Nici nu s-a uscat bine cerneala pe contractele semnate de Ministerul Transporturilor pe Coridorul IV, ca sistemul romanesc incepe sa isi arate slabiciunile. Este cunoscut deja faptul ca, in tara noastra, nu exista licitatie care sa nu fie contestata. In acest moment, lotul 1 al Autostrazii Orastie – Sibiu ar putea ramane fara constructor. Aceasta pentru ca asocierea de pe locul 3, Tehnologica Radion – Lena Construcoes a cerut Curtii de Apel reevaluarea licitatiei. Oferta pe care Tehnologica a depus-o pentru proiectarea si construirea lotului 1 al Autostrazii Orastie – Sibiu a fost cu 40 de milioane de euro mai scumpa decat solutia castigatoare.
Procesul demarat de Tehnologica a venit dupa decizia negativa a Consiliului National pentru Solutionarea Contestatiilor (CNSC). Solutia CNSC nu a dat castig de cauza asocierii de pe locul 3 si a explicat in sapte pagini motivatia deciziei. Cu toate acestea, Tehnologica Radion a demarat o actiune in instanta. Interesant este ca termenul pe care l-au primit a fost unul extrem de scurt: doua zile. In cele din urma s-a obtinut extinderea termenului cu doua saptamani, astfel incat pe 30 iunie, Curtea de Apel trebuie sa se pronunte cu privire la cererea de reevaluarea a ofertelor de pe lotul 1 al Autostrazii Orastie – Sibiu. In functie de raspunsul instantei, tronsonul, castigat de Strabag SRL cu o oferta de 551 de milioane de lei, va ramane sau nu cu constructor. Ieri, CNADNR a semnat de altfel doua contracte de supervizare pe Coridorul IV. Este vorba despre Autostrada Nadlac – Arad si lotul 1 al Autostrazii Lugoj – Deva. Contractele in valoare de aproape 40 de milioane de lei fara TVA sunt finantate din Fondul de Coeziune (85%) si de Guvernul Romaniei (15%). Supervizarea pentru Nadlac – Arad (38,9 km) a fost castigata de consortiul VIA Design-Omicron-Amepro-Consitrans, cu o oferta de 20,7 milioane de lei. Consultanta pentru primul lot al Autostrazii Lugoj – Deva (27,4 km) a fost castigata de asocierea Search Corporation-Consulgal Consultores de Engenharia e Gestao (romano-portugheza), cu o oferta de 18,35 milioane de lei.
Daca pentru doua contracte lucrurile au intrat in linie dreapta, nu acelasi lucru se poate spune despre supervizarea pe Timisoara – Lugoj si Orastie – Sibiu. Acestea au fost contestate imediat dupa anuntarea castigatorilor. Este vorba despre supervizarea pe Autostrada Timisoara – Lugoj, in lungime de 35,12 km (loturile 1 si 2). In urma licitatiei, compania franceza Louis Berger a fost desemnata castigatoare, cu o oferta de 23,05 milioane de lei. Rezultatul licitatiei a fost insa contestat de Omicron-Amepro-Septembrie Consulting. O a doua contestatie a venit pentru consultanta Autostrazii Orastie – Sibiu, cu o lungime de 82 km. Proiectul a fost castigat de asocierea Consitrans-VIA Design-Omicron-Amepro pentru 31,59 milioane de lei. Contestatia a fost depusa de consortiul Egis Romania-Ingedia Romania-Transproiect 2001. Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, a semnat in lunile mai si iunie opt contracte de proiectare si executie autostrazi pentru Coridorul IV. Firmele castigatoare s-au angajat ca, pana in 2013, sa construiasca aproximativ 173 kilometri de autostrada. Investitia de ridica la 1,25 miliarde de euro. In acest moment, un singur lot de pe Coridorul IV nu si-a primit constructorul, sectiunea a doua a Autostrazii Timisoara – Lugoj, asteptand inca solutionarea contestatiei.