Compania Facebook a renunţat la un update al site-ului care ar fi vizat direct ştirile false sau farsele pentru că acesta ar fi avut un impact disproporţionat asupra site-urilor de ştiri pro-conservatoare, în contextul unei veritabile "culturi a fricii" după episodul Trending Topics, informează Gizmodo, citând surse din interiorul Facebook.
Această controversă a apărut în luna mai după dezvăluiri conform cărora activitatea de monitorizare a trendurilor celor mai redistribuite ştiri se baza pe munca operatorilor umani şi nu pe un algoritm, iar articolele favorabile conservatorilor ar fi fost dezavantajate în urma unor decizii subiective.
Nu este un secret că Facebook are o problemă cu ştirile false. Criticii au acuzat reţeaua socială că a permis ştirilor false şi farselor să fie redistribuite fără niciun control, unii sugerând chiar că Facebook a contribuit la alegerea lui Donald Trump lăsând site-urile foarte părtinitoare să răspândească informaţii false sau care induceau în eroare. Mark Zuckerberg a abordat această chestiune de două ori după ziua alegerilor, precizând într-o declaraţie cu cuvinte bine alese că "din tot conţinutul de pe Facebook, peste 99% din ceea ce văd oamenii este real". "Doar o foarte mică parte sunt ştiri false şi farse. Farsele care se fac nu sunt limitate la un punct de vedere părtinitor şi nici măcar la politică", a adăugat el.
Totuşi, este greu să intri pe Facebook fără a vedea titluri false precum "Agent FBI suspectat în scandalul e-mail-urilor lui Hillary găsit mort în apartamentul său în ceea pe care a fi o crimă-sinucidere" sau "Papa Francisc şochează lumea sprijinindu-l pe Donald Trump la preşedinţie şi dă publicităţii un comunicat" promovate de site-uri no-name precum The Denver Guardian şi Ending The Fed.
Gizmodo a aflat că Facebook a fost preocupat de chestiune şi că întreţine o dezbatere internă din luna mai privind modul în care trebuie să abordeze reţeaua rolul său de cel mai mare distribuitor de ştiri din SUA. Dezbaterea include şi întrebarea dacă reţeaua de socializare are datoria de a preveni dezinformarea celor 44% dintre americani care îşi iau informaţiile de pe Facebook.
Potrivit unor surse care au cunoştinţe directe despre procesul de luare a deciziilor din cadrul companiei, executivii de la Facebook au efectuat o analiză de amploare a produselor şi a politicilor în cursul acestui an în scopul eliminării oricărei apartenenţe de partizanat politic. O sursă susţine că oficiali de rang înalt au fost informaţi despre un update plănuit al fluxului de ştiri (News Feed) care ar fi identificat ştirile false, dar ar fi avut un impact disproporţionat asupra site-urilor de ştiri de dreapta, reducând sau înlăturând acest conţinut din feed-urile de ştiri. Potrivit sursei, update-ul planificat a fost abandonat şi nu s-a vorbit despre el public şi nu se ştie dacă acesta ar mai fi prezentat şi alte deficienţe.
"Au fără nicio îndoială instrumentele pentru a opri ştirile false", a declarat sursa citată, care a cerut să rămână anonimă de teama repercusiunilor din partea companiei. "Există multă teamă de a nu-i supăra pe conservatori după Trending Topics" şi "multe decizii legate de produse au fost afectate de asta".
Într-un comunicat trimis pe e-mail, Facebook nu a răspuns întrebărilor directe puse de Gizmodo referitoare la dezvoltarea de către companiei a unui update al fluxului de ştiri care ar fi fost capabil să identifice ştiri false sau farse, nici dacă acest update ar fi avut un impact disproporţionat asupra site-urilor de dreapta sau cu orientare conservatoare. În schimb, Facebook precizează că 'nu a dezvoltat şi nici nu a ascuns schimbări la fluxul de ştiri ţinând cont de impactul lor potenţial asupra oricărui partid politic'.
'Depunem mereu eforturi pentru a face fluxul de ştiri mai semnificativ şi mai informativ, iar asta include examinarea calităţii şi acurateţii articolelor redistribuite, precum clickbait, spam şi farse', se mai menţionează în comunicat.
"Vreau să fac tot posibilul pentru a mă asigura că echipele noastre sprijină integritatea produselor noastre. Asta include lucrul continuu la update-uri pentru a ne asigura că nu prezentăm în mod involuntar conţinut părtinitor", a precizat Mark Zuckerberg.
Un articol din New York Times publicat sâmbătă face referiri la conversaţii cu angajaţi actuali ai Facebook şi menţionează că "Episodul Trending Topics a paralizat disponibilitatea Facebook de a face orice schimbări serioase la produsele sale care ar putea compromite percepţia asupra obiectivităţii sale". Sursele Gizmodo au confirmat existenţa acestei poziţii, una dintre acestea afirmând că în compania Facebook există 'o cultură internă a fricii' după episodul Trending Topics.
Controversa legată de episodul Trending Topics a început în mai, când Gizmodo a publicat un articol în care foşti angajaţi ai Facebook au dezvăluit că echipa care analiza trendul ştirilor era condusă de operatori umani ghidaţi de judecăţile lor editoriale, în loc ca respectiva activitate să aibă la bază un algoritm, aşa cum a pretins anterior compania. Un fost operator a declarat că a văzut în mod obişnuit colegi de-ai săi înlăturând din feed-ul de ştiri articole sau subiecte cu tentă conservatoare. Facebook a negat atunci acuzaţiile, dar apoi şi-a concediat întreaga echipă care se ocupa de trendul ştirilor. Concedierile au fost urmate de mai multe gafe de răsunet, când compania a permis ştirilor false sau farselor să rămână mai mult timp pe reţeaua de socializare. Unul dintre aceste articole pretindea că Fox News a concediat-o pe Megyn Kelly pentru că ar fi 'o liberală secretă care vrea de fapt ca Hillary să câştige'.
După ce articolele Gizmodo au fost publicate, Facebook a luptat cu vehemenţă împotriva ideii că este ostil vederilor conservatoare. În mai, Mark Zuckerberg a invitat mai mulţi conservatori proeminenţi la o întâlnire la sediul companiei şi a precizat că va continua să invite conservatori de prim-plan şi alte persoane din întreg spectrul politic pentru a-şi prezenta punctele lor de vedere. La rândul său, Joel Kaplan, vicepreşedintele Facebook pentru politică publică globală, a subliniat într-o postare că Facebook este 'o casă pentru toate vocile, inclusiv cele conservatoare'.
'A existat o regrupare substanţială şi cred că a fost pentru prima dată când compania a simţit că rolul său în media a fost pus sub semnul întrebării', a declarat sursa citată de Gizmodo.
În timp ce încerca să controleze pagubele, compania a continuat să introducă schimbări la fluxul de ştiri, care analizează mii de factori pentru a determina care articole sunt consultate mai frecvent de utilizatori. În iunie, compania a introdus mai multe update-uri pentru a prioritiza informaţiile legate de prieteni şi familie şi a reduce prezenţa spamului. Dar potrivit unei surse, un al treilea update - unul care ar fi redus semnificativ prezenţa ştirilor false şi a farselor în feed-ul de ştiri, nu a fost niciodată făcut public.
Facebook a mai avut probleme cu farsele şi înainte, dar atunci a reuşit să le rezolve. Într-un update din ianuarie 2015, compania a promis să prezinte mai puţine ştiri false, dându-le utilizatorilor un instrument pentru a raporta singuri articolele false pe feed-urile lor de ştiri.
"Tăria companiei depinde de comunicarea autentică. Feedback-ul pe care l-am primit ne spune că articolele autentice sunt cele care rezonează cel mai mult. De aceea depunem mari eforturi pentru a înţelege ce tip de ştiri şi postări sunt considerate autentice pentru a distribui mai multe dintre acestea pe fluxul de ştiri. Şi, de asemenea, depunem eforturi pentru a înţelege ce fel de poveşti sunt considerate de oameni a induce în eroare, senzaţionaliste sau spam-uri", preciza atunci compania într-un comunicat.
Eforturile Facebook au avut rezultate amestecate. În acest an, Buzzfeed News a studiat mii de postări false de ştiri pe Facebook şi a ajuns la concluzia că numărul de redistribuiri al acestora a scăzut considerabil între ianuarie 2015 şi decembrie 2015, dar că el a crescut apoi spectaculos în 2016, în special înaintea alegerilor din SUA. O altă investigaţie a Buzzfeed din această toamnă a descoperit că un grup de tineri macedoneni administrau uriaşe reţele de pagini de Facebook populare pline cu ştiri false pro-conservatoare care îi vizau pe susţinătorii americani ai lui Trump şi originau de pe site-uri precum TrumpVision365.com, USConservativeToday.com şi USADailyPolitics.com.
"Nu putem citi şi verifica totul", a declarat Adam Mosseri, şeful diviziei care se ocupă de fluxul de ştiri al Facebook, într-un interviu acordat în august pentru TechCrunch. "Aşa că ceea ce am făcut a fost să le permitem oamenilor să semnaleze lucrurile ca fiind false. Ne bazăm puternic pe comunitate pentru raportările referitoare la conţinut", a adăugat el.
Într-o postare pe Facebook publicată după alegeri, Bobby Goodlatte, fostul designer de produse al companiei, a acuzat reţeaua de socializare că a promovat vizibilitatea 'media puternic părtinitoare şi care se bazează prea puţin pe fapte' şi că nu a făcut paşi mai mari pentru a lupta împotriva răspândirii de ştiri false în perioada de dinainte de alegeri. "Este clar acum că democraţia are de suferit dacă fluxurile noastre de ştiri favorizează prostiile", a scris el.AGERPRES