Compania căreia Administrația Străzilor București i-a atribuit, în mod direct, contracte în valoare de aproape 1,4 milioane de euro a avut, anul trecut, declarată la Ministerul Finanțelor o cifră de afaceri mai mică decât valoarea contractelor primite de la Primăria Capitalei.
Administrația Străzilor București, instituție finanțată din bugetul Consiliului General al Municipiului București, păstorită, conform unor surse, de însuși edilul Nicușor Dan, a decis, în toamna anului trecut, că „semnalizarea rutieră orizontală” de pe mai multe străzi din Capitală reprezintă o situație de maximă urgență, motiv pentru care a purces la angajarea unor firme care să rezolve problema. Când ne referim la semnalizare rutieră orizontală, vorbim despre dungile trase pe asfalt, sub denumirea de marcaje.
Administrația Străzilor îl are drept director general pe Marian Aurelian Bârgău, fost director general al Companiei Municipale Întreținerea Arborilor și Spațiului Verde București SA. Acesta este, conform declarației sale de interese, vicepreședinte al Partidului Mișcarea Populară (PMP) Sector 1, București. Din declarația de avere a lui Bârgău, rezultă că soția șefului Administrației Străzilor București, Georgiana Mădălina Bârgău, lucrează ca analist recrutare integrare salariați la Compania Municipală Parking București SA.
Articolul din lege cu care s-au acoperit aceste contracte
Potrivit portalului SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice), în data de 2 octombrie 2021, Administrația Străzilor a reușit să încheie patru contracte, aferente a patru loturi de străzi, prin atribuire directă, fără publicarea prealabilă a unui anunț cu privire la invitația la o procedură concurențială. Justificarea acestui demers răzbate chiar din anunțurile de atribuire, conform cărora se invocă „extrema urgență determinată de evenimente care nu puteau fi prevăzute de autoritatea contractantă”, negocierea directă fiind derulată în baza articolului 104, alineat 1, litera „c” din Legea nr. 98/2016 privind achizițiilor publice. Mai exact, „autoritatea contractantă are dreptul de a aplica procedura de negociere fără publicarea unui anunț de participare pentru atribuirea contractelor de achiziții publice/acorduri-cadru de lucrări, de produse sau servicii, ca o măsură strict necesară, atunci când perioadele de aplicare a procedurilor de licitație deschisă, licitație restrânsă sau negociere competitivă nu pot fi respectate din motive de extremă urgență, determinate de evenimente imprevizibile și care nu se datorează sub nicio formă unei acțiuni sau inacțiuni a autorității contractante”.
Viahar a încasat de la Administrația Străzilor, în 2021, 3,5 milioane de lei cu TVA
Acoperindu-se juridic de acest articol, Administrația Străzilor București a parafat, la data de 20 octombrie 2021, un contract, cu numărul 48/2021, vizând execuția de lucrări de semnalizare rutieră orizontală pe străzile aferente Lotului 2. Autoritatea contractantă era dispusă să achite, pentru acest lot suma de 958.222,18 lei fără TVA. La această procedură de negociere directă s-au înscris doi ofertanți, fiind declarată câștigătoare oferta depusă de compania Viahar SRL, cu sediul în comuna Suseni, județul Harghita, pentru 727.303,36 de lei fără TVA, respectiv 865.491 de lei cu tot cu TVA (176.630,8 euro).
În aceeași zi, Administrația Străzilor București a încheiat, în aceeași manieră, contractul nr. 49/2021, privind execuția semnalizării rutiere orizontale pe străzile aflate în municipiul București, aferente Lotului 3. Pentru care prevăzuse un buget maxim de 1.353.303,75 de lei fără TVA. De data aceasta, a fost primită o singură ofertă, depusă de aceeași SC Viahar SRL, care a solicitat 1.063.860,36 de lei fără TVA, adică 1.265.993,8 lei cu TVA inclusă (258.366,1 euro).
Tot Viahar SRL și-a adjudecat și contractele 50 și 51 din 20 octombrie 2021, încheiate prin atribuire directă, cu Administrația Străzilor, contracte în valoare de 446.460,7 lei cu TVA (95.196,06 euro), respectiv de 944.948,7 lei cu TVA (109.846,7 euro), aferente Loturilor 4 și 5.
Bilanțul pe anul trecut arată o cifră de afaceri de 2,4 milioane de lei
Valoarea totală a celor patru contracte prezentate mai sus, încheiate de Administrația Străzilor București cu SC Viahar SRL Suseni, Harghita, se ridică, astfel, la 3.542.894,2 lei cu TVA.
SC Viahar SRL a luat ființă, conform datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) în anul 2019 și are ca asociați două companii din București. Este vorba despre SC Plastidrum SRL, care controlează 70 la sută din capitalul social, și despre SC Teo Trans Consulting SRL, cu 30 la sută. Ambele companii asociate în Viahar sunt reprezentate de un anume Adrian Mugurel Teodorescu.
SC Viahar SRL a depus, la Ministerul Finanțelor Publice, bilanțul contabil aferent anului fiscal 2021, potrivit căruia compania, cu un număr de 16 angajați, a avut o cifră de afaceri netă de 2.377.985 de lei, venituri de 2.377.986 de lei, a cheltuit 1.913.072 de lei și a realizat un profit de 411.611 lei. Practic, cifra de afaceri declarată este mai mică decât sumele cumulate ale contractelor încheiate în toamna anului 2021 cu Administrația Străzilor București, aceasta din urmă fiind, de altfel, și singura entitate publică cu care SC Viahar SRL a derulat contracte pe bani publici.
Cel mai bănos contract, atribuit tot direct, în primăvară. A câștigat tot familia Teodorescu
În primăvara acestui an, relația contractuală dintre Administrația Străzilor și compania SC Viahar SRL a fost reluată în aceeași manieră, la urgență, fără licitație. La data de 20 aprilie 2022, au fost contractate, prin actul 29/2022, lucrări de execuție a semnalizării rutiere orizontale pe străzi aflate în municipiul București, aferente Lotului 4. Spre deosebire de celelalte loturi, care trebuiau executate în termen de 60 de zile de la data parafării contractelor, de această dată lucrările trebuie executate în termen de 7 luni de la perfectarea actelor. Este drept că este și cel mai bănos contract, pentru care autoritatea contractantă era dispusă să plătească 2.823.961,5 lei fără TVA.
Contractul a fost atribuit, direct, unei asocieri formate, conform anunțului de atribuire publicat pe SEAP, din SC Viahar SRL și SC Teomag Consult SRL, pentru suma de 2.643.545 de lei fără TVA, respectiv 3.145.818,6 lei cu TVA inclusă (642.003,8 euro).
În realitate, compania care s-a asociat, la acest contract, cu SC Viahar SRL se numește SC Teomarg Consult 2004 SRL și este deținută, în calitate de unic asociat, de același Adrian Mugurel Teodorescu, care controlează și Viahar SRL.
Teo Trans, asociatul Viahar, contract cu CNADNR. Anchetă a ANI cu privire la implicarea fratelui în această afacere
Adrian Mugurel Teodorescu este fratele fostului director al Direcției Achiziții, Finanțări de la Buget din cadrul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România, Theodor Răzvan Emil Teodorescu. Acesta din urmă a făcut parte inclusiv din Consiliul de Administraţiei al Regiei Autonome de Transport Bucureşti (RATB).
SC Teo Trans Consulting SRL, care controlează 30 la sută din capitalul social al SC Viahar SRL, a derulat multe afaceri cu statul, una dintre acestea soldându-se cu o anchetă a Agenției Naționale de Integritate. Conform Registrului Comerțului, această firmă este deținută de fratele Adrian Mugurel Teodorescu (cu 96,67% din acțiuni) și de mama ex-directorului de la Achiziții din CNANDR, Theodor Răzvan Emil Teodorescu, Valentina Teodorescu (cu 3,33% din acțiuni).
Raportul ANI, îngropat la DNA
În 2013, conducerea CNADNR a decis să rezilieze un contract în valoare de peste 7,5 milioane de euro, atribuit unei asocieri formate din companiile SC Aduna Servimob SRL şi SC Teo Trans Consulting SRL, după ce mai multe firme care au participat la licitaţia aferentă atribuirii acestui contract au acuzat existenţa unui conflict de interese. Asta, deoarece patronii SC Teo Trans SRL erau fratele şi mama directorului de achiziţii. Lucrurile s-au tranşat definitiv la începutul anului 2015, când Agenţia Naţională de Integritate a constatat încălcarea regimului juridic al conflictului de interese în materie penală, precum şi săvârşirea unei infracţiuni asimilate infracţiunilor de corupţie de către acelaşi Theodor Răzvan Emil Teodorescu, fost director al Direcţiei Achiziţii Finanţare de la Buget din cadrul CNADNR. Faptele constatate au fost săvârşite în perioada aprilie-octombrie 2013.
Concret, inspectorii de integritate au constatat că, în exercitarea funcţiei de conducere, Theodor Răzvan Emil Teodorescu a semnat o serie de documente privind încheierea unui acord-cadru, având ca obiect executarea unor lucrări de marcaje rutiere la reţeaua de autostrăzi şi drumuri din administrarea CNADNR. Primul lot, având ca beneficiar Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Bucureşti, a fost încheiat cu asocierea formată din Aduna Servimob SRL cu SC Teo Trans Consulting SRL, în condiţiile în care fratele directorului CNADNR deţine funcţia de administrator şi de asociat la această din urmă companie, susţineau inspectorii de integritate.
Drept urmare, în luna ianuarie a anului 2015, ANI a sesizat Direcţia Naţională Anticorupţie. Lucrarea a murit la această instituţie.
Al doilea acționar, Plastidrum, a avut drept asociat chiar CNADNR
În legătură cu celălalt acționar al SC Viahar SRL, SC Plastidrum SRL, aceasta avea drept acționar, în 2012, cu 10 procente, însăși Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale. În 2013, grupul suedez Gebeko, cel care deținea o participație de 90%, a precizat că a cesionat aceste părți sociale lui Adrian Mugurel Teodorescu, fratele directorului de la Achiziții din CNANDR.
Plastidrum a încheiat, începând cu anul 2006, mai multe contracte, în valoare totală de 87 de milioane de euro, pentru întreţinerea marcajelor rutiere pe drumurile naţionale, acordurile având o durată de cinci ani. La sfârşitul anului 2012, Consiliul Concurenţei a amendat Plastidrum SRL cu 1,56 de milioane de lei, iar CNADNR - cu 3 milioane de lei, pentru trucarea unei licitaţii.