Jurnalul.ro Tech Ştiinţă O insectă-robot ar putea ajuta la polenizarea plantelor şi la identificarea scurgerilor de gaze

09 Oct 2022   •   18:30
Sursa foto: Hepta

Inspiraţi de insecte, inginerii creează mici roboţi care ar putea ajuta la căutare şi salvare, la polenizarea plantelor şi la detectarea scurgerilor de gaze. De asemenea, senzorii lipiți pe gândacii vii ar putea ajuta în situaţii de urgenţă.

Inginerii în robotică cercetează lumea insectelor pentru a se inspira. Unii fixează senzori imprimaţi 3D pe gândaci şuierători vii din Madagascar, în timp ce alţii creează gândaci complet robotizaţi, inspiraţi de modul în care se mişcă şi zboară insectele.

Construirea unor roboţi mai mici şi mai agili ar putea extinde foarte mult posibilitățile de utilizare.

„Dacă ne gândim la funcţiile insectelor pe care animalele nu le pot face, acest lucru ne inspiră să ne gândim la ceea ce pot face roboţii mai mici, la scara insectelor, pe care roboţii mai mari nu le pot face", a declarat Kevin Chen, profesor asistent de inginerie electrică la MIT.

Cele mai multe dintre aceste progrese se află în faza de cercetare, la ani distanţă de comercializare. Dar ele prezintă soluţii tentante pentru o serie de industrii, inclusiv pentru intervenţiile de urgenţă, agricultură şi energie, potrivit WashingtonPost.

„Începem prin a ne uita la modul în care insectele rezolvă aceste probleme şi facem multe progrese", a declarat Sawyer B. Fuller, un profesor asistent care conduce Laboratorul de Robotică de la Universitatea din Washington. „Dar sunt multe lucruri ... pe care nu le avem încă".

O mare parte din cercetările privind roboţii-insectă pot fi împărţite în câteva domenii, au spus cercetătorii. Unii oameni de ştiinţă construiesc un întreg robot pentru a imita mişcarea şi dimensiunea insectelor reale, cum ar fi albinele şi licuricii.

Alţii pun electronice pe insecte vii şi le controlează, creând în esenţă cyborgi (fiinţe care au atât aspecte organice, cât şi mecanice), în timp ce unii experimentează un hibrid, prin conectarea unor părţi ale unei insecte vii, cum ar fi antenele, la un robot-maşină.

Inginerii în robotică au început să se inspire din insecte în urmă cu 10-15 ani. La acea vreme, puţine laboratoare de cercetare le studiau. „În urmă cu zece ani, sincer cred că sună mai degrabă a science-fiction", a declarat Chen.

Kenjiro Fukuda, cercetător la Laboratorul de dispozitive cu peliculă subţire al Institutului Riken din Japonia, conduce o echipă care fixează senzori tipăriţi 3D pe gândaci şuierători vii din Madagascar. Senzorii funcţionează ca un rucsac micuţ care conţine panouri solare pentru energie, un senzor blue-tooth pentru controlul de la distanţă şi computere specializate care se conectează la abdomenul gândacului şi trimit mici şocuri pentru a-l direcţiona spre stânga sau spre dreapta.

Fukuda îşi imaginează că aceşti gândaci cyborg vor ajuta în situaţii de urgenţă, cum ar fi un cutremur. Supravieţuitorii s-ar putea afla printre dărâmături şi ar putea fi greu de observat cu ochiul liber, a spus el.

Când vine vorba de insecte cyborg, nu toată lumea este entuziasmată. Jeff Sebo, profesor de bioetică animală la Universitatea din New York, a declarat că este îngrijorat de modul în care insectele vii s-ar putea simţi dacă ar fi controlate de oameni şi ar purta o tehnologie grea. Nu este clar dacă ele simt durere sau suferinţă din cauza acesteia, a spus el, dar asta nu înseamnă că oamenii ar trebui să ignore acest lucru.

Echipa lui Fuller lucrează la construirea unei muşte robotizate. Asemănătoare gândacilor cyborg, muştele ar putea fi folosite în misiuni de căutare şi salvare. De asemenea, ele ar putea fi eliberate pentru a zbura şi a căuta scurgeri de substanţe chimice în aer sau fisuri în infrastructura de conducte.

(sursa: Mediafax)