Fără a avea, pare-se, nicio „apăsare” că, în prezent, există în derulare atât anchete penale, cât și administrative, dincolo de controlul pe care, zice-se, l-a efectuat Ministerul Energiei, control soldat cu decapitarea conducerii Complexului, CE Oltenia a contractat, pe data de 1 februarie 2023, aceeași firmă care a pus la dispoziție autoutilitara morții, de la care a închiriat, din nou, fără licitație, alte autovehicule de transport marfă. În spatele acestei firme se află omul de afaceri Nicolae Sarcină, cel care controlează compania prin interpuși, iar afacerile acestei firme cu CE Oltenia s-au ridicat, din martie 2022, până în februarie 2023, la peste 63,5 milioane de lei.
Complexul Energetic Oltenia a încheiat, pe data de 1 februarie 2023, potrivit unui anunț de atribuire publicat, ieri, pe SEAP, un contract vizând închirierea de vehicule de transport marfă cu șofer, împărțit în 11 loturi, pentru UMV Rovinari, Roșia-Peșteana, Jilț, Motru și UPRUM Rovinari. În respectivul anunț, se specifică faptul că „autovehiculele de transport marfă asigură transportul pentru diferite piese de schimb și materiale, transportul pentru reparații ale pieselor agabaritice și ale diferitelor subansamble, evacuarea de materiale din cariere în condiții grele de drum și în teren accidentat”, iar prestarea serviciilor cu autovehicule de transport marfă cu șofer, în contextul tehnologiei de extracție a cărbunelui se va face prin utilizarea, „în condiții de siguranță”, pe drumuri tehnologice, pe drumuri industriale și pe drumuri adiacente unităților miniere, în cadrul programului zilnic de lucru de la 7.00 – 15.00 și de la 15.00 – 23.00.
Pentru trei luni de închiriere a acestor autovehicule speciale de transport, Complexul Energetic Oltenia a pus la bătaie un buget de 1.103.607,9 lei fără TVA și a optat pentru metoda atribuirii contractului fără publicarea prealabilă a unei invitații la o procedură concurențială de ofertare în Jurnalul Uniunii Europene, precizând că „anunțul nu intră sub incidența acordului privind achizițiile publice” și invocând „o situație de extremă urgență intervenită în urma unor evenimente care nu puteau fi prevăzute de către entitatea contractantă”.
Tot la extremă urgență a fost semnat și al doilea contract
În acest sens, la această procedură de atribuire directă, s-a prezentat o singură companie. Este vorba despre SC Uzina Rominex SRL, cu sediul în București, cu care, la data de 1 februarie 2023, Complexul Energetic Oltenia a și încheiat contractul având numărul 268/CEOSM/2023, în valoare finală de 1.103.607,9 lei fără TVA, respectiv de 1.313.293,4 lei cu TVA inclusă (268.019,06 euro), adică exact suma pe care Complexul Energetic Oltenia o preconiza ca valoare estimativă inițială.
Ce să vezi, în aceeași zi, Complexul Energetic Oltenia atribuie, în condiții identice cu cele descrise mai sus, tot companiei SC Uzina Rominex SRL, tot pentru trei luni, un al doilea contract, vizând închirierea de vehicule de transport marfă, care să fie folosite la UCM Rovinari și Roșia-Peșteana, pentru care plătește încă 334.461,6 lei fără TVA, adică 400.000 de lei cu TVA inclusă.
Ei, bine, mașina implicată în accidentul tragic care s-a petrecut, pe 17 ianuarie, la Cariera Jilț Sud, în urma căruia trei mineri au murit, iar alți 16 au fost răniți, a fost pusă la dispoziția Complexului Energetic Oltenia de aceeași SC Uzina Rominex SRL, cu care au fost încheiate, zilele trecute, fără licitație, aceste contracte. Autoutilitara, care era destinată exclusiv transportului de materiale, cu numărul de înmatriculare GJ-30-SCS a fost închiriată, la rândul ei, de către SC Uzina Rominex SRL, de la o altă companie, pe nume SC Succes Nic SRL, și avea, conform unor surse citate de presa locală, o vechime de 41 de ani.
Ping-pong cu firma, între doi interpuși
Potrivit datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), compania SC Uzina Rominex SRL a fost înființată de celebrul afacerist Nicolae Sarcină, unul dintre cei mai grei oameni de afaceri care gravitează în jurul Complexului Energetic Oltenia. La momentul fondării firmei, Sarcină deținea 99,9 la sută din acțiuni, iar un anume Petre Seimeanu controla alte 0,1 la sută din acțiuni.
Ulterior, Sarcină și Seimeanu au decis să coopteze în companie un alt acționar, în persoana unui anume Sorin Victor Tivig, domiciliat în Petroșani, căruia i-au fost cedate 0,1 la sută din părțile sociale ale SC Uzina Rominex SRL. La o săptămână după această mișcare, Nicolae Sarcină și Petre Seimeanu au luat decizia să-i cesioneze lui Sorin Victor Tivig toate părțile sociale deținute la această societate.
Deși noul asociat unic, care a devenit inclusiv administrator, locuiește în Petroșani, acesta a luat decizia să modifice obiectul de activitate al firmei în „intermedieri în comerțul cu mașini, echipamente industriale, nave și avioane” și să mute sediul companiei din Târgu Jiu, în București, sectorul 2.
La data de 4 ianuarie 2022, Sorin Victor Tivig decide să coopteze, la rândul lui, în companie un nou asociat, în persoana lui Carmen Turtoi, domiciliată în București, căreia îi cesionează, inițial, 0,02% din capitalul social. Apoi, la data de 17 ianuarie 2022, Carmen Turtoi preia cu totul firma de la Tivig.
Toate drumurile duc la Nicolae Sarcină
Noul acționar al firmei care a închiriat Complexului Energetic Oltenia atât autoutilitara morții, cât și noile vehicule contractate la data de 1 februarie, este nimeni altul decât paravanul omului de afaceri Nicolae Sarcină. Aceasta a administrat chiar compania Succes Nic SRL, controlată de Nicolae Sarcină, de la care Uzina Rominex a preluat autoutilitara respectivă. Succes Nic SRl este un lanț economic care deține o rețea de magazine și mai multe benzinării.
Însă legăturile dintre Carmen Turtoi și afacerile lui Nicolae Sarcină nu se opresc aici. Tot de la Oficiul Național al Registrului Comerțului mai aflăm că această femeie de afaceri a fost chiar asociata lui Nicolae Sarcină în cel puțin două firme. Este vorba despre SC Smart Digit-All SRL și în SC Nickchange SRL.
Mai departe, Nicolae Sarcină însuși este conectat, de data aceasta prin familia sa, la alte afaceri ale Complexului Energetic Oltenia. Spre exemplu, există o societate, denumită SC Grupul de Reparații Industriale și Montaj Excavatoare X SRL, controlată de fiica lui Nicolae Sarcină, Nicoleta Liliana Zgripcea-Sarcină. Această companie este, la rândul ei, abonată la contractele CE Oltenia, la unele dintre acestea mergând în asociere cu SC Trefo SRL, firma deținută de mama deputatului PNL de Gorj Dan Vîlceanu, ex-ministru al Finanțelor și fost secretar general al Partidului Național Liberal. Despre aceste afaceri, „Jurnalul” a dezvăluit, pe larg, în edițiile precedente.
Fiica lui Nicolae Sarcină este căsătorită cu omul de afaceri Alin Zgripcea, care a deținut o altă companie, denumită SC Har Trans SRL, firmă la care, în perioada 2016 – 2017, a lucrat, ca administrator, proaspăt demisul președinte al Comitetului Director al Complexului Energetic Oltenia, Daniel Burlan. Acesta și-a pierdut funcția pe 25 ianuarie 2023, după tragicul eveniment de la Cariera Jilț Sud, în care a fost implicată autoutilitara închiriată de CE Oltenia de la Uzina Rominex SRL.
În niciun an, SC Uzina Rominex SRL a derulat cu CE Oltenia afaceri de peste 63,5 milioane de lei
„Jurnalul” a luat la mână baza de date a SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice), descoperind că, din 16 martie 2022, până în 1 februarie 2023, SC Uzina Rominex SRL, controlată prin interpuși de Nicolae Sarcină, a încheiat cu Complexul Energetic Oltenia nu mai puțin de 26 de contracte, majoritatea prin încredințare directă, și care vizau închirierea de autovehicule de marfă sau mixte (persoane și marfă) ori utilaje industriale, în valoare totală de 53.429.921,45 de lei fără TVA, respectiv de 63.681.606,52 de lei cu TVA inclusă. La unele contracte, compania a mers fie singură, fie în asociere cu alte firme. Redăm, succinct, aceste contracte:
- 16 martie 2022 – contract de 1.503.667,51 de lei fără TVA, fără licitație, pe o perioadă de patru luni, pentru închirierea autovehiculelor de transport marfă cu șofer la UMC Rovinari, Roșia-Peșteana, Jilț, Motru și UPRUM Rovinari;
- 8 aprilie 2022 – contract de 12.529.193,53 de lei fără TVA, fără licitație, pentru închirierea de utilaje și echipament cu operator;
- 8 aprilie 2022 – contract de 366.589,68 de lei fără TVA, fără licitație, pentru închirierea autovehiculelor de transport industrial cu șofer la UMC Rovinari și UMC Roșia Peșteana;
- 8 aprilie 2022 – contract de 762.111,94 de lei fără TVA, pentru patru luni, fără licitație, pentru închirierea de autovehicule de transport industrial cu șofer la UPRUM Rovinari, UCM Jilț și UMC Motru;
- 17 iunie 2022 – contract de 1.967.509,4 lei fără TVA, pentru trei luni, fără licitație, pentru închiriere autovehicule de transport marfă cu șofer;
- 1 iulie 2022 – contract pe trei luni, de 129.716,4 lei fără TVA, pentru închiriere autovehicule pentru transport mixt (persoane și marfă) cu șofer, pentru UMC Motru. Fără licitație;
- 5 iulie 2022 – contract de 1.228.814,49 de lei fără TVA, împreună cu SC Uzimet Industry SRL, prin licitație, pentru servicii de reparații tamburi de acționare;
- 21 iulie 2022 – contract de 132.950 de lei fără TVA, pentru furnizare de frâne și saboți;
- 12 iulie 2022 – contract de 14.137.429,9 lei fără TVA, pentru închirierea de utilaje și echipamente;
- 12 iulie 2022 – contract de 434.047,51 de lei fără TVA, pentru închirierea de autovehicule de transport industrial cu șofer la UMC Rovinari și UMC Roșia-Peșteana;
- 12 iulie 2022 – contract de 963.910,42 de lei, pentru închirierea de vehicule de transport industrial cu șofer la UPRUM Rovinari, UMC Jilț și UMC Motru;
- 19 iulie 2022 – contract de 1.736.030,4 lei fără TVA, pentru închirierea de autovehicule de transport mixt cu șofer pentru UMC Rovinari, UMC Roșia-Peșteana și UPRUM Rovinari;
- 16 septembrie 2022 – contract de 1.476.404 lei fără TVA, pentru închirierea de vehicule de transport marfă și șofer, pe trei luni, la UMC Rovinari, Roșia-Peșteana, Jilț, Motru și UPRUM Rovinari;
- 16 septembrie 2022 – contract de 312.173,6 lei fără TVA, pe trei luni, pentru închirierea de vehicule de transport marfă cu șofer la UMC Rovinari și Roșia-Peșteana;
- 20 septembrie 2022 – contract de 3.854.354 de lei fără TVA, împreună cu Uzimet Industry SRL, pentru furnizarea de ghirlande și role;
- 16 septembrie 2022 – contract pe trei luni, de 113.993,2 lei fără TVA, pentru închirierea de autovehicule de transport mixt cu șofer la UMC Motru;
- 30 septembrie 2022 – contract de 178.500 de lei fără TVA, pentru furnizarea de cuplaje de suprasarcină compacte;
- 25 octombrie 2022 – contract de 398.763,15 lei fără TVA, împreună cu SC Metabet CF SA, pentru servicii de reparații tamburi;
- 11 octombrie 2022 – contract de 542.751,51 de lei fără TVA, pe trei luni, pentru închirierea de autovehicule de transport materiale cu șofer la UMC Rovinari, UMC Roșia-Peșteana, UPRUM Rovinari și UMC Motru;
- 12 octombrie 2022 – contract de 307.361,73 de lei fără TVA, pe trei luni, pentru închirierea de autovehicule de transport industrial cu șofer la UMC Jilț;
- 19 octombrie 2022 – contract de 573.410,4 lei fără TVA, pe trei luni, pentru închirierea de vehicule de transport mixt cu șofer la UMC Rovinari, UMC Roșia-Peșteana și UPRUM Rovinari;
- 19 octombrie 2022 – contract de 352.914,4 lei fără TVA, pe trei luni, pentru închirierea de autovehicule de transport mixt la UMC Rovinari, UMC Roșia-Peșteana și UPRUM Rovinari;
- 3 octombrie 2022, împreună cu Uzimet Industry, contract de 2.165.365 de lei fără TVA, pentru furnizarea de role și ghirlande pentru benzi transportoare și utilaje miniere de carieră;
- 19 decembrie 2022 – contract pe trei luni de 230.364,75 de lei fără TVA, pentru închiriere autovehicule transport mixt la UPRUM Rovinari, respectiv contract de 1.924.767,5 lei fără TVA, pentru închirierea de autovehicule de transport mixt cu șofer la UMC Rovinari și UMC Roșia-Peșteana.