În zilele noastre, una dintre marile probleme ale tinerilor adolescenţi o constituie lipsa unor locuri special amenajate pentru ei, unde să îşi petreacă timpul liber.
În zilele noastre, una dintre marile probleme ale tinerilor adolescenţi o constituie lipsa unor locuri special amenajate pentru ei, unde să îşi petreacă timpul liber.
Dacă întotdeauna au existat locuri de joacă pentru copii, tinerii se pare că au fost destul de ignoraţi de autorităţi. Deşi adolescenţa este una dintre cele mai critice perioade în dezvoltarea unui om, cu controverse, încercări şi definiri, se pare că societatea nu a luat în calcul rolul spaţiilor amenajate pentru petrecerea timpului liber al acestora. În lipsa lor, singurele alternative sunt spaţiile amenajate pentru copii, băncile din parcuri şi, nu în ultimul rând, barurile sau colţurile străzilor. Nefiind locuri pe care să le simtă ale lor şi în care să se poată exprima aşa cum vor, neperturbaţi de adulţi sau de copii, bravarea rămâne modul cel mai direct de manifestare a nemulţumirii. Şi pentru că tinerii reprezintă viitorul unei societăţi, europenii au început să se implice din ce în ce mai mult în găsirea unor soluţii. În regiunea Eferding din Austria, autorităţile din zece municipalităţi au decis să dezvolte un proiect prin care nu anumite spaţii din locurile publice şi parcuri să capete această destinaţie specială. Urmare a discuţiilor avute cu arhitecţi peisagişti, cu profesori şi cu psihologi, au decis ca selectarea locurilor, realizarea machetelor şi, ulterior, amenajarea acestora să fie făcute chiar de tineri.
PROIECTUL. Totul a început în aprilie 2005, cu o campanie intensivă de prezentare a proiectului tinerilor din regiune. La seria de prezentări au participat în total 500 de tineri, iar la finalul campaniei, 150 de adolescenţi, cu vârste cuprinse între 13 şi 19 ani, au decis să se implice în proiectarea şi amenajarea propriilor spaţii în care să îşi petreacă timpul liber. Locurile au fost selectate de ei împreună cu arhitecţii peisajişti, ţinând cont de modul de utilizare a spaţiului. Autorităţile au fost surprinse să constate în timpul dezbaterilor publice că tinerii nu numai că s-au implicat cu entuziasm, dar în discuţiile avute pentru definitivarea proiectelor de amenajare, aceştia au optat pentru soluţiile care să fie rezonabile atât din punct de vedere al utilizării, cât şi al costurilor. În toamna lui 2005, cu suportul arhitecţilor şi al unor companii locale, tinerii au început să îşi transforme machetele în realitate. În numai opt luni, aceştia au reuşit să îşi creeze propriile spaţii, în funcţie de propriile nevoi. Băncile speciale, scaunele şi mesele cu design modern şi cu utilităţi multiple, adaptabile şi care să poată fi folosite de mai multe grupuri în acelaşi timp, construcţiile acoperite pentru timp ploios sau soare puternic, un club sportiv modern sunt doar câteva exemple ce demonstrează că, dacă li se oferă şansa, tinerii au suficiente idei creative cu care pot contribui substanţial la dezvoltarea locală.
LECŢII ÎNVĂŢATE. Iniţial, mulţi reprezentanţi ai autorităţilor locale au fost sceptici cu privire la implicarea tinerilor în proiect. Unii primari au fost neîncrezători în motivaţia şi competenţa adolescenţilor de a genera idei rezonabile şi fezabile şi de a fi capabili să le realizeze.
Rezultatele proiectului au fost însă atât de spectaculoase, încât pasul de la scepticism la încredere şi mândrie a fost unul foarte mic. În plus, a fost substanţial îmbunătăţită comunicarea dintre tineri şi reprezentanţii autorităţilor locale, autorităţile devenind conştiente de valoarea tinerilor, iar tinerii devenind conştienţi de faptul că pot contribui la dezvoltarea societăţii.
ÎN LOC DE CONCLUZIE. Autorităţile austriece au învăţat lecţia dată de tinerii adolescenţi. Au înţeles că educaţia înseamnă nu doar reguli. Mai mult decât regulile, educaţia se face prin îndrumare, exemplu şi încredere. Implementarea proiectului a arătat nu doar faptul că adolescenţii pot fi creativi şi responsabili, ci şi faptul că, dacă li se oferă şansa să aleagă, ştiu să discearnă binele de rău. Bravarea, limbajul agresiv şi nesupunerea sunt doar modalităţi de a atrage atenţia asupra faptului că există şi că au nevoie de atenţie. Am fi bucuroşi dacă autorităţile române ar înţelege măcar prima parte din proiect, adică faptul că şi adolescenţii au nevoie de propriile spaţii pentru a-şi petrece timpul liber. Au nevoie de săli de sport, de locuri în aer liber, au nevoie de implicare în proiecte, pentru ca tumultul de energie specific vârstei să devină unul constructiv, nu destructiv. Altfel, nu avem nici un motiv temeinic să îi certăm atunci când îi găsim în cafenele, cu picioarele pe băncile din parc sau distrugând leagănele pentru "bebeluşi". Vor utiliza fără nici o vină ceea ce li se oferă.
DATE DESPRE ZONĂ
Ţara: Austria
Regiunea: Eferding
Populaţia: 32.200 de locuitori
Suprafaţa zonei: 268 km2
DATE DESPRE PROIECT
Durata: 1 aprilie - 31 decembrie 2005
Buget: 70.000 de euro, din care 32.400 de euro fonduri europene (Leader +), 18.792 de euro fonduri publice şi 18.808 euro din surse private.
Citește pe Antena3.ro