iniţiaţi. (...)
- Reprezentaţi, prin tot ce aţi realizat de-a lungul vieţii, lucrarea unui căutător al comorii nepieritoare a adevărului. În sinteză, cred că ar putea fi încheiată această întâlnire de suflet cu o definire a ceea ce înseamnă, pentru Marin Constantin, ADEVĂRUL.
UN DAT AL FIRII
- Şi în lumea lui, spovedania, şi nu preotul, te iartă de păcatele săvârşite… iar în raza sunetelor, după ce apune Soarele, orice licurici se poate crede succesor…
Citește pe Antena3.ro