Jurnalul.ro Tech Ştiinţă "Capsula timpului", descoperită de un român

"Capsula timpului", descoperită de un român

de Anca Aldea    |    22 Apr 2009   •   00:00
"Capsula timpului", descoperită de un român
Sursa foto: Peter Rejcek/

Un om de ştiinţă de origine română a contribuit la descoperirea, într-un gheţar din Antarctica, a unui ecosistem anaerob. Un studiu sponsorizat de Fundaţia Naţională de Ştiinţă şi Universitatea Harvard şi condus de trei cercetători arată că timpul a ajutat la evoluţia unor specii marine în lipsa unui mediu adecvat de viaţă.

Potrivit revistei Science, unde cei trei cercetători şi-au publicat rezultatele studiului, în locul unde a fost descoperit recent un ecosistem anaerob apa are astăzi o culoare roşiatică, datorită conţinutului mare de fier.

John Charles Priscu, profesor de ştiinţe ale mediului la Universitatea americană Montana, spune că mai multe bacterii găsite în gheţarul Taylor, în apropierea lacului Bonney, au trăit fără oxigen şi fără lumină timp de aproximativ 1,5 de milioane de ani. Într-n studiu semnat de John Priscu, Jill Mikucki, cercetător la Colegiul Dartmouth din New Hampshire, şi Ann Pearson, profesor de ştiinţe planetare şi ale Pământului de la Universitatea Harvard, şi publicat în revista de specialitate Science, se arată că această descoperire ar putea schimba perspectivele oamenilor de ştiinţă asupra modului de cercetare a vieţii din sistemul nostru solar. Aceste bacterii au reuşit să se dezvolte transformând în nutrimente compuşii chimici pe bază de sulf şi de fier care se găsesc din abundenţă în apa rece de sub gheţar. Existenţa unui astfel de ecosistem poate să explice modul în care viaţa ar putea să se dezvolte pe alte planete, precum Marte, în absenţa fotosintezei, informează Science, preluată de Mediafax.

În opinia lui Mikucki, ecosistemul anaerob descoperit în estul Antarcticii merită o comparaţie cu "un fel de capsulă a timpului, unică, venită direct dintr-o altă perioadă din istoria Terrei". "Speciile de bacterii din acest ecosistem sunt, în mod curios, asemănătoare cu microorganismele contemporane marine, dar, totodată, foarte diferite din punct de vedere al metabolismului", explică Ann Pearson. Asemănările despre care vorbesc cercetătorii clasează aceste organisme descoperite în gheţarul Taylor ca având strămoşi care trăiau în ocean.

Subiecte în articol: natura