x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Aici sunt banii dumneavoastră!

0
Autor: Iulia Barbu 30 Ian 2011 - 20:21
Aici sunt banii dumneavoastră! Dan Tomozei/ Una dintre marile realizări ale CNADNR este centura Sibiului: şapte ani de şantier şi costuri suplimentare de 11 milioane de euro


149062-img-4641.jpgUn document intrat în posesia Jurnalului Naţional, semnat de mai toţi directorii Companiei Naţionale de Drumuri (CNADNR), nu este decât un alt exemplu sumbru al nesimţirii cu care au fost cheltuiţi banii pu­blici. În 2007, compania se angaja să demareze mai multe proiecte de infrastructură. 4,5 miliarde de euro erau alocaţi României prin Programul Operaţional Sectorial de Tran­sport (POS – T)! Trei ani mai târziu, CNADNR nu s-a ales decât cu facturi de peste 51 de milioane de euro, facturi pentru greşeli făcute pe fondurile de preaderare. Banii trebuie returnaţi constructorilor cu care compania s-a făcut că lucrează pe fonduri ISPA.

Tot în 2007, CNADNR punea pe masă proiectele la care se lucrase deja în ultimii doi ani, proiecte care ar fi beneficiat şi ele de o parte din suma de 4,5 miliarde de euro ai UE. În cele din urmă, Ministerul Transporturilor trebuia să vină cu 1 miliard de euro, pentru ca măcar o parte din proiectele ce ar putea fi finanţate prin POS – T să devină realitate. Deşi în ultimii trei ani Ministerul Transporturilor nu a făcut decât să se plângă de lipsa banilor, trebuie menţionat că numai bugetul CNADNR pentru anii 2006-2010 a fost de 9 miliarde de euro! Din 9 mi­liarde de euro nu s-a găsit acel un miliard necesar proiectelor finanţate prin POS – T. Din 2007 şi până în acest an ar fi trebuit să fie gata, prin­tre altele, următoarele lucrări: va­rianta ocolitoare la standard de Autostradă Deva – Orăştie (proiect discutat din 2006), Autostrada Si-

biu – Piteşti; Focşani – Sabaoani (documentaţie preliminară pregătită din 2006), Autostrada Nădlac – Arad; Orăştie – Sibiu şi Lugoj – Deva (va­riante preliminare aprobate în MT în 2006), reabilitarea DN 6, Alexandria-Craiova şi construcţia variantei de ocolire a Alexandriei şi Caracalului (ver­siune preliminară aprobată de MT în 2006), creşterea măsurilor de siguranţă pentru drumurile naţio­nale (versiunea preliminară). Dintre proiectele discutate şi semnate în diferite forme de CNADNR în 2007, singurele gata după mai bine de trei ani sunt: centura Sibiului, inaugurată pe 1 decembrie 2010 şi centura Lugojului, inaugurată în luna august a anului trecut. Au mai fost re­cepţionate şi anumite sectoare din DN 6. De curând, cu o întârziere de aproape cinci ani au fost atribuite şi contractele pentru construcţia va­riantelor ocolitoare ale oraşelor Alexandria şi Caracal.

Jurnalul Naţional a relatat în urmă cu o lună care au fost costurile chinurilor în care s-a născut varianta ocolitoare a Sibiului. În acest mo­ment, primul constructor al centurii fostei capitale europene aş­teaptă de la CNADNR plata unei facturi de nu mai  puţin de 11 mi­lioane de euro. Pentru centura Lugoj, sta­tul a scăpat mai ieftin. Nu şi şoferii, care au aşteptat aproape trei ani pentru 10 kilometri de drum. Reabilitarea DN 6 a adus însă pagube serioase companiei. Jurnalul Naţional a cerut CNADNR toate claim-urile (pre­tenţiile, solicitările) formulate de constructorii care au lucrat pe fonduri ISPA. Din cauza faptului că ins­ti­tu­ţiile româneşti nu au reuşit, în şapte ani, să se adapteze la contractele pe care se lucrează în UE, constructorii au învăţat să le speculeze. Se plătesc astfel sume fabuloase pe greşelile CNADNR. Singrui care dau realmen­te aceşti bani sunt românii.

Răspunsurile primite de la CNADNR sunt însă altele decât cele prevăzute în raportul ISPA intrat în posesia noastră şi semnat de directorii companiei. Astfel, recent, Mi­nisterul Transporturilor a anunţat recepţia unui sector din DN 6, cel dintre Bahna – Mehadia, inclusiv va­rianta ocolitoare a localităţii Mehadia. Valoarea totală a investiţiei a fost de 31 de milioane de euro, din care 17 milioane au fost fonduri ISPA. Compania a precizat pentru Jurnalul Naţional că are de plătit 4 milioane de euro constructorului de pe Bahna – Mehadia. Raportul comisiei de negociere dintre constructor şi delegaţia CNADNR arată însă cu totul altfel. Astfel că, pentru sectorul respectiv de drum naţional, negocie­rile au început de la suma de 49 de milioane de euro! Acestea au fost solicitările iniţiale ale antreprenorilor. Ulterior, în urma negocierilor, s-a ajuns la concluzia că pretenţiile trebuie calculate de la 16 milioane. Raportul precizează că sumele ar trebui plătite defalcat: în 2007, 4,5 mi­lioane, iar în anii 2008 şi 2009, restul de peste 11 milioane de euro. La pachet, în aceste revendicări a intrat şi sectorul de drum dintre Mehadia şi Domşana, care, potrivit răspunsului CNADNR a rămas la suma de 1,5 mi­lioane de euro. Raportul intrat în po­sesia Jurnalului Naţional vor­beş­te însă de sume cu mult mai consistente, respectiv 17 milioane de euro.

Jurnalul Naţional a calculat banii pe care CNADNR i-a plătit numai pentru consultanţă – 250 de milioane de euro! 2006-2010, anii de huzur ai Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), sunt grăitori. Infrastructură zero, dar zeci de milioane de euro aruncaţi numai pe consultanţă sau proiectare. Multe dintre lucrările pentru a căror proiectare bugetul a pompat milioane de euro au rămas fictive. Altele au fost reluate ani de-a rândul, cu plăţi prin acte adi­ţionale, până când s-a ajuns la o variantă finală, care a costat de câteva ori mai mult decât valoarea contractată. Rezultatul – 250 milioane de euro plătiţi de companie numai pentru consultanţă şi proiectare! Dacă în CNADNR ar exista o divizie de proiectare cu ingineri proprii şi nu ar plăti bani grei pentru ca alţii să le împlinească "visele", costurile s-ar reduce în medie cu 70%. Aceasta pentru că firmele de consultanţă sau proiectare s-au obişnuit ca atunci când lucrează cu statul să aibă un profit de 70%!

Dacă pentru consultanţă şi proiectarea de drumuri şi autostrăzi s-au cheltuit 250 de milioane de euro, nici pentru revizuirea unor studii de fezabilitate nu au existat oprelişti. Din 2006 şi până în 2010, 9 milioane de euro au fost aruncaţi de compania de drumuri pe revizuirea unor studii de fezabilitate. Trasarea pe hârtie a viitoarelor autostrăzi, ca şi refa­cerea lor reprezintă de mulţi ani un sport naţional. Mai exact, pentru orice lucrare de infrastructură este necesar un studiu de fezabilitate (SF).

Compania a avut grijă să în­tocmească zeci de SF-uri care ulterior au fost uitate prin sertare. Pentru altele s-au realocat bani în anii ce au urmat. Ceea ce se numeşte "re­vi­zuire". Fenomenul este determinat de nerespectarea valabilităţii acestor studii. Potrivit HG 28/2008, un SF este valabil doi ani. Dacă în aceas­tă perioadă nu este demarată lu­cra­rea, studiul trebuie revizuit. De­pă­şirea perioadei nu înseamnă altceva decât alte cheltuieli din bugetul sta­tului. În mai bine de trei ani, din banii cheltuiţi pe refaceri şi revizuiri am fi putut construi chiar şi 9 kilometri de drum naţional.

Citeşte mai multe despre:   special,   mişcarea de rezistenţă,   aici sunt banii dvs!

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Premii? Bătaie de joc? Ordin de ministru pentru acordarea de mulțumiri și felicitări

Premii? Bătaie de joc? Ordin de ministru pentru acordarea de mulțumiri și felicitări
Galerie Foto Într-un document oficial emis, în data de 13 octombrie, de ministrul Justiției, Cătălin Predoiu, se arată că succesul luptei polițiștilor de penitenciare în lupta cu pandemia generată de virusul SARS-CoV-2 rep...

Românul Tarek Nazer, doctorul lui Manchester United. A lăsat Anglia ca să lucreze în țară

Românul Tarek Nazer, doctorul lui Manchester United. A lăsat Anglia ca să lucreze în țară
Galerie Foto Dr. Tarek Nazer, chirurg ortoped, este președintele Asociației Europene de Artroscopie și Chirurgie Minim Invazivă. Trăiește în România de 30 de ani. Avea 5 ani când familia lui s-a mutat din Siria la...

Simulatoare auto de 800.000 de euro pentru selecția și recrutarea viitorilor agenți SPP

Simulatoare auto de 800.000 de euro pentru selecția și recrutarea viitorilor agenți SPP
Galerie Foto Serviciul de Protecție și Pază (SPP) a achiziționat două softuri informatice pentru testarea viitorilor agenți care urmează să păzească demnitarii în tehnici de condus a autovehiculelor instituției, dar și...

”Fără umor am fi ca orbii privind la curcubeu”

”Fără umor am fi ca orbii privind la curcubeu”
Galerie Foto Cu sânge de bănățean curgând prin vene, Erwin Lucian Bureriu le-a făcut pe toate: profesor, jurnalist și secretar de redacție, biliotecar, proprietar de librărie, muzician, grafician, dar mai ales poet și...

Căldura pusă la articulaţiile dureroase este o greşeală

Căldura pusă la articulaţiile dureroase este o greşeală
Există o polemică între reumatologi şi ortopezi, legat de când este bine să se implanteze o proteză în articulaţia suferindă: de la primele simptome, cum zic chirurgii ortopezi, sau mai târziu, după...

Alegerile din România dăunează grav planetei: 35 de milioane de buletine de vot, nefolosite!

Alegerile din România dăunează grav planetei: 35 de milioane de buletine de vot, nefolosite!
Galerie Foto Diferențe majore între numărul total al alegătorilor înscriși în listele electorale, pentru toate subcategoriile de alegeri care însumează alegerile pentru autoritățile publice locale și numărul...

După ce Mihai Chirica a devenit liberal, iluminatul public din Iași este modernizat de clienții de casă ai primăriei lui Boc

După ce Mihai Chirica a devenit liberal, iluminatul public din Iași este modernizat de clienții de casă ai primăriei lui Boc
Galerie Foto Nici nu s-a uscat bine tușul pe buletinele de vot de la alegerile locale care au avut loc în 27 septembrie, că proaspătul liberal, fost PSD-ist, Mihai Chirica, de la Iași, reales primar, a și atribuit un contact de...

Afaceri de pandemie. Ioana Băsescu și soțul Pricop intră pe piața transporturilor

Afaceri de pandemie. Ioana Băsescu și soțul Pricop intră pe piața transporturilor
Galerie Foto Fata cea mare a lui Traian Băsescu și-a cooptat, cu o lună înainte de alegerile locale, soțul în cadrul companiei de consultanță pe care o deține. Odată cu intrarea lui Radu Petru Pricop în această...

Manciu de la “Comunicarea Strategică”, “uns” consilier de stat la Cancelaria lui Orban, cu încălcarea legii

Manciu de la “Comunicarea Strategică”, “uns” consilier de stat la Cancelaria lui Orban, cu încălcarea legii
Galerie Foto Numit, prin semnătura lui Ludovic Orban și a Secretarului General al Guvernului Antonel Tănase, în funcția de consilier de stat, Eduard Andi Manciu, cel care conduce celebrul Grup de Comunicare Strategică, nu...

Conjunctivita nu doare, ci provoacă jenă şi mâncărimi

Conjunctivita nu doare, ci provoacă jenă şi mâncărimi
De multe ori observăm că unii oameni se plâng de ochi, aceştia par chinuiţi, se înroşesc, lăcrimează, au mâncărimi. Multă lume crede că se pricepe și îndeamnă cu sfaturi greşite pe cel cu ochii în...

Sistem de supraveghere video de 100.000 de euro, la sediul central al Ministerului Finanțelor

Sistem de supraveghere video de 100.000 de euro, la sediul central al Ministerului Finanțelor
Instituția condusă de Florin Cîțu a investit prețul unui apartament în București pentru achiziționarea unui sistem nou-nouț de supraveghere video, pe care urmează să-l monteze la sediul din Capitală al Centru...

Elena Stoica, Asociația Confecționerilor din România: „Măştile de Panciu, bune la Paris și la Londra, sunt ignorate la Bucureşti”

Elena Stoica, Asociația Confecționerilor din România: „Măştile de Panciu, bune la Paris și la Londra, sunt ignorate la Bucureşti”
Galerie Foto Producătorii de confecții trag un semnal de alarmă: mulți români dau banii pe chinezisme de proastă calitate sau pe cârpe frumos colorate cu care își acoperă nasul și gura, în loc de măşti făcute din...

Dosarul unei execuţii comandate politic, cu Dacian Cioloş în rol de paranormal. Telepatia: cea mai mare pagubă inexistentă, anchetată la SIIJ

Dosarul unei execuţii comandate politic, cu Dacian Cioloş în rol de paranormal. Telepatia: cea mai mare pagubă inexistentă, anchetată la SIIJ
Galerie Foto Documente explozive, aflate pe masa procurorilor Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție (SIIJ), arată că, în contabilitatea Ministerului Agriculturii, în 2008, când Dacian Cioloș a decis să...

Infractorii sexuali, băgați în bazele de date ale Poliției de o firmă controlată de afaceristul Tiberiu Urdăreanu

Infractorii sexuali, băgați în bazele de date ale Poliției de o firmă controlată de afaceristul Tiberiu Urdăreanu
Galerie Foto Poliția Română a încheiat cu una dintre firmele înființate de grupul UTI, controlat de Tiberiu Urdăreanu, un contract de 1,3 milioane de euro, pentru realizarea unui registru special. Este vorba despre o...

Astmaticii nu trebuie să treacă repede de la cald la frig

Astmaticii nu trebuie să treacă repede de la cald la frig
Lumea îşi pune singură diagnosticul când e vorba de plămâni. Cum tuşeşte puţin, omul se autodiagnostichează: „Am pneumonie”. Dar şi cei cu astm ridică glasul când vine sezonul rece.Interviu cu profesor...
Serviciul de email marketing furnizat de