x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Scînteia Special Emisiunea despre cinecluburi – prea "murdară" pentru TV

Emisiunea despre cinecluburi – prea "murdară" pentru TV

de Adriana Paduraru Vaduva    |    18 Mai 2009   •   00:00

O emisiune născută dintr-o "pedeapsă" a scos la iveală latura artistică a sindicatelor din România anilor ’88-’89: "Cinecluburile – pre­zenţă activă în munca politico-educativă". Realizatorul Tudor Caranfil povesteşte că "eroarea" difuzării unui generic de film i-a adus "retrogradarea" la Redacţia Film, iar de-aici s-a pornit la drum cu acest proiect.



Proiect care a ţinut puţin peste un an, întrucât, se pare, Tovarăşa a fost nemulţumită de zgârieturile de pe imagini. "Eu, în 1988, aveam în televiziune calitatea de selecţioner de filme. Oricât ar părea de frumoasă ca definiţie, în 1988, era o treabă foarte neplăcută pentru că trebuia să alegi filme care să nu fie costisitoare, adică să fie din rândul cinematografiilor «frăţeşti», cu care schimbam filmele. În ceea ce priveşte producţiile occidentale, care trebuia să fie şi ele în program pentru că altfel publicul ne părăsea de tot, s-a început suprimarea genericelor. Se ascundea astfel faptul că furam drepturi de difuzare", îşi aminteşte Caranfil.

Cum mecanismul tăierii genericelor s-a generalizat chiar şi pentru peliculele care n-aveau probleme în ceea ce priveşte drepturile de autor, criticul Tudor Caranfil a fost pus în faţa unui fenomen original. Trebuia să intre pe post un film ceh, al cărui autor suprapusese genericul peste începutul filmului: "Dacă tăiai genericul îl lăsai pe telespectator complet fără busolă într-o povestire care începuse deja. Era ca şi cum ar fi aprins mai târziu televizorul. Şi n-am vrut să fiu părtaş la această idioţenie, oricum inutilă, pentru că noi nu aveam afaceri de drepturi cu cehii. Întrucât se făcea schimb de filme cu ei: noi le dădeam pe-ale nostre, ei ni le dădeau pe-ale lor".

Decizia lui Tudor Caranfil a fost de a lăsa genericul, iar de aici s-a iscat un adevărat scandal, scandal care n-a fost pornit de sus, aşa cum v-aţi închipui. "Filmul a fost difuzat fără pro­bleme. N-a venit nimic nici de la CC, nici de la Cabinetul 1, nici de la Cabinetul 2. Nu! Nişte oameni care voiau să iasă prin orice mijloace în evidenţă au început să facă scandal cum de-a intrat filmul fără generic, când se ştie foarte bine că e regulă ca filmele să fie date fără generic", îşi aminteşte Caranfil. În urma judecăţii, criticul de film a fost retrogradat. De la departamentul Difuzare Film a ajuns la Redacţia Film.

Din noua postură, Tudor Caranfil a propus o emisiune despre cinecluburi. În fiecare săptămână, timp de 30 de minute, erau prezentate filmele cineamatorilor. "O misiune destul de grea pentru că filmele erau foarte scurte şi trebuia să le ordonez cumva. Era, totuşi plăcut să o lucrezi pentru că aduceai servicii unei cauze cinematografice şi unor oameni care doreau să fie artişti", a mărturisit Caranfil. Cineclubiştii aveau libertate. Nu erau constrânşi de cenzură.

"Erau subvenţionaţi de sindicate şi nefiind bani, mai ales în acea perioadă, trebuiau să scoată filmele cât mai ieftin. Lucrau pe o peliculă de 16 mm, nu de 35 - cum au profesioniştii -, care nu pornea de la negativ. Exista o singură copie care trecea din vizionare în vizionare prin ţară, în rândurile cine­clu­biş­tilor, pe la întreceri şi competiţii ale cine­ma­torilor. Fireşte că, fiind una singură, pelicula era plină de zgârieturi şi îşi pierdea calitatea. Din punct de vedere tehnic erau un de­zastru după 20-30 de proiecţii. Şi tocmai atunci le preluam eu. Însă aceste imagini aparent de­ficitare din punct de vedere tehnic ale cinea­matorilor compensau prin idei, foarte fertile, adeseori originale şi uneori chiar remarcabile", a adăugat Caranfil.

Pentru a păstra far­mecul peliculelor "prăfuite", Tudor Caranfil a "zgâriat" şi genericul. Ceea ce a atras, se pare, nemulţumirea Elenei Ceauşes­cu: "După vreun an şi ceva de emisiune, Tovarăşa de la Cabinetul 2 a întrebat ce se întâmplă pe la televiziune, de ies imaginile atât de murdare şi de zgâriate. Eu nu ştiu dacă ea a văzut toată emisiunea, dar putea să pună întrebarea şi de la generic. N-a spus ea suprimaţi emisiunea. Dar, de cele mai multe ori simplele întrebări erau luate drept indicaţii. Şi atunci şefii noştri au scos emi­siunea".

×
Subiecte în articol: special caranfil