Respectarea regulamentelor de bord, a ordinii şi disciplinei constituie cheia de boltă a succesului activităţii desfăşurate de marinarii flotei maritime comerciale, ai navelor portuare, îndatoriri esenţiale de care covârşitoarea majoritate a echipajelor se achită cu conştiinciozitate, rezultatele obţinute în munca lor de fiecare zi relevând pregnant această realitate.
Iată însă că mai există, din păcate, şi excepţii – puţine la număr – reieşite în urma unui control efectuat de factorii competenţi, în noaptea de 6 spre 7 martie. Excepţii nedorite pe care le aducem acum în faţa opiniei publice marinăreşti şi care, desigur, vor constitui subiectul unor discuţii în organizaţiile de partid şi sindicale de pe nave, astfel încât aceste abateri de la ordinea şi disciplina de la bord, ce dezonorează pe autorii lor, ca oameni şi marinari, să nu se mai repete.
Dar iată faptele: în urma controlului amintit la nava "Snagov", atât vardia, Crinal Ivaşcu, cât şi Dumitru Ahrieşanu, mecanicul de serviciu în compartimentul maşini al vaporului, în loc să-şi îndeplinească îndatoririle ce le reveneau, dormeau liniştiţi în cabinele lor. Tot atât de "conştiincios" se achitau de prima şi elementara îndatorire – aceea de a fi prezenţi în postul încredinţat – şi Ionel Tatu, motorist de serviciu, şi Gheorghe Rusu, vardie, pe "Satu-Mare", Şerban Dumitru, de serviciu în sala maşini pe mineralierul "Buziaş", şi colegul său, vardie la scara navei, Fidel Giurgilă.
Dar asemenea cazuri de gravă indisciplină n-au fost înregistrate doar pe navele IEFM "Navrom", ci şi pe navele portuare ale IEP a MTTc. Acelaşi control surprinde dormind atât vardia (Dan Creţu), cât şi motoristul de serviciu (Mihai Panaitescu) de pe nava pompier nr. 9 – aşadar, o navă de intervenţie menită să fie gata oricând de acţiune – şi constata absenţa nemotivată a vardiei (Vasile Gheorghe) de la scara remorcherului "Galaţi", a motoristului de serviciu Ion T., de pe remorcherul "Câmpeni", care nu se prezentaseră la serviciu şi nici nu fuseseră înlocuiţi de conducerile acestor nave cu altcineva din echipaje. Cât priveşte şalanda "Iglicioara nr. 19", aparţinând IEP a MTTc, ea era, în noaptea de 6 spre 7 martie, pur şi simplu părăsită, neavând nici un om la bord (!?!).
– Tovarăşe Eugen Vâlcef, în calitatea dumneavoastră de şef mecanic şi expert instructor al Centrului de instruire şi perfecţionare a lucrătorilor din marina civilă, vă rog să ne spuneţi, în câteva cuvinte, care pot fi urmările lipsei de supraveghere a motoarelor şi agregatelor aflate în sala maşini, chiar când nava se află în port?
– Desigur, aceste urmări pot fi grave. În primul rând, se pot produce defecţiuni la instalaţiile de răcire, de ungere, care ar putea determina defectarea motoarelor ce dau energie electrică navei. De asemenea, lipsa de supraveghere în sala maşini înseamnă un pericol de eventual incendiu, care ar putea surveni datorită producerii unei defecţiuni tehnice la maşinile şi agregatele nesupravegheate.
Concis, răspunsul unuia dintre specialiştii CIPLMC relevă, aşadar, gravitatea acestor abateri de la ordinea şi disciplina ce garantează, la bord, siguranţa navei şi integritatea oamenilor ambarcaţi pe ea. Abateri de la ordine şi disciplină care ar fi putut avea, în fiecare din cazuri, consecinţele amintite de expertul instructor.
Costin Constandache - Dobrogea Nouă, jud. Constanţa, nr. 12594 din 1989
Citește pe Antena3.ro