Tendinţa de scădere a vânzărilor mondiale de calculatoare personale a continuat în primul trimestru al acestui an, pentru al 8-lea trimestru consecutiv, însă scăderea a fost mai mică decât în precedentele trimestre, graţie consumatorilor care s-au grăbit să-şi upgradeze sistemele în condiţiile în care gigantul american Microsoft a pus capăt sprijinului pentru sistemul de operare Windows XP, au anunţat miercuri două importante firme de cercetare de piaţă, transmite AFP.
Potrivit IDC, în primele trei luni ale acestui an, la nivel mondial au fost vândute 73,4 milioane PC-uri, în scădere cu 4,4% în ritm anual. O altă mare firmă de cercetare, Gartner susţine că declinul vânzărilor a fost limitat la 1,7%, în condiţiile în care 76,6 milioane PC-uri au fost vândute în primul trimestru al acestui an.
Comparativ, pe ansamblul anului trecut piaţa calculatoarelor personale a înregistrat o scădere istorică de 10% a vânzărilor, din cauza concurenţei smartphone-urilor şi tabletelor.
'Piaţa de PC-uri rămâne slabă, dar arată semne de îmbunătăţire comparativ cu anul trecut', a declarat analistul Gartner, Mikako Kitagawa. 'Decizia Microsoft de a opri sprijinul tehnic pentru XP a jucat un rol în limitarea declinului vânzărilor de PC-uri', a mai spus Kitagawa.
IDC menţionează şi ea factorul XP pentru a explica îmbunătăţirea cererii pe pieţele dezvoltate, în special în Japonia.
'Există potenţialul pentru ca vânzările de PC-uri să se stabilizeze, dar nu există multe oportunităţi pentru creştere', a declarat vice-preşedintele IDC, Loren Loverde.
În topul producătorilor de PC-uri, grupul chinez Lenovo şi-a confirmat poziţia de lider mondial în primul trimestru, cu o creştere a vânzărilor de 10% până la 12,9 milioane unităţi, ceea ce îi asigură o cotă de piaţă evaluată de Gartner la 16,9% şi la 17,7% de IDC. pe locul secund se situează grupul american Hewlett Packard (HP), care a înregistrat o creştere mai mică a vânzărilor (4,1%), până la 12,2 milioane unităţi potrivit Gartner şi una de 4,7% până la 12,6 milioane unităţi pentru IDC, ceea ce reprezintă o cotă de piaţă de 16% şi respectiv 17,1% potrivit metodologiei utilizată de fiecare din cele două firme de cercetare de piaţă.
Pe locurile următoare se situează Dell cu 9,5 milioane unităţi vândute în primele trei luni, Acer cu 5,6 milioane PC-uri vândute şi Asus cu 5,3 milioane unităţi. (Agerpres)