Prima oară l-am văzut pe Victor Rebengiuc prin ‘69 în "Pădurea spânzuraţilor". N-aş putea afirma c-am avut ceea ce se numeşte o revelaţie, poate şi pentru că la vârsta de-atunci revelaţiile mele erau de altă natură; însă chiar şi ochiul diletantului observa că actorul "sta" perfect pe rol, că treptata "cădere" a lui Bologa de la conştiinţa datoriei la datoria conştiinţei era sugerată cu o mare fineţe şi economie de mijloace, că tânărul interpret răspundea dacă nu cu dezinvoltură, atunci cu o benefică, proprie concentrare exigenţelor unui text clasic şi-ale unui decupaj devenit la fel de clasic.
Unii actori se găsesc de la început, în sensul că-şi definesc o personalitate (esenţială sau nu) recognoscibilă uşor în fiecare partitură încredinţată. Din acest profil iniţial, repede marcat şi pus în circulaţie, trăiesc toată viaţa. Creaţiile lor sunt, în fond, variaţiuni pe acelaşi caracter. Dacă e să dau un exemplu pentru această categorie, primul nume - nume mare! - care-mi vine în minte e Alberto Sordi. O altă categorie din multele posibile ale breslei actoriceşti este aceea în care desăvârşirea unei fizionomii interpretative este un proces de durată şi subliniez - mereu într-un crescendo calitativ. Cariera acestui tip de actor oferă cele mai plăcute surprize, este o carieră - dacă mi se permite - "cu geometrie variabilă", în timpul căreia sufletul celui ce joacă poate migra, aparent fără efort, din trupul unui elegant personaj al lui O'Neill în trupul lui Caliban. Este şi cazul - cititorul recunoaşte deja - lui Victor Rebengiuc.
Să ne gândim numai ce impresonantă "triadă" are în palmaresul său filmic: Apostol Bologa - Tănase Scatiu - Ilie Moromete. În fiecare din ele Rebengiuc a găsit cheia înaltei verosimilităţi şi nu vom putea de-acum încolo să ni-i imaginăm pe aceşti eroi fundamentali ai prozei noastre decât prin şi cu chipul său (o asemenea totală "substituire" n-a mai realizat la noi decât Dinică în Stănică Raţiu).
Impresia copleşitoare pe care o ai în faţa jocului lui Rebengiuc este, înainte de toate, aceea de firesc. Nimic din artificiile din "şmecheriile" meseriei cu care ne-au obişnuit alţii nu iese la suprafaţă; personajul pare intuit dintr-o dată, la prima lectură în liniile sale de forţă şi toate amănuntele gestice sunt subordonate acestei intuiţii fără greş. Tănase Scatiu are mereu o privire agresiv-furişată trădându-şi obârşia de "metec"; Moromete umblă mereu aplecat peste întrebările lumii, cu un fel de încetineală gânditoare, iar modul cum ţine eternul chiştoc de ţigară între degetul mare şi arătător, ascunzându-l în căuşul palmei, este o mică probă de virtuozitate a observaţiei asupra psihologiei ţărăneşti. În ultimă instanţă, prin toate aceste mărunte studii de comportament, Rebengiuc impune eroilor săi o momumentalitate surprinzătoare, persuadându-se cu blândeţe retina şi obligând-o să memorizeze.
Nu ştiu dacă e aşa, dar o altă senzaţie pe care ţi-o dă siguranţa evoluţiei lui Rebengiuc este că actorul se documentează profund asupra universului în care se mişcă personajele sale, că jocul său este şi rodul unei exegeze, nu numai al ştiinţei instinctive şi-al experienţei, că - mai pe şleau spus - actorul citeşte şi altceva în afara scenariului. Prisma prin care sunt privite şi interiorizate rolurile este şi una culturală, iar rezonanţa rezolvărilor a truvaiurilor ţine de intelectualitate.
Literatura noastră bună, unde dorm încă atâţia posibili eroi de film, şi-a găsit un actor pe măsură.
Ioan Groşan - România literară, nr.20/1989
Citește pe Antena3.ro