VIP
Cum nu s-a miscat din partidul sau de 15 ani, nu poti spune despre Marian Jean Marinescu ca e aviator politic. El este politician si... face avioane. Si pasamite tocmai faptul ca are o astfel de meserie in spate l-a facut un politician atipic. Nu-l vezi angrenat in dispute politice. Nu da declaratii pe surse. Nu face circ in Parlament. (Uraste de altfel sa fie confundat mereu cu Marius Marinescu, colegul sau de partid care ameninta cu bataia si ii alearga pe ministri sa-i "arda cu steguletul"). Nici nu doarme in scaun. Face politica la Strasbourg si Bruxelles, ca euroobservator. Iar acum se poate lauda ca a facut primul sau avion.
PROIECT. A visat sa se faca aviator, insa mama nici nu a vrut sa auda. Avea deja un sot pilot de razboi, ramas invalid. Asa ca s-a "consolat" cu facultatea de aeronave, dupa care s-a angajat la Avioane Craiova. Linistea si-a gasit-o la Centrul de proiectari si consulting pentru aviatie, pe care l-a condus si dupa Revolutie si unde a putut sa isi indeplineasca visul: sa faca avionul lui. Prin 1994 s-a apucat de proiect, alaturi de colegii de la Centru. Trebuia sa fie insa special pentru ca avioane de talia lui (usor - 750 kg) sunt multe. Asa ca l-au facut complet din metal, ca sa ii dea robustete. Trenul de aterizare - retractabil, ca la aeronavele mari. Poate sa aterizeze si pe iarba si nici nu ii trebuie decat trei-patru sute de metri. Cabina climatizata si spatioasa. Priveliste buna. Pilotului sa nu i se vada doar capul.
MARKETING. Ani in sir nu a capatat decat nume: "Dracula". "Am dus macheta la un targ la Berlin si ne-am gandit cum sa il cheme ca sa atraga atentia. I-am zis «Dracula» dupa personajul lui Stocker si a tinut, a atras atentia. A intrat in anuarul Janeâs", povesteste Marinescu. Ca sa capete si aripi si motor, nu era de ajuns "reclama". Iar banii au venit greu: de la Ministerul Cercetarii o parte, restul de la prieteni: Institutul de Aviatie, firma lui Radu Berceanu etc. Si cand si bani au fost, Craiova nu a vrut sa-l construiasca. Noroc ca "tata" Marinescu a gasit intelegere la Filip Grigore, directorul de la Aerostar Bacau. Si uite asa, dupa 12 ani, "Dracula" a fost scos in lume direct la Targul de la Romexpo. "Ce frumos e! Uite, maâ, ce frumos e! Stii ca azi il vad prima oara?", se agita "tata"-deputat pe langa el si completeaza serios: "E chiar un avion sigur! A facut o figura foarte buna in suflarie (tunelul aerodinamic in care a fost testat)". "Frumosul", care poate sa zboare pana la 5.500 de metri, insa pe distante scurte, pana la 1.000 de km, are deja musterii. Un aeroclub din Italia vrea deja cateva exemplare pentru ca are un pret bun: 150.000 de euro, mai putin decat o masina de lux. Deputatul isi cumpara unul? "(rade) Din profitul pe primele 30. (serios) Sa stii ca in viata cateodata e mai frumos sa faci, sa construiesti, decat sa ai."
"E o meserie frumoasa.
Nu se uita si nu se lasa. Cine a simtit miros de gaz ars pe pista a ramas cu
el in sange!" - Marian Jean Marinescu
"LIBELULA"
|
Acasa, la Craiova, e deja in probe pe pista, cel de-al doilea proiect: un avion ultrausor. "I-am zis «Libelula», dar o sa-l cheme «Ana» pana la urma, dupa colega noastra, Ana Petrescu. Ea nu a mai apucat sa il vada gata. E un sentiment extraordinar sa-l vezi cum se lucreaza, linie cu linie." De zburat, si "Libelula" si "Dracula" vor zbura abia peste cateva luni, cand Marinescu nu va fi pilot. A ascultat-o pe mama si nici acum nu si-a luat brevetul de zbor.
|
Citește pe Antena3.ro