MUZICA
Colectie de hit-uri la rascruce de drum. Asa era perceput odinioara
un album greatest hits.
In ultimii ani, un potop de titluri "best of"-uri, ai caror "proprietari" au un numar restrans de concerte si cu atat mai putine piese care sa atinga macar vreo pozitie in top, a navalit pe piata muzicala internationala, punand serios in discutie problema asupra noii valori a unui greatest hits.
Toamna trecuta, Britney Spears a scos la rampa "Greatest Hits: My Prerogative", o retrospectiva a carierei sale multiplatinate de sase ani. La randul lor, Backstreet Boys si-au dat toata silinta sa scoata in 2001 discul "The Hits: Chapter One", la patru ani dupa prima lor aparitie discografica. "Nu-mi imaginez ce-ai putea sa scoti pe un disc dupa doar cinci ani de existenta ca trupa. Nu vad cum ar arata un asemenea greatest hits", a declarat veteranul rocker John Mellencamp.
DISPONIBILITATE. Printre cele mai aprig discutate colectii greatest-hits care au iesit pe piata in ultimii ani sunt: "Toy Soldiers: The Best of Martika" (cu un singur hit din anii â80); "The Best of Mandy Moore" care a avut mai multa priza la public ca actrita decat in postura de muzician; si nu in ultimul rand, "The Best of O.D.B.", al rapperului noului val care este mult mai cunoscut pentru comportamentul violent si probleme legale decat pentru piesele cu iz de hit.
ARGUMENT. Greates-hits-urile sunt foarte populare. In plus, sunt mai ieftine de produs si promovat. "Their Greatest Hits:1971-1975" a trupei The Eagles a fost cel mai bine vandut album din intreaga istorie muzicala americana (28 de milioane de exemplare). Sheryl Crow, a carei disc "The Very Best of Sheryl Crow" a primit distinctia de platina in 2003, este de parere ca, in unele cazuri, chestiunile de profit cantaresc destul de greu in deciziile label-urilor: "Pe de o parte, casele de productie incearca sa-si faca un catalog puternic din care sa-si scoata bani in permanenta", spune ea. Parerile sunt oarecum impartite. "La sfarsitul zilei, exista o mare posibilitate ca cineva sa cumpere mai degraba o colectie de greatest-hits decat un album individual. Sa spunem ca pe un disc de acum cinci ani exista doua hit-uri si pe un altul de acum trei ani alte doua hit-uri. Un album care contine toate hit-urile se vinde mult mai bine", argumenteaza vicepresedintele Rhino Entertainment. De aceeasi parere sunt si Backstreet Boys care au cochetat cu ideea unui Best of. "Atunci cand o trupa sau un artist scoate un greatest hits inseamna ca drumul muzical ia sfarsit ori are nevoie de o pauza. Cred ca «miscarea» noastra a fost una timpurie, dar am vrut, in acelasi timp, ca fanii nostri sa-si aduca aminte de piese cu placere", spune Brian Littrell. Totusi, best-of-ul lor, care s-a vandut in mai mult de un milion de exemplare si care contine si cateva piese noi, a atras pana si fanul ocazional care nu a achizitionat probabil niciodata un CD Backstreet Boys.
O alta problema spinoasa, conform opiniei caselor de productie, este lipsa spatiului de expunere a catalogului unui artist. De pilda, in magazine de muzica, gen Wal-Mart si Target, cu greu gasesti mai multe albume ale unui artist pe un raft. "Daca un artist are cinci sau sase albume in catalog, de cele mai multe ori gasesti doar doua sau trei discuri expuse. Probabil ca piese incluse pe primul, al treilea sau al cincilea album nu au asa mare vizibilitate ca un best-of", marturiseste Jeff Jones, vicepresedinte al Sony BMG.
| ||
Hilary Duff - "Most Wanted" |
Citește pe Antena3.ro