x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Un siretlic vechi

Un siretlic vechi

de Ion Cristoiu    |    23 Sep 2005   •   00:00

La Parlament, Opozitia a gasit un mijloc original de a trage de timp pentru a nu da sefia celor doua camere: blocarea lucrarilor prin inutilitati vaste.

La Parlament, Opozitia a gasit un mijloc original de a trage de timp pentru a nu da sefia celor doua camere: blocarea lucrarilor prin inutilitati vaste. Astfel, la noul proiect de regulament au fost introduse nu mai putin de 200 de amendamente. Fiecare dintre acestea fac obiectul unor luari de cuvant cat mai lungi si cat mai plicticoase.

Cele doua formatiuni de Opozitie fac cu schimbul in depunerea de Motiuni. Au dreptul la asta din punct de vedere constitutional. Fiecare motiune trebuie dezbatuta. Un nou prilej de a ocupa tribuna Camerei Deputatilor si cea a Senatului. Cei de la Putere, care vor sa puna mana pe sefii pentru clientela lor, spun ca-i vorba de o jalnica amanare a verdictului. O astfel de semnificare poate avea doua explicatii:
  • a) intentia de a impune publicului electoral imaginea unui PSD care tine de ciolan cu toti coltii, convocand in sprijin si ghearele;
  • b) incapacitatea de a deosebi efectele pe termen mediu si lung ale actiunilor opozitioniste.

    In luna martie a anului de gratie 1899, Opozitia Conservatoare socoteste c-a venit momentul loviturii de gratie date guvernului liberal al lui D.A. Sturdza.

    Dupa doar doi ani de guvernare, seful Liberalilor se confrunta cu dificila problema a relatiilor romano-maghiare. O brosura tiparita la Budapesta, rod al hartuielilor interne de la maghiari dezvaluia, nu fara interes, ca D.A. Sturdza venise la Putere - in 1895 - cu sprijinul premierului antiroman Dezso Banffy. Opozitia Conservatoare crede ca poate face din aceasta intamplare, destul de dubioasa de altfel, un cap de tara.

    In seara lui 15 martie 1899, se aduna la Maiorescu acasa, dupa cum insusi autorul noteaza in a sa Istorie politica, P.P. Carp, G.Gr. Cantacuzino, Emil Costinescu, Al. Marghiloman, Take Ionescu si N. Fleva (ultimul, disident liberal). Capii Opozitiei decid trecerea la obstructia parlamentara ca mijloc de rasturnare a guvernului in hotarele Constitutiei. La propunerea lui P.P. Carp, se redacteaza o declaratie oficiala. Documentul va fi citit in Camera Deputatilor la 17 martie 1889 de Al. Marghiloman si in Senat la 18 martie 1899, de G.Gr. Cantacuzino.

    Suna asa: "In urma destainuirilor din Camera maghiara asupra relatiilor politice dintre fostul ministru al Regatului ungar Banffy si actualul ministru prezident al Regatului Romaniei, D. Sturdza: subscrisii deputati (senatori) considera prezenta la guvern a lui Dimitrie Alexandru Sturdza ca o atingere a demnitatii nationale si drept aceea, facand abstractie de orice deosebire de partid, se declara horariti de a opune pe toate caile legale, in prima linie prin obstructionism parlamentar, la o mai departe functionare a actualului ministru prezident al Statului Roman."

    Iscaleau 23 de deputati si 10 senatori. Doi dintre liderii gruparii Drapeliste (disidenta liberala condusa de P.S. Aurelian), Barbu Stefanescu Delavrancea si Em. Costinescu, demisioneaza din Camera Deputatilor invocind "o nenorocita directiune data tarii de PNL".

    Astfel in paralel cu ample miscari de strada cu evidente exagerari ale represiunilor politienesti, cu "nesfirsite articole prin ziare" (zice Maiorescu), la Camera Deputatilor si la Senat se tin lungi discursuri, se lanseaza numeroase interpelari (42 de interpelari in sase zile la Camera Deputatilor).

    Campania isi face efectul. In plina dezbatere a Legii minelor si a Legii scolilor profesionale. D.A. Sturdza se vede obligat sa inchida lucrarile Parlamentului.

    Oricum erau inutile! La 30 martie 1889, guvernul D.A. Sturdza isi da demisia.

    Batalia dusa de PSD si PRM difera intrucatva de cea angajata de Opozitia de acum un secol si ceva in Parlament:
  • a) n-a fost oficializata printr-o declaratie
  • b) nu vizeaza caderea guvernului Tariceanu.

    N-avem insa cum sa nu observam un amanunt: de o luna si ceva, activitatea Parlamentului e blocata. Pe masa alesilor neamului stau pachete de legi, de o urgenta nelinistitoare: ale integrarii, ale administrarii tarii. N-au fost nici macar rasfoite.

    Pentru a-si implini programul electoral si deci pentru a mai putea spera intr-un castig la scrutinul viitor, actuala Putere are nevoie de legi trecute prin Parlament si de legi implementate. E limpede, in atari conditii, ca din blocarea Parlamentului n-are de pierdut decit Puterea.

    Nu se va ajunge la caderea guvernului Tariceanu. Dar la surparea lui si mai puternica, mai mult ca sigur.

    NIMIC NU SE PIERDE


    DECEMBRIE 1947. Se inagureaza la Bucuresti, in cadrul unei solemnitati, Palatul Elisabeta, construit de Principesa Elisabeta pe un teren obtinut de la Banca Nationala in 1936. In imagine: Principesa Elisabeta, Regele Carol al II-lea si Regina Marioara a Iugoslaviei, sora Elisabetei si vaduva Regelui Alexandru al Iugoslaviei, victima a asasinatului de la Marsilia.

    LUMEA PRIN CARE TREC

    Colosul cu picioarele de lut

    Scrie Cristian Troncota in finalul studiului sau Duplicitarii. O istorie a Serviciilor de Informatii si Securitate ale regimului comunist din Roma- nia (Editura Elion, Bucuresti, 2003): "Omniprezenta Securitate (...) a devenit in ultimii ani ai regimului comunist un monstru cu picioarele de lut care, la cea mai serioasa confruntare s-a prabusit (...)".

    E concluzia intregii carti. Printre cauzele acestei situatii s-ar inscrie: politizarea activitatii de culegere a informatiilor, punerea Securitatii sub comanda unor politruci, amestecul Elenei Ceausescu in activitatea serviciului secret, degradarea vietii cotidiene cu efecte atat in coborarea demnitatii ofiteresti, cat si in influentarea constiintei de catre familie, prieteni.

    Cristian Troncota arunca in joc si factorul numit duplicitate: "Duplicitatea a fost spiritul predominant in care si-au desfasurat activitatea majoritatea ofiterilor acestei institutii, cel putin in ultimii ani ai regimului comunist".

    Duplicitatea nu e tocmai exact spus pentru ce se intampla cu lucratorii Securitatii, inclusiv cu cei aflati in fruntea institutiei. Asta deoarece stricta duplicitate inseamna joc pe doua planuri. Securitatea nu-l trada pe Ceausescu. Nici macar nu-l boicota. Pur si simplu isi facea jobul intr-o lehamite absoluta. Cand Ceausescu batea din picior, mai marii institutiei luau pozitie de drepti, plecau sfiosi privirile si, la sfarsit, racneau ca vor indeplini de indata ordinele. Mergeau apoi la birourile lor cu usi capitonate, in zumzaitul cutiilor greoaie de aer conditionat, si nu faceau nimic. Si chiar daca ar fi ordonat, structurile ierarhice subordonate ar fi stat cu mainile in san sau de s-ar fi miscat, ar fi procedat alene, producand mai multe pagube dictaturii decat daca ar fi stat degeaba. E ceea ce s-a petrecut, de altfel, cu toate structurile statului ceausist in ultimii sai ani de existenta. Si care explica, poate, prabusirea regimului la prima fisura mai mult decat toate scrisorile trimise posturilor straine.

    D-ALE PRESEI

    Memoriile care reabiliteaza

    Suntem in 1927. Constantin Bacalbasa isi publica la editura Universul memoriile "Bucurestii de altadata". Patrunzator si al contemporaneitatii, Bacalbasa scrie: "Cele mai multe din aceste monografii sunt autoaparari. Fosti monarhi, diplomati, generali, barbati de stat, simt parca nevoia de a se justifica in fata eternului tribunal al opiniei publice".

    Sunt altceva memoriile scoase in ultimul timp de sub teascurile tipografiilor postdecembriste? Fosti activisti si fosti securisti ne incredinteaza ca dictatura n-a fost chiar atit de rea pe cit se spune sau, daca a fost, ei s-au straduit sa-i puna un zbenghi de dulceata. Le-au urmat politicieni trasi pe linie moarta. Memoriile lor vor sa demonstreze c-au cazut nu din cauza slabiciunilor personale, ci a comploturilor abil urzite. Cele mai multe pagini sunt inclestari pe fata cu imaginea din mass-media. Pentru anii interbelici, presa ramane o oglinda in care privim pentru a vedea chipul celor ce s-au privit in ea, la randu-le. Pentru vremurile de acum, intreprinderea e ratata din start. Nu poti descifra o personalitate din titluri tafnoase si articole la cateva randuri, ca un toi de tuica raportat la o damigeana. Din nefericire, pentru istoricul din viitor, ca si pentru cel de azi, de altfel, tot presa va fi principala sursa de documentare asupra oamenilor politici.

    UN SECOL IN IMAGINI

    1956. Regizorul Roger Vadim lanseaza filmul "Si Dumnezeu crea femeia". Lansand, totodata, prin Brigitte Bardot, un nou model public de femeie, corespunzator unei societati moderne.
  • ×
    Subiecte în articol: istoria ca telenovela