x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Şcoala viitorului

Şcoala viitorului

de Atena Groza    |    20 Sep 2008   •   00:00

Vă invităm, în cele ce urmează, la descoperirea unui proiect educaţional, derulat într-o şcoală primară centrală construită în municipiul Betzdorf din Luxemburg.

Vă invităm, în cele ce urmează, la descoperirea unui proiect educaţional, derulat într-o şcoală primară centrală construită în municipiul Betzdorf din Luxemburg.

Autorităţile din Betzdorf şi-au propus să construiască un nou complex şcolar, care să fie o “şcoală a viitorului”. Deoarece oraşul face parte din alianţa Klimabündis, ce promovează principiile dezvoltării durabile, noua şcoală trebuia să îndeplinească criteriile actuale ale unei construcţii ecologice. Cea mai mare problemă a reprezentat-o modul de realizare a terenului de joacă pentru elevi. Din acest motiv, pentru găsirea unei soluţii, în octombrie 2003 s-a creat un grup de lucru compus din membri ai asociaţiei părinţilor, ai corpului profesoral, profesori specializaţi în educaţie, ingineri silvici şi horticultori. Pornind de la realitatea simplă că nu toţi copiii au aceleaşi nevoi recreaţionale, s-a decis împărţirea terenului de joacă în patru zone distincte, cu funcţii diferite: o zonă pentru jocuri cu mingea, o zonă liniştită în care copiii să se poată relaxa, o zonă în care să-şi poată dezvolta abilităţile creative şi un spaţiu verde, cu copaci şi cu multă vegetaţie.

 În Carta de la Ottawa (Organizaţia Mondială a Sănătăţii, 1986) se defineşte ca stare generală de sănătate şi de bunăstare a unei persoane ansamblul format din mediul în care trăieşte şi experienţa de viaţă, de muncă, de învăţare şi de joacă. Un loc de joacă în care se realizează toate interacţiunile sociale are un impact profund asupra vieţii copiilor. De aceea, grupul de lucru stabilit pentru crearea locului de joacă a luat în considerare în primul rînd aspectele de sănătate şi de combatere a consumului de alcool, droguri şi ţigări. Conceptul noului spaţiu de joacă al şcolii, care a fost prezentat autorităţilor municipale şi arhitectului, a cuprins următoarele aspecte: nu trebuie să fie o piaţă cu dale de ciment în care să fie amplasate leagăne şi tobogane; trebuie să poată fi utilizat de toţi elevii; trebuie să existe zone diferite pentru dorinţele diferite ale copiilor; copiii trebuie implicaţi în proiectarea şi implementarea proiectului; vandalismul şi agresiunea trebuie minimalizate în timpul pauzelor şcolare; trebuie conştientizate efectele consumului de droguri.

DEZVOLTARE COMPORTAMENTALĂ. Grija crescută privind consumul de ţigări, alcool şi droguri în şcoli a dus la înţelegerea faptului că acest consum este favorizat de lipsa de respect faţă de sine şi de abilităţi sociale reduse. În acest sens, educatorii au un rol important în ajutorarea copiilor să socializeze şi să capete încredere în ei. Acest lucru se poate realiza prin asigurarea unui cadru adecvat, cum ar fi locul de joacă din cadrul şcolii, unde copiii sunt liberi să se joace spontan într-un mediu sigur şi în acord cu propriile reguli.

Copiii trebuie să înveţe să-şi gestioneze emoţiile. Relaxarea este şi ea un element-cheie într-un loc de joacă. Studiile recente arată că exerciţiile fizice îmbunătăţesc nivelul de concentrare şi capacitatea de atenţie a copiilor la ore. O parte din ei vor să experimenteze diverse lucruri sau vor să aibă grijă de diverse plante sau animale.

Din acest motiv, pentru a oferi soluţii la diferitele necesităţi ale copiilor, noul loc de joacă a fost divizat în patru zone, ce permit copiilor să-şi educe corpul, mintea şi spiritul: zona jocurilor sportive, zona de relaxare, zona creativităţii şi zona naturală.

Autorităţile municipale în mod uzual lucrează cu arhitecţi care dezvoltă şi construiesc locurile de joacă din şcoli pentru a întruni toate criteriile de securitate pentru copii. Ca rezultat, copiii au un loc de joacă gata să fie utilizat. Dar asta înseamnă că ei nu sînt implicaţi în proiectarea şi dezvoltarea acestui spaţiu. Un aspect inovativ al proiectului a constat în recunoaşterea, încă de la început, a faptului că părerea copiilor este foarte importantă. Implicarea copiilor este importantă din mai multe motive: îi face să gîndească independent şi critic, iar modul lor de a privi lucrurile este oarecum diferit de al adulţilor, fiind liber şi spontan şi putînd astfel aduce idei şi soluţii noi. Implicarea copiilor în discuţii şi luarea în considerare a părerilor pe care le au înseamnă, de asemenea, că îi iei în serios, aspect foarte important în conturarea personalităţii lor. Într-o primă etapă, profesorii au lucrat alături de copii, analizînd locul de joacă existent prin două întrebări simple: ce vă place şi ce nu vă place la locul de joacă al şcolii? Pentru analiza soluţiilor propuse au fost organizate mai multe întîlniri de lucru în dimineţile de sîmbătă din mai, iunie şi iulie 2004, la fiecare întîlnire participînd în jur de 50 de copii.

Rezultatul, exprimat plastic prin desene, modele tridimensionale sau descrieri, a arătat clar că toţi ştiau cum vor să arate locul lor de joacă.

ÎN LOC DE CONCLUZIE. Un proiect frumos şi simplu, ca toate lucrurile temeinice şi făcute cu drag, înţelegere şi grijă. Preocuparea pentru educaţie este unul din pilonii de bază ai oricărei societăţi ce vrea să se dezvolte. Ar trebui să ne preocupe orice ne poate face mai buni, mai înţelepţi, mai pregătiţi, mai creativi pe noi sau pe copiii noştri. Nimic nu este prea mult cînd e vorba despre educaţie. Din păcate însă, autorităţile noastre nu ştiu să formeze parteneriate, să coopereze şi să discute decît atunci cînd fac înţelegeri ascunse despre cum mai pot “orienta” nişte bani. Îi preocupă atît de mult educaţia, că pînă şi începerea anului şcolar îi ia prin surprindere....

Implicarea color mici în organizarea locului de joacă şi de învăţare îi ajută pe aceştia să fie mai încrezători în ei înşişi


Date despre zonă
Ţara: Luxemburg
Regiunea: Moselle
Populaţia: 32.569 de locuitori
Suprafaţa zonei: 261 km2

Date despre proiect
Durata: 2004 - 2006
Buget: 17.817 euro, din care 1.782 de euro fonduri europene (Leader +), 7.127 de euro fonduri publice şi 8.908 de euro din surse private.

×
Subiecte în articol: copiilor copiii joaca zoom exclusiv