Mobile World Congress 2009 s-a încheiat şi analizele abia încep. Terminale, politici, parteneriate, tendinţe pentru un an cutremurat de criză economică. "Analiştii" spun că încă nu am văzut "ce e mai rău" însă industria telecom cere "încredere" în comunicaţiile electronice ca o soluţie de depăşire a crizei.
La o primă privire, ediţia din acest an a Congresului&Expoziţiei industriei telecom este dominată de impactul crizei asupra întregii economii şi de lansările pe bandă rulantă de noi terminale. Noile telefoane mobile, fie că este vorba de modele foarte ieftine (vezi "Coral-200-solar" de la chinezii ZTE) şi până la smartphone de peste 500 de euro, atacă o piaţă care recent a atins 4 miliarde de conexiuni mobile. Diviziile de marketing, strategii din design se străduiesc să înţeleagă şi să identifice cât mai multe tipuri de public nelipsind însă criticile venite de la cei care condamnă această "barbarie sociologică" într-un consumism lovit de criză.
CU DEGETELUL ŞI CU BUTOANE
Se prea poate ca Nokia să reziste pe locul I şi în 2009 fără terminale cu ecran tactil, în condiţiile în care se consideră că acest an va fi cel al telefoanelor cu ecran tactil, fie că sunt smartphone sau nu. La ora la care noul preşedinte al diviziei mobile din cadrul Samsung anunţa cele 5 noi terminale ale companiei (toate cu ecran tactil) şi estima o dublare a vânărilor de acest gen în 2009, Nokia lansa la Mobile World Congress tot 5 terminale, dar nici unul touchscreen! Alte companii care au lansat la MWC terminale cu ecran tactil sunt LG, HTC, dar şi Toshiba.
De asemenea, evenimentul găzduit de Barcelona a prilejuit şi lansarea primelor smartphones de la producătorul de computere ACER (patru modele), precum şi mult-aşteptatele Nuvifone, parteneriatul dintre producătorul de echipamente de navigaţie Garmin şi alt important producător de computere, Asus. Dar pariul nu se face doar pe terminale cu ecran tactil (un avans firesc al tehnologiei), ci şi pe partea de "computere de buzunar" (Pocket PC), aşa au ajuns să fie numite azi modelele smartphones. Şi poate că exemplul cel mai clar de subliniat în acest caz este tocmai Acer: locul al II-lea în lume la vânzarea de notebook-uri şi cumpărător al producătorului de PDA-uri, E-ten. Aşa că ACER a lansat săptămâna aceasta primele sale modele smartphone: M900, F900, X960 şi DX900. Modelul M900 este cel de "top", beneficiind de Windows Mobile 6.1 Professional, ecran tactil de de 3.8 inci, tastatură qwerty şi cameră foto de 5MP, dar şi conectivitate Wi-Fi.
În caz că pare cuiva un element lipsă din "tablou", nu este o înşelare: iPhone. După cum se ştie, Apple nu e interesat de Mobile World Congress. Firma "pacientului" Jobs este conştientă de avansul pe care îl are cel puţin pe parte de tehnologie tactilă, dar nu ar trebui să "doarmă" liniştită, fie măcar şi pentru exemplul Motorola care a avut, ce-i drept, doar un super-design multiplicat de "n" ori.
Pe de altă parte, trebuie să remarcăm şi un marketing nu tocmai inspirat al asiaticilor care se întrec să prezinte terminale cu ecran tactil. Până la urmă sloganul-asociere dintre "Touch" şi Life-style este încă foarte legat de performanţele iPhone.
"SPEED"
Până la LTE (Long Time Evolution), reţelele operatorilor rulează vitezele din HSDPA. Sigur, aşteptăm cu toţii trecerea de 7Mbs, dar imperativul broadband-ului mobil cere mai multă viteză (ambele sensuri). De altfel, nevoia de broadband mobil este una din cheile soluţiei telecom în acest "tsunami economic" (după cum spunea directorul executive al Asociaţiei GSM), Rob Conway. Iar noile "computere de buzunar" cu tot felul de aplicaţii şi cu acces direct la reţele de socializare "urlă" după viteză. Şi când credeam că am încheiat puzzle-ul, intervine agentul fără de care nu se mişcă nimic: preţul.
Preţul pentru servicii, pentru terminale. Sau, ca să-l cităm pe CEO Vodafone, Vittorio Colao, cele două întrebări esenţiale pentru client: "îmi permit asta?" şi "cât amân achiziţia?". Probabil că abia al doilea trimestru al anului va oferi câteva răspunsuri.
MOFILM
Un alt eveniment mult-aşteptat la Mobile World Congress (16-19 februarie, Barcelona) a fost MOFILM. Este vorba de festivalul de film dedicat telefoanelor mobile, prezidat de Kevin Spacey. Totuşi, nu este prima colaborare de acest fel între cinema şi industria telecom. La ediţia de anul trecut a MWC, vedetele cinematografiei venite la Barcelona pentru promovarea acestui tip de producţii au fost Robert Redford şi Isabella Rossellini.
În cadrul MOFILM2009, câştigătorul festivalului a fost scurtmetrajul "English as a Second Language" de Jocelyn Stemat (Engleza ca limbă secundă).
La concurs au participat peste 250 de filmuleţe (maximul 5 minute) concepute special pentru a fi vizionate pe telefonul mobil. Numărul mare de producţii prezente la concurs se poate explica şi prin valoarea marelui premiu: un Chevrolet Cruze!
Citește pe Antena3.ro