x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Scînteia Special Calendarul de perete: Arta filmului de animaţie

Calendarul de perete: Arta filmului de animaţie

27 Feb 2009   •   00:00

Tom şi Jerry, rude cu Mickey Mouse, Pluto şi cei "101 dalmaţieni", Donald sau Bambi, întruchipări ale unui bestiariu fami­liar şi totodată încântător imaginativ, cuceritor în sine, dar mai ales prin sugestiile sale antropomorfice, prin gagurile asociate peripeţiilor în­fă­ţi­şa­te... Po­pey Marinarul şi prietena sa Oli­ve, întrecută doar de "vampa" Betty Boop, Albă ca Zăpada, Cenuşăreasa, Alice în ţara minunilor, eroii shakespearieni din "Visul unei nopţi de vară", simpaticii membri ai familiei Flintstone – iată numai câteva per­so­naje care concurează natura şi lumea fascinantă a cărţilor, graţie animaţiei.



Nu o dată, memoria copiilor, dar mai ales a adulţilor, cărora animaţia li se adresează din ce în ce mai mult, a fixat şi numele realizatorilor de prestigiu ai desenului animat: de la Walt Disney, părintele acelei mi­nunate in­dus­trii de poveşti din care s-a conturat tărâmul devenit Disneyland, de la Max şi David Fleischner la cehul Jiri Franka, polonezul Jan Lenica, sovieti­cul F. Hitruk, sârbul Duşan Vukotic, la americanii Bill Hanna şi Joe Barbera şi japonezii Yoji Kuri şi teru Murakami etc.

Artiştii români în frunte cu Ion Popescu Gopo, creatorul lui "Homo Sapiens": cineast care a obţinut în 1957 pentru "Scurta istorie", "Palme d’or" la Cannes, urmată de multe alte distincţii, au ilustrat cu strălucire genul, aşa cum o vădesc realizările semnate: Aurel Petrescu, Marin Iorda, O. Vărăşteanu, Adrian Petringenaru, Ion Truică şi mulţi alţii. Animaţia, a cărei caracteristică di­na­mică răspunde atât de puternic spi­ritului lumii contemporane, a contribuit la accentuarea rolului comunicaţiei şi la efectele ei educative şi me­ditative. Această componentă a filmului, care s-a individualizat prin mij­loa­ce­le de constituire, creare şi redare optică a imagi­nilor, prin tehnica aparte ce dă iluzia mişcării desenelor, păpuşilor etc. a valorificat original pro­­­puneri ale celorlalte arte.

Ea a rele­vat, deci, un sincretism al semnelor gra­fice, plastice şi sonore, ale expresivităţii muzicale şi chiar teatrale, ce participă la idealul reali­zării cât mai convingătoare, cuceritoare şi spiritu­a­le a vieţii secvenţelor. Insistând as­u­pra specificului limbajului ani­ma­ţiei, un cercetător al domeniului (Madsen) releva drept definitorii: re­pre­zen­tarea unor procese ce nu pot fi vizuali­zate prin ci­nematograful de "acţiune vie"; simplificarea unor procese şi structuri complexe, reprezentarea şi trans­fi­gu­rarea dominant picturală a unor idei ab­strac­te; capacitatea gene­ra­li­ză­ri­lor, cea a elaborării de semne vi­zu­a­le. (...)

Inspirate simboluri plastice şi di­na­mice, propuse de arta ani­ma­ţiei, tind către ţeluri cu mult mai am­­bi­ţi­oa­se decât cel al comunicării su­gestive a unei peripeţii. Multe re­u­şi­te ale genului atestă ambiţia ex­plo­rării unor mituri arhaice şi mo­derne sau redarea universului fan­tastic: de la cel tradiţional la "fantasticul şti­in­ţi­fic"; şi, nu o dată, ca­po­doperele re­u­şesc să comunice o in­citantă vizi­u­ne asupra lumii, o perspectivă existenţială.
Calendar, februarie 1989

×
Subiecte în articol: special