Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Cea mai spectaculoasă furtună din altă lume

Cea mai spectaculoasă furtună din altă lume

15 Sep 2011   •   21:00

Astronomii canadieni ne-au facut partasi zilele acestea la cea mai spectaculoasa furtuna observata vreodata in sistemul nostru solar, mult mai spectaculoasa fata de uraganul care a lovit saptamanile trecute planeta Jupiter. Potrivit oamenilor de stiinta de la Universitatea Toronto, furtuna s-a produs pe o stea pitica, greu perceptibila de pe Terra, dar a carei masa reala este mult mai mare decat cea a unei stele obisnuite. Situat la circa 47 de milioane de ani-lumina de Pamant si denumit 2MASS J21392676+0220226, acest corp ceresc a fost filmat de astronomi cu ajutorul unui telescop cu infrarosu localizat la Observatorul Las Campas din Chile.

Oamenii de stiinta au observat ca steaua a avut cele mai mari variatii de lumina vazute vreodata pe un corp ceresc. Timp de opt ore, ea a pierdut si a castigat in intensitate 30% din lumina sa. De aici, ei au tras concluzia ca steaua este 'maturata' de o furtuna de proportii. Jacqueline Radigan, conducatoarea studiului, a explicat fenomenul pentru maxisciences.com: 'Stelele pitice nu sunt suficient de masive pentru a straluci ca alte stele. Ele se racesc in timp si tot in timp, in atmosfera lor, se formeaza zapada'. Descoperirea unui asemenea uragan ar putea fi deosebit de importanta pentru astronomi. Aceasta furtuna aduce in chestiune pro­blematica intelegerii dinamicii atmosferice pe stelele pitice din sistemul nostru solar.

Subiecte în articol: stiinta