x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Românii verzi de la oraş

0
Autor: Anca Aldea 08 Noi 2008 - 00:00

Românii din oraşe sunt interesaţi şi preocupaţi de problemele legate de mediul înconjurător şi mulţi dintre ei susţin că legislaţia în domeniu este inexactă şi ineficientă. Acestea sunt doar câteva dintre concluziile unui studiu sociologic dat publicităţii săptămâna trecută.

Un raport al Fundaţiei Terra Mileniul III (http://terraiii. ngo.ro/) şi Asociaţiei ALMA-RO (http://alma-ro.ngo. ro/), având la bază datele unei cercetări efectuate de Institutul de Cercetare a Calităţii Vieţii (ICCV, http://www.iccv.ro/) şi fiind finanţat de

ONG-ul american CEE Trust (www.ceetrust.org) relevă faptul că românii din mediul urban conştientizează, în general, că mediul înconjurător are nevoie de protejare şi conservare, cunoştinţele autoevaluate ale populaţiei urbane legate de această problematică fiind considerabil mai bogate decât cele referitoare la legislaţia, instituţiile şi politicile de mediu.

Analiza ICCV a fost realizată în perioada 25 iulie-10 august 2008, pe un eşantion reprezentativ pentru populaţia adultă neinstituţionalizată a României din mediul urban. Eşantionul a inclus 1.165 de persoane cu vârste de peste 18 ani, care se află în mediul urban, în toate regiunile ţării.

RELAŢIA CU MEDIUL. Studiul abordează cinci direcţii – tipologia “verde” a populaţiei urbane, construită în funcţie de comportamentele indivizilor în relaţie cu mediul; nivelul de informare a populaţiei urbane cu privire la problemele de mediu, legislaţia, instituţiile şi politicile de mediu, precum şi principalele surse de informare; percepţia dominantă asupra problemelor de mediu globale, naţionale şi comunitare, precum şi cu privire la principalii responsabili de aceste probleme; acţiuni de protecţia mediului întreprinse de indivizi, partide, guvern, autorităţi locale şi societatea civilă; precum şi atitudini privind sursele de energie regenerabilă.

Raportul de cercetare intitulat “Barometrul verde” confirmă, între altele, rezultatele unui eurobarometru efectuat anul trecut la nivel european. Potrivit acestui eurobarometru, 86% dintre români consideră că indivizii pot juca un rol în protejarea mediului, situându-se la acelaşi nivel cu media europeană. Studiul dat publicităţii săptămâna trecută relevă faptul că două treimi dintre respondenţii din mediul urban şi-au schimbat comportamentul cotidian în favoarea protecţiei mediului. Cei care nu au adoptat o astfel de atitudine au, într-o mare măsură, un nivel general de informare scăzut şi un bagaj de cunoştinţe redus atât în ceea ce priveşte problemele de mediu, cât şi legislaţia, instituţiile şi politicile de mediu.

ECO-ROMÂNI. În funcţie de comportamentul faţă de mediu, respondenţii au fost catalogaţi astfel: eco-indiferenţii (8% din populaţia urbană, persoane care nu au adoptat nici un comportament de consum sau participativ care să protejeze mediul), eco-neutrii (persoane care au comportamente prietenoase cu mediul din motive funcţionale), eco-suporterii (persoane care au comportamente prietenoase cu mediul), eco-promotorii (11% din populaţia urbană, persoane care şi-au schimbat semnificativ comportamentul în ultimii ani, adoptând, cu scopul explicit de a proteja mediul, comportamente participative sau de consum). 

Cele patru eco-tipuri nu diferă semnificativ în funcţie de genul sau vârsta indivizilor, se mai arată în raport. Rolul cel mai important constă în nivelul de educaţie al fiecăruia, astfel că ponderea eco-indiferenţilor scade de la 12% dintre cei care au cel mult 8 clase la 6% dintre absolvenţii unei facultăţi, în timp ce ponderea eco-promotorilor creşte semnificativ o dată cu creşterea nivelului de educaţie – de la 6% în rândurile celor cu cel mult 8 clase la 23% dintre cei care au urmat o facultate. Un alt factor-cheie al comportamentului ecologic este dat de caracteristicile regionale şi  comunitare. În timp ce în oraşele din Dobrogea sunt supra-reprezentaţi eco-indiferenţii, în Transilvania eco-suporterii au o pondere semnificativ mai mare, iar în Banat eco-promotorii reprezintă 23% din populaţia urbană (o pondere de două ori mai mare decât la nivel naţional urban). Pe de altă parte, populaţia oraşelor de mărime medie este preponderent formată din eco-suporteri. În oraşele mari ale ţării, ponderea eco-promotorilor este semnificativ mai mare decât la nivel naţional urban. În cel mai mare oraş al României – Bucureşti – sunt statistic supra-reprezentaţi atât eco-indiferenţii, cât şi eco-neutrii.

PREMIANŢI, CORIGENŢI... În ceea ce priveşte cunoştinţele despre mediu, populaţia urbană a României este alcătuită din: 5% “premianţi” (cu note medii de 10 pe tema problemelor de mediu, respectiv 9 pe tema politicilor de mediu); 68% absolvenţi îşi autoevaluează cunoştinţele cu nota medie 6,5 în ceea ce priveşte problemele de mediu şi cu nota medie 5,3 când vine vorba despre legislaţia, instituţiile şi politicile în domeniu; 15% absolvenţi “de nota 5” (care îşi acordă notă de trecere – 4,8 – doar pentru cunoştinţele referitoare la problemele de mediu, dar declară că ştiu foarte puţine – nota medie 2,1 – despre legislaţia, instituţiile şi politicile în domeniu; 12% “corigenţi” la materia “mediul şi protecţia mediului”, cu nota medie de 1 (cei care nu ştiu nimic) şi de 2. 

MASS-MEDIA. Barometrul Verde 2008, similar multor alte sondaje, arată că mass-media reprezintă principala sursă de informare şi cu privire la problematica mediului. În România, ca şi în celelalte ţări europene, televiziunea reprezintă cea mai importantă sursă de  informare, urmată de presa scrisă, radioul şi internetul. Spre deosebire însă de media europeană, populaţia urbană din România obţine informaţiile despre mediu şi protecţia mediului în mai mare măsură de la televizor (78%, faţă de 68% în UE) şi în considerabil mai mică măsură din presa scrisă (22%, faţă de 43% în UE) sau de pe internet (15%, faţă de 24% în UE).  

PARTICULARITĂŢI. Un alt capitol cuprins în barometru se referă la problemele de mediu ale oraşelor şi interesul oamenilor pentru ele. Raportul arată că deşeurile nucleare radioactive nu sunt considerate o problemă gravă; deşeurile industriale, poluarea industrială şi colectarea gunoiului din gospodării reprezintă probleme grave pentru jumătate din populaţia urbană; defrişările masive, poluarea cauzată de transportul urban, poluarea apelor şi a aerului constituie probleme grave de mediu pentru 66%-76% din populaţia urbană.

Intervievaţii au opinat totodată că, faţă de acum cinci ani, calitatea mediului este “aproximativ la fel”, cu câteva excepţii. În Bucureşti şi în oraşele din Muntenia şi Banat, calitatea mediului este în prezent “ceva mai proastă” decât în urmă cu cinci ani, în timp ce în oraşele din Crişana-Maramureş, Transilvania şi Dobrogea, calitatea mediului a rămas “aproximativ la fel” în ultimii cinci ani. Indiferent de regiunea istorică şi de mărimea oraşului, în dezacord cu majoritatea localnicilor, majoritatea rezidenţilor din zonele sărace şi/sau rău famate susţin că, cel puţin în părţile de oraş relevante pentru viaţa lor, calitatea mediului este “mult mai proastă” sau “mai  proastă” decât era cu cinci ani în urmă.

VINOVAŢII. În opinia populaţiei urbane, principalele probleme de mediu se datorează aproape în egală măsură cetăţenilor şi instituţiilor. În timp ce 42% dintre orăşeni consideră că principalii “vinovaţi” sunt cetăţenii, 41% cred că de vină sunt legislaţia incompletă şi prea permisivă, precum şi instituţiile publice care nu aplică corespunzător legile. Lipsa fondurilor pentru acţiuni de protecţie a mediului este acceptată ca o explicaţie plauzibilă a prezentei situaţii de doar 6% dintre locuitorii din mediul urban. 

În opinia populaţiei, pentru a îmbunătăţi calitatea mediului din România nu banii reprezintă problema, ci realizarea unor acţiuni ferme ale cetăţenilor şi ale instituţiilor publice – informarea şi mobilizarea populaţiei, legi mai puţin permisive şi instituţii care să le aplice corepunzător. O treime din populaţia urbană a ţării declară că în ultimii ani şi-a schimbat comportamentul zilnic pentru a proteja mediul. Majoritatea populaţiei urbane se deplasează cel mai frecvent pe jos, cu bicicleta sau cu mijloacele de transport în  comun, evită să cumpere produse alimentare care au fost tratate chimic sau modificate genetic, declară că nu aruncă gunoi în spaţii neamenajate şi scot din priză aparatele electrice/electronice atunci când nu le folosesc.

Citeşte mai multe despre:   urban,   mediu,   mediul,   mediului,   populatiei,   populatia,   urbana,   eco

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Pret Iphone 11 pro Max second hand care nu trebuie ratat de nici un pasionat de Iphone

Pret Iphone 11 pro Max second hand care nu trebuie ratat de nici un pasionat de Iphone
Nivelul de trai de care ne bucuram in momentul de fata se datoreaza intr-o mare masura si dezvoltarii tehnologiei. In ultimi ani tehnologia s-a dezvoltat foarte mult, aceasta dezvoltare realizandu-se si in momentul de fa...

Ar putea formula de terpene de canabis să trateze COVID-19?

Ar putea formula de terpene de canabis să trateze COVID-19?
O formulă unică de terpene de canabis a fost testată pentru eficacitatea sa în tratarea infecțiilor virale, inclusiv COVID-19. Formula de terpene de CBD este dedicată în mod unic pentru tratarea și prevenirea...

NameBox.ro - Cum Alegi Serviciul de Gazduire Potrivit?

NameBox.ro - Cum Alegi Serviciul de Gazduire Potrivit?
NameBox este unul dintre pionerii industriei de web hosting si servicii conexe din Romania. Firma a fost infiintata in anul 2011 si de-alungul timpului a fost alegerea mai multor clienti mici si mari care au dorit...

Pandemia de coronavirus a dus la cea mai mare scădere a emisiilor de CO2 din istoria recentă

Pandemia de coronavirus a dus la cea mai mare scădere a emisiilor de CO2 din istoria recentă
Restricțiile introduse în contextul pandemiei de COVID-19 au dus la o scădere fără precedent a emisiilor de CO2 în primul semestru al anului 2020, potrivit unui studiu efectuat de Institutul de Cercetare a Impactul...

Studiu: Cât timp poate rezista noul coronavirus pe suprafețele comune?

Studiu: Cât timp poate rezista noul coronavirus pe suprafețele comune?
Cercetătorii de la Centrul Australian pentru Prevenirea Bolilor au descoperit că SARS-CoV-2, virusul responsabil pentru apariția COVID-19, poate rezista până la 28 de zile pe suprafețele comune, inclusiv bancnote, ...

Apple ar putea prezenta noul iPhone în curând. Ce anunț a făcut de compania

Apple ar putea prezenta noul iPhone în curând. Ce anunț a făcut de compania
Apple ar putea să prezinte marți, 13 octombrie, noul iPhone, în condițiile în care a trimis invitații pentru un eveniment în 13 octombrie. Invitația spunea „Bună, viteză”, conform CNN. Compania ar putea...

Ultimele pregătiri: Noul Xbox apare în luna noiembrie

Ultimele pregătiri: Noul Xbox apare în luna noiembrie
Microsoft a pornit o campanie numită „Power your dreams” pentru lansarea noii console Xbox. Actorul care a apărut în Black Panther, Daniel Kaluuya, este starul reclamei. Xbox Series X şi Series S vor fi lansate...

„SpaceX”, în parteneriat cu armata americană. Rachetă pentru transportul ultrarapid de arme

„SpaceX”, în parteneriat cu armata americană. Rachetă pentru transportul ultrarapid de arme
„SpaceX”, compania extravagantului miliardar sud-african Elon Musk, a început un parteneriat cu armata americană. Compania va construi o rachetă capabilă să transporte arme oriunde în lume, în numai o oră.

EA Sports lansează astăzi FIFA 21

EA Sports lansează astăzi FIFA 21
Galerie Foto Electronic Arts lansează vineri FIFA 21, cea mai nouă ediție a francizei de jocuri video. Jocul este dezvoltat de studiourile EA din București și Vancouver și este disponibil global pentru PlayStation 4, Xbox One...

Succes răsunător pentru Elon Musk. Echipajul SpaceX a trecut prin apropierea planetei Marte

Succes răsunător pentru Elon Musk. Echipajul SpaceX a trecut prin apropierea planetei Marte
Bolidul Tesla Roadster împreună cu manechinul Starman au trecut pe lângă planeta Marte. Aceștia au fost lansați în spațiu în luna februarie 2018 de la Centrul Spațial Kennedy al NASA, din Cape...

Premiile Nobel 2020 pentru chimie și fizică: Studii asupra genomului și a găurilor negre

Premiile Nobel 2020 pentru chimie și fizică: Studii asupra genomului și a găurilor negre
Premiul Nobel pentru chimie din acest an a revenit cercetătoarelor Emmanuelle Charpentier şi Jennifer A. Doudna pentru dezvoltarea unei metode de editare a genomului. Cel pentru fizică a fost decernat...

Apple a anunțat când va avea loc lansarea iPhone 12

Apple a anunțat când va avea loc lansarea iPhone 12
Apple ar puteaa să prezinte noul iPhone săptămâna viitoare, în condițiile în care a trimis invitații pentru un eveniment în 13 octombrie. Invitația spunea „Bună, viteză”, anunță...

UPDATE Ce spun câștigătorii Premiului Nobel pentru medicină despre infecția cu COVID-19

UPDATE Ce spun câștigătorii Premiului Nobel pentru medicină despre infecția cu COVID-19
Câștigătorii premiului Nobel pentru medicină din acest an sunt de părere că progresul științei și cooperarea între țări ajută în combaterea pandemiei de coronavirus, transmite AFP. Charles Rice...

Xiaomi, în luptă cu Samsung şi Apple. Compania anunţă cel mai ieftin telefon 5G

Xiaomi, în luptă cu Samsung şi Apple. Compania anunţă cel mai ieftin telefon 5G
Xiaomi a lansat miercuri noua serie Mi10 T şi primul smartwatch al companiei. Vârful de gamă, Mi10 T, este primul flagship cu ecran cu 144 Hz şi costă 599 de dolari. Telefonul are şi cu o cameră de 108 MP şi cu...

LG lansează primul televizor cu ecran rulabil. Va costa 85.000 de dolari

LG lansează primul televizor cu ecran rulabil. Va costa 85.000 de dolari
LG lansează în octombrie primul televizor cu ecran rulabil. Prototipurile au fost prezentate anul trecut la CES, din Las Vegas. Televizorul, cu diagonala de 165 de centimetri, va costa 85.000 de dolari. Tehnologia...
Serviciul de email marketing furnizat de