x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Scînteia Articolul zilei Filmele îşi "cheamă" spectatorii şi cinefilia îşi merită aplauzele

Filmele îşi "cheamă" spectatorii şi cinefilia îşi merită aplauzele

13 Mar 2009   •   00:00

În "sala de proiecţie" suntem, cu totul, patru persoane! Dar urmărim, fascinaţi, o dimensiune a naturii pe care doar fotografia şi cinematograful ne-au făcut-o accesibilă, cea a lumii adâncurilor. Imagini feerice ne redau universul misterios. Marea Neagră aşa cum n-o ştiu decât cei care îndrăznesc să-i exploreze stră­fun­durile.



Cele accesibile, bine­în­ţeles! Pentru că nu privim un film realizat de celebrul oceanograf şi vânător de imagini subacvatice Jacques Cous­teau, obţinute cu ajutorul ultramo­dernului său batiscaf, ci o producţie de cineamator, realizată pe "super-opt" (!), cu o instalaţie rudimentară de filmat căreia i s-au adaptat un obiectiv superangular şi o carcasă din plastic, care s-o facă rezistentă presiunii apei.

Realizatorul filmului "Tainele adâncurilor", pictorul decorator Veniamin Chiţu, a fost disputat încă din adolescenţă de două pasiuni: scufundarea subacvatică şi aventura aparatului de filmat. Probabil că tocmai celebrul film al lui Cousteau "Lumea tăcerii" l-a făcut să înţe­leagă că cele două pasiuni ale sale pot fi armonizate într-un întreg: filmarea subacvatică. Dar, pentru a reuşi să-i calce pe urme, omul nostru a fost nevoit să "bricoleze", mai bine de un deceniu, la o instalaţie originală de alimentare respiratorie care să-i dea posibilitatea unei mai mari autono­mii submarine. Instalaţie atât de originală încât i-a adus, în 1986, Marele Premiu al "Salonului ingeniozităţii" organizat la Bucureşti de revista Tehnium, ca şi propunerea pentru brevetare.

Şi, iată, cineamatorii români au dobândit un "Cousteau" al lor sau – dacă vreţi! – un Nicolaescu al lor, pentru că interpretul celebrului comisar Moldovan, înainte de a vâna răufăcători, a început şi el cu vânătoarea de imagini subacvatice. Din păcate, eroul articolului nostru nu lucrează pe 35 mm, ci pe "super-opt". În "Tainele adâncurilor", ima­ginea ne-a încântat şi cucerit prin strălucire cromatică şi inedit.

Veniamin Chiţu nu e numai scufundător, ci şi un pasionat al efec­telor speciale. Cineclubul în care activează se numeşte "Edison" şi un asemenea "patron" pretinde, în primul rând, inventivitate. Cel de-al doilea film pe care ni l-a arătat, intitulat, "S-a întâmplat mâine", ne constrânge la o altă referire ilustră, fiindcă ne-a amintit de "Întâlniri de gradul II". Filmul – ştiinţifico-fantastic – are un rudiment de subiect despre un cosmonaut surprins în anul 2084 de un roi de meteoriţi şi silit să-şi caute adăpost pe o planetă părăsită, fiindcă vechea lui civilizaţie a fost pustiită de un război nimicitor. Vă mărturisesc că nu subiectul l-am urmărit – cam stufos, deşi nu mai confuz decât al altor pretexte profesioniste în acelaşi gen – ci cheia ilu­ziilor optice.

Lumea mai mult fantastică decât ştiinţifică era construită cu o convin­gătoare pregnanţă, prin interm­ediul unor improvizaţii care stârneau când zâmbet, când uimire. Nişte şanţuri de canalizare erau completate cu un panou pictat şi prin utilizarea unei ingenioase linii de fugă în perspectivă, ecranul sugera o lume cosmică după un cataclism. De fapt, aproape fiecare secvenţă a filmului îmboldea la întrebarea; "Cum ai realizat-o?" pentru că, de fiecare dată, răspunsul să surprindă printr-o simplitate a rezolvării care ascunde, totdeauna, febra căutărilor pasionate.
Tudor Caranfil - Cinema, nr. 3/1989

×
Subiecte în articol: articolul zilei