x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale 2012 –an crucial pentru presă

2012 –an crucial pentru presă

de Gheorghe Voicu    |    07 Dec 2011   •   21:00
2012 –an crucial pentru presă

2012 – un nou inceput?
O varianta de luat in calcul. Inceputul presei postdecembriste din 1990 avea entuziasm si credinta ca totul e posibil. Acum, presa are pe­simism si sentimentul unui final dezastruos, deja cunoscut. Paradoxal, tocmai aceasta situatie e o sansa pentru ziarele care au rezistat. Multe publicatii s-au inchis, aparent, concurenta e ceva mai lejera, dar nu trebuie ignorat ca si numarul cititorilor e mai mic. O oferta editoriala mai interesanta, mai aplicata, e primul pas pe care trebuie sa-l faca orice ziar.

Editie online la fel cu editia print
In nici un caz. E o greseala fundamentala. De ce-as cumpara un ziar cand acelasi articol il pot citi, gratis, pe net? Ideea ca net-ul creste gradul de notorietate al editiei print si ajuta la cresterea vanzarilor nu are logica si nici acoperire in realitate.
In principiu, editia online imi spune ce se intampla, editia print imi explica de ce se intampla.
Si, in nici un caz, aceleasi texte. Altfel, redactiile traiesc intr-o iluzie cu iz de pacaleala asumata. Cu alte cuvinte, acelasi brand, acelasi set de valori, aceeasi abordare etica, dar subiecte diferite.
Concluzia e simpla: net-ul si printul sunt doua publicatii diferite. Alta solutie nu exista.

Tabloid sau quality?
Nici una, nici alta. Exista, inca, o astfel de impartire a presei. In Romania, tabloidul autentic (daca ne gandim la tabloidele englezesti sau la Bild) nu exista. Are si un neajuns: personajele cultivate de ziarele co­lorate sunt subtiri, schematice si fara consistenta (si tabloidele, si emisi­unile tv de gen sunt in pierdere de viteza). In cealalta tabara, ziarele quality nu reusesc sa-si prezinte oferta publicului pe un ton mai accesibil si mai interesant.
Aici e cheia: interesantul nu e nici tabloid si nici quality. Are o calitate: atrage atentia, starneste discutii. La urma urmei, a scrie la ziar presupune talentul de a-ti vinde, cat mai eficient, o marfa. Si atunci, poti sa-ti transmiti propriul adevar despre ceea ce se intampla in lumea din jur.

Televiziunile de stiri omoara stirile televiziunilor generaliste
Da, dar fenomenul e inca la in­ce­put. Pe de alta parte, probabil in doi ani, acest lucru va fi extrem de vizibil (trendul pare de neoprit). Obiceiul de consum inca mai intretine atentia celor care urmaresc stirile pe Antena 1 si Pro TV, dar numarul telespectatorilor e in scadere. E de asteptat ca au­dienta televiziunilor de stiri sa creasca substantial si probabil ca tele­vi­ziunile generaliste vor reduce spa­tiul de emisie alocat stirilor (in pre­zent, cele doua televi­ziuni acorda stirilor, in prime-time, 80-90 de minute).

Televiziunile de stiri explodeaza in 2012
Da si nu. Da, pentru ca e an electoral si batalia politica va fi spectacu­loa­sa. Nu, pentru ca urmeaza sa apa­ra inca doua televiziuni de stiri si au­di­en­ta se va fragmenta (nu atat de mult, incat audientele Antenei 3 si Re­a­litatii TV sa fie afectate substantial).
Totusi, in perspectiva, te­le­viziuni­le de stiri vor fi obligate sa-si diversifice portofoliul de emisiuni (mai mul­te stiri pe teme in­ternationale, econo­mi­ce, de loisir etc.). Zone deloc abordate in mod consecvent de televi­ziunile de stiri romanesti.

Fragmentarea audientei
Un fenomen care capata am­ploa­re. Multitudinea de canale tv distri­buite de societatile de cablu, diversitatea programelor, dezvoltarea internetului fac ca audienta sa se fragmenteze intr-un ritm accelerat.
In trei-patru ani, telespectatorii nu vor mai privi la un canal tv anume (incepe sa dispara atasamentul fata de un brand), ci la o anumita emi­siune de pe un anumit canal. Va aparea un nou obicei de consum, in care telespectatorii vor avea trei-patru emisiuni preferate de pe tot atatea canale tv. Va prima productia si nu postul tv. De-abia atunci ju­catorii de pe piata vor fi nevoiti sa-si demonstreze creativitatea si ta­lentul. Si in aceasta batalie, chiar si cel mai mic post tv poate deveni lider de piata daca produce o emisiune de referinta.

×