Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Urme de viaţă pe un meteorit din Canada

Urme de viaţă pe un meteorit din Canada

de Anca Aldea    |    27 Mai 2009   •   00:00
Urme de viaţă pe un meteorit din Canada

Un meteorit care a căzut pe Terra în urmă cu nouă ani este bogat în acid formic, o moleculă care "vorbeşte" despre originile vieţii. Oamenii de ştiinţă canadieni, care au făcut această descoperire în urma unor analize chimice riguroase, spun că această substanţă organică, bogată în carbon, nu s-a găsit până aum în cantităţi atât de mari în meteoriţii căzuţi pe Pământ.

Cercetătorii de la Universitatea din Alberta, Canada, au analizat chimic meteoritul în greutate de 850 de grame spun că aces "semn" din Univers este unic pe Terra. Până de curând, oamenii de ştiinţă ştiau că doar meteoritul Murchison, care a căzut în Australia în 1969, conţine urme uşoare de acid formic. Acum însă atenţia lor s-a îndreptat spre exemplarul din Canada.

Izotopii de hidrogen care se regăsesc în acidul formic arată că acest element s-a format în condiţii de temperaturi joase din spaţiu, înainte de formarea sistemului nostru solar, precizează BBC. Pe Terra, acidul formic se regăseşte în mod obişnuit la unele insecte (de ex., furnici). Această substanţă funcţionează ca un magnet pentru atomii de oxigen în timpul reacţiilor chimice şi facilitează conversia unor aminoacizi în alţi aminoacizi.

Profesorul Mark Sephton, de la catedra de geochimie şi studiul meteoriţilor de la Colegiul Imperioal din Londra, spune că acidul formic s-a aflat pe Terra cu mult înainte de apariţia vieţii. Studiind meteoritul Murchinson, Sephton a descoperit uracil (o bază care intră în componenţa acidului ribonucleic), dar nu şi timină (compus azotat care intră în componenţa acidului dezoxiribonucleic). Iar acidul formic contribuie la reacţia de "convertire" a uracilului în timină.

Subiecte în articol: special