x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Scînteia Special "Haideţi, măi tovarăşi! Haideţi, că-i pentru ultima oară!"

"Haideţi, măi tovarăşi! Haideţi, că-i pentru ultima oară!"

de Paula Anastasia Tudor    |    25 Iul 2009   •   00:00
"Haideţi, măi tovarăşi! Haideţi, că-i pentru ultima oară!"
Sursa foto: /Agerpres

"Vizitele pe care le făcea tovarăşul Ceauşescu pe Şantierul Naval Constanţa erau bine primite, dar şi foarte bine pregătite", îşi aminteşte inginerul Eugen Tiron, pe-atunci şef al Secţiei I Reparaţii Nave din cadrul Fabricii de Reparaţii a SNC, în vârstă de 39 de ani.

"El oricum îşi petrecea în fiecare vară câteva zile pe litoral, la Neptun, aşa că pregătirile erau la nivelul judeţului şi începeau cu cel puţin două săptămâni înainte. De pe câmpurile de pe traseul elicopterului se strângeau baloturile de paie rezultate de la seceriş, iar câmpurile cu porumb sau floa­rea-soarelui erau udate prin irigaţii, permanent. În întreprinderi se insista pe curăţenie generală, se văruiau gardurile, se trăgeau linii de demarcaţie a traseelor de transport. În dimineaţa zilei vizitei, se stropea cu apă de la maşinile cisternă traseul ce urma a fi parcurs.

În SNC se organiza o expoziţie cu  postere ce prezentau realizările economice şi de perspectivă ale şantierului şi ale industriei navale, unde erau expuse modele, machete sau pos­tere ale realizărilor proprii din do­meniul creaţiei tehnice (invenţii si inovaţii ale inginerilor din SNC). Aici, directorul Centralei Navale (prof. dr ing. Catrinescu Gheorghe) sau directorul SNC ing. Gheor­ghe Dimoiu, făceau prezentări şefului statului, care era însoţit de miniştri din Industria Construcţiilor de Maşini. Ceauşescu insista şi zăbovea mult în faţa panourilor, manifes­tând nu numai interes, dar pe loc se trasau sarcini sau se luau hotărâri care, din fericire, se şi realizau. Iată că a ţinut să facă nave de 170.000 tdw, şi le-a făcut.

Avea lângă el consultanţi, consilieri puternici în domeniul naval, dar era şi el foarte bine pregătit, cunoştea toate firmele de subansamble, toate companiile furnizoare de componente, ştia preţurile, producătorii, tot ce ţinea de acest sector la nivel de economie naţio­nală şi mondială. Nu degeaba ajun­sese România a treia ţară din lume în domeniul naval şi al flotei, cu Re­gistru Naval Român (astăzi nu mai este), cu Institut de proiectări navale (astăzi redus la un atelier), cu Centrală Navală (holdingul întreprinderilor socialiste - la noi a dis­părut) şi şantiere navale la Dună­re şi Marea Neagră, SNC fiind chiar unul dintre cele mai mari din sud-estul Europei, iar cel din Mangalia îl urma. Mai mult, SNC era una dintre întreprinderile care promovau cercetarea ştiinţifică, inventivitatea. Erau acolo o mulţime de invenţii şi inovaţii care ar putea fi considerate acum elemente de arheologie in­dustrială.  

În perioada comunistă, legăturile cu realizările ştiinţifice şi tehnice din lumea aşa-zis liberă, demo­crată, a ţărilor capitaliste erau foarte puţine în ultimii ani ai epo­cii. Aşa că noi, inginerii, trebuia să ne creăm propriile scule, dispo­zitive, utilaje şi chiar agregate din insta­laţiile navale. Importurile erau reduse, iar de transfer tehnologic nici nu putea fi vorba, sau se realiza cu mari eforturi.

S-a dezvoltat foarte mult o activitate de inovare în urma căreia s-au realizat toate acestea. Aceste realizări comparate cu cele din industria capita­listă, de unde noi astăzi importăm destule, rea­lizate la alte standarde de calitate, scot în evidenţă crea­tivitatea şi ingeniozitatea specialistului ro­mân care aproape din nimic realiza lucruri specta­culoase. Cu acestea s-a realizat o flotă româ­nească impresionantă.

Nouă ne-a creat imaginea unui om pasionat, ţin minte că la ultima vizită se organizase o întâlnire a tuturor constructorilor de nave şi accesorii, pe care a condus-o dumnezeieşte. Aşa că vizitele erau chiar aşteptate, pentru că, o dată cu acestea, ni se rezolvau toate problemele - de a doua zi pri­meam toate materialele, consumabilele, echipamentele de care aveam nevoie şi din lipsa cărora puteam avea întârzieri. Toţi aveam de câştigat... Iar muncitorii erau pe primul plan, li se dădeau locuinţe, aveau salarii frumoase, aveau cu ce să-şi facă trea­ba... erau mulţumiţi.

E adevărat că o dată ce se anunţau vizitele începeau şi pregătirile. Se împărţeau materiale de propagandă, se făcea scenariul şi apoi repetam de nenumărate ori «rolul» ce ne revenea tuturor şi fiecăruia în parte în faţa mai-marilor oraşului.  Deşi, cu toate pregătirile şi problemele ce se puneau cu paza lui, Ceauşeascu avea spontaneitatea de a lăsa grupul şi a se îndrepta în mulţimea de oameni cu care vorbea şi îi asculta. Emoţiile erau ale SPP-iştilor, dar totul se termina cu bine. Toată muncitorimea îl aştepta. Lumea aplauda, scanda, că, deh, asta era atunci situaţia, dar el nu ţinea discursuri ieftine în faţa oamenilor, ci îşi făcea turul şi apoi aveau loc discuţiile cu condu­cerea. Erau vizite de lucru în adevăratul sens al cuvântului.  

În dimineaţa aceea era totul pregătit, toată lumea adunată, iar până în momentul sosirii se făceau ultimele repetiţii. Fiind vară, cald, lumea era deja stoarsă şi cam plictisită. Responsabili de reuşita vizitelor erau şefii de partid. Conducătorii întreprinderilor răspundeau exigenţelor lor. Aşa se face că am avut privilegiul să-l însoţesc pe «dom­nul Marina» (Mihai Marina, prim-secretar al judeţului Constanţa pe-atunci) - un om de  ca­rac­­ter, cu foarte mult bun-simţ şi o educaţie spi­ri­tuală deosebită - pe traseul pe care urma să-l facă până la expoziţia de creaţie unde era expusă şi o maşină de tăiere cu plasmă, ce trebuia să-i fie pre­zentată lui Ceauşescu pentru a accepta să mai cum­părăm câteva din import.

Cu această ocazie, i-a rugat pe muncitorii şi inginerii dispuşi pe tro­tua­re să ridice panourile şi drapelele, ca o repetiţie ge­nerală. A folosit un imbold ce ne-a părut tutu­ror foarte ciudat, mai ales că pornea din gura pri­mu­lui secretar, într-un cadru cât se poate de pu­blic: «Haideţi, măi tovarăşi! Haideţi, că-i pentru ul­ti­ma oară!».

Vă închipuiţi uimirea tuturor atunci, dar şi după, când a început a clocoti situaţia. De unde ştia Marina că-i pentru ultima oară? După câţiva ani, când am avut ocazia să-l reîntâlnesc la Cluj, când îmi dădeam doctoratul, l-am întrebat ce a vrut să spună. Mi-a răspuns că pe-atunci se ştia că Ceauşescu trebuia să-şi dea demisia în timpul următorului Congres, cel din noiembrie".

×