Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Ecosistemul, în pericol

Ecosistemul, în pericol

de Anca Aldea    |    24 Mai 2008   •   00:00

Două mii de miliarde de euro sunt cheltuite în fiecare an în lumea-ntreagă pentru a acoperi pierderile cau­zate de distrugerea naturii. La această concluzie au ajuns responsabilii europeni şi reprezentanţii Organizaţiei Naţiunilor Unite, care în perioada 12-30 mai participă la o serie de evenimente legate de impactul schimbărilor climatice asupra ecosistemului.

Biodiversitatea mondială s-a redus cu aproximativ o trei­me în ultimele patru decenii. Numărul speciilor de uscat a scă­zut cu 25%, al speciilor marine – cu 28%, iar al celor din apele rîurilor – cu 29%, se arată într-un raport publicat de Societatea Regală pentru Zoologie din Londra şi organizaţia neguvernamentală WWF. Potrivit documentului în care au fost adunate informaţii din 1970 pînă în prezent, omul distruge în fiecare an încă 1% din specii prin poluare, agricultură, braconaj şi extindere urbană.

Sănătatea Planetei a devenit îndoielnică, iar anii care vor urma nu sunt deloc liniştitori în această privinţă. Raportul sus-amintit, care a fost dat publicităţii cu trei zile înaintea unor conferinţe interna­ţio­nale asupra biodiversităţii, desfăşurate în Germania în perioada 12-30 mai, estimează că situaţia se va înrăutăţi din cauza schimbărilor climatice.

OMG. Cea de-a patra reuniune a Conferinţei Părţilor în cadrul Protocolului pentru Securitate Biologică de la Cartagena, eveniment desfăşurat săptămîna trecută la Bonn, a încercat să clarifice modalităţile de salvare a florei şi faunei aflate în pericol de dispariţie din cauza activităţilor umane. Una dintre problemele dezbătute a fost cea referitoare la campania împotriva organismelor modificate genetic (OMG), campanie care a cîtşigat o bătălie în urmă cu două săptămîni, cînd Comisia Europeană a decis să trimită înapoi, spre reevaluare, la Autoritatea Europeană pentru Siguranţa Alimentară (EFSA) a trei soiuri de plante transgenice controversate (este vorba de cartoful MG al companiei germane BASF – cu rezistenţă la anumite antibiotice relevante pentru sănătatea oamenilor şi animalelor; şi două varietăţi de porumb create pentru a produce propriile pesticide). “Companiile agro-chimice poluează fără menajamente sursele de hrană, mediul natural şi seminţele lumii cu genele lor plimbăreţe. Acestea refuză să pună la dispoziţia guvernelor informaţiile necesare pentru a detecta acele gene şi vor face tot ce pot ca să scape de răspundere. Guvernele trebuie să ia atitudine în această privinţă – poluatorii cu OMG trebuie să plătească”, a declarat Jan van Aken, coordonator de campanii pentru agricultură durabilă de la Greenpeace. Responsabilul a ţinut totodată să precizeze că cei mai feroce susţinători ai tehnologiei genetice sînt “companiile care luptă înverşunat să evite responsabilitatea pentru produsele lor riscante, deşi există mai mult decît suficiente studii care arată că OMG prezintă riscuri inacceptabile pentru sănătate şi mediu”.

Cei aproximativ 2.000 de participanţi din lumea-ntreagă la evenimentul de săptămîna trecută au convenit asupra unui program privind negocierile regulilor şi procedurilor legate de existenţa OMG (toate aceste reglementări vor fi discutate în cadrul unei întîlniri, în acelaşi format, care va avea loc în octombrie, în Japonia).

COSTURI. În perioada 19-30 are loc la Bonn a noua reuniune a Conferinţei Părţilor în cadrul Convenţiei pentru Diversitate Biologică, prilej cu care Ministerul german al Mediului şi Uniunea Europeană au prezentat un studiu laborios cu privire la costurile ridicate pe care le suportă populaţia Planetei din cauza distrugerii florei şi faunei. Unul dintre autorii raportului, Pavan Sukdev, de la Deutche Bank din India, arată că cele mai afectate ţări din punct de vedere economic vor fi cele din lumea a treia.

Subiecte în articol: eco