x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

FMI, şocat de facturile CFR

0
Autor: Iulia Barbu Cristian Ionescu 03 Mai 2011 - 15:26
FMI, şocat de facturile CFR Christian Silva/Jurnalul Naţionalc


Datoriile CFR către furnizorii de energie au ajuns la 486 milioane de euro, iar FMI nu are soluţii pentru această "anomalie". "Nici ei nu pot oferi soluţii pentru această anomalie, nu s-a ajuns la o soluţie", a declarat Silvia Vlăsceanu, directorul general al Asociaţiei Companiilor de Utilităţi din Energie, după o discuţie cu de­legaţia Fondului. În luna februarie, Jurnalul Naţional a relatat despre faptul că sistemul feroviar românesc achiziţionează energia la un tarif cu 25% mai mare decât restul consumatorilor de pe piaţă. Am încercat să aflăm care sunt motivele pentru care CFR îşi plăteşte facturile la un preţ absolut exorbitant. Pe atunci, nici compania care deţine contractul cu energia, CFR SA, nici cea care îşi plăteşte facturile în contul contractelor încheiate de administratorul infrastructurii, CFR Călători, nu ştiau exact sau nu voiau să explice statutul de "consumator captiv". Cert este că CFR, unul dintre cei mai mari consumatori de energie electrică din ţară, îşi permite să achiziţioneze energia la preţ de lux! Aşa se face că facturile către Electrica ajung la o medie de 0,4815 bani/kW/h. Categoria de lux în care CFR preferă să îşi plă­tească facturile nu este decât o altă dovadă a răsfăţului şi nesimţirii cu care se gestionează bugetul ţării. Tot pe bani de la buget, CFR ne face şi curăţenie în trenuri. 30 de milioane de lei ne costă vagoanele "curate" ca lacrima! În fiecare an, facturile gigantice ale CFR sunt achitate din buget, mai exact de plătitorii de taxe şi impozite. Mai departe, "atenţia" de care se bucură CFR face cu mult mai uşoară viaţa băieţilor deştepţi din energie! Încrengătura arată în felul următor: CFR SA este compania care răspunde de infrastructură şi deţine contractele pe energia electrică. Mai departe, CFR Marfă sau CFR Călători sunt consumatorii finali, cei care îşi plătesc atât cât consumă în contul contractelor deţinute de CFR SA. Jurnalul Naţional a încercat să afle care este motivul pentru care CFR are statut de "consumator captiv". Cum se face că un sistem feroviar care înoată în datorii îşi permite să consume energie în sistem de lux, un sistem pe care nici o altă companie de stat nu şi-l permite? Nu am primit însă nici o explicaţie. Cert este că CFR SA plăteşte furnizorilor de energie electrică cu 25% mai mult decât orice al contract al consumatorilor normali de pe piaţă. Statulul este clar: CFR nu este consumator eligibil şi plăteşte 0,4815 bani/kW/h. Este un consumator captiv, prins în datorii şi penalităţi. 

 

Mizeria din trenuri, o afacere de milioane

Pentru curăţenia vagoanelor şi mai ales din respect pentru români, CFR Călători a plătit 30 de milioane de lei.

CFR Călători încheie fiecare an cu datorii uriaşe. Orice încercare de reformare se loveşte de interese şi renegocieri. Cert este că, de ani de zile, sistemului feroviar îi este extrem de greu să balanseze veniturile cu cheltuielile. Cum liniile sunt reabilitate şi se circulă cu viteză, sunt achiziţionate şi trenuri noi pe bani de la buget. Toate acestea în ciuda faptului că UE s-a oferit să ne dea vreo 200 de milioane de euro să ne reînoim garniturile. Statul român însă preferă să cheltuiască banul public. Cum curăţenia din trenurile ro­mâneşti se face pe bani de la buget, regionalele se întrec în licitaţii. 30 de milioane de lei au avut la dispoziţie regionalele din ţară pentru confortul plătitorului de taxe! Firmele de casă sunt de obicei cele care se îndestulează pentru că românul să călătorească civilizat. La Timişoara, de exemplu, consilierul CFR Călători, Florin Blăgăilă a avut grijă ca, firma soţiei sale, Roger Serv să ia toate contractele de curăţenie în valoare de sute de mii de euro, pe raza Regionalei Timişoara. În cealaltă parte a ţării, la Iaşi, o femeie de 77 de ani a câştigat contracte generoase pentru curăţenia vagoanelor. 

Potrivit biroului de presă al CFR Călători, pentru ca românii să circule în condiţii elegante, statul cheltuieşte 30 de milioane de lei. Banii sunt folosiţi astfel pentru cele 1.600 de trenuri, cât are parcul CFR. Pentru anul 2010, 16 milioane de lei au fost alocate salubrizării vagoanelor, iar pentru 2011, an de criză, suma a fost diminuată cu 2 milioane de lei, CFR Călători primind 14 milioane de lei. "Scopul salubrizării este curăţarea şi igienizarea, precum şi menţinerea curăţeniei şi igienei vagoanelor de călători cu asigurarea condiţiilor sanitare necesare pentru transportul publicului călător, cât şi a aspectului estetic al trenurilor în circulaţie. În funcţie de durata de mers şi distanţele parcurse de vagoane precum şi în funcţie de gradul de menţinere a stării de curăţenie în parcurs", explică biroul de presă al CFR Călători.

În 2010 cele 16 milioane de lei au fost împărţite frăţeşte între regionalele CFR Călători. 40% a primit Bucureştiul, iar restul de 60% a fost alocat celorlalte surori din ţară. Spre exemplu, Regionala de Transport Feroviar de Călători Iaşi a pri­mit un procent de 10% din suma de 16 milioane de lei alocată salubrizării vagoanelor pe anul trecut. Aşadar, cu un buget de 1.600.000 lei, regio­nala de la Iaşi s-a grăbit să îşi rezolve mizeria din trenuri. În luna martie, în numele curăţeniei de primăvară se atribuia primul contract pentru vagoanele din Iaşi. Modalitatea aleasă a fost negociere fără anunţ de participare. Cosmin Company SRL a primit astfel prin atribuire directă peste 100.000 de lei pentru salubrizarea vagoanelor călători şi automotoare în cadrul Reviziei de vagoane Paşcani. Atribuirea directă a fost explicată simplu: "situaţia de urgenţă extremă survenită în urma unor evenimente care nu puteau fi prevăzute de autoritatea contractantă". Incredibil este că, tot în luna martie, dar de această dată fără urgenţe, Regionala CFR Iaşi atribuia un alt contract de salubrizare al vagoanelor firmei Avigall SRL. Pentru 1.100.000 de lei, firma care a concurat singură şi a câştigat în consecinţă detaşat va trebui să cureţe restul de vagoane de pe raza Regionalei Iaşi. Sfârşitul de an avea să aducă o altă licitaţie pe care de această dată avea să o câştige din nou Cosmin Company SRL. Concurenţa pentru suma de 98.000 de lei a fost acerbă! Potrivit site-ului rolicitaţii.ro contractul de curăţenie a avut un singur ofertant – Cosmin Company SRL. Firma are o poveste interesantă. A fost înfiinţată de Chiaburu Viorel, domiciliat desigur în Iaşi. Iniţial firma avea activităţi legate de producerea de cazane. Chiaburu a părăsit ulte­rior firma şi a transferat partea de afacere către Chiaburu Maria, domiciliată în Botoşani, născută în 1934. Să înţele­gem aşadar că, la o vârstă înaintată, curăţenia devine artă. O artă pe banii statului!

Nesimţirea, şi ea o artă
Reiterând constatarea că de la o vârstă înaintată curăţenia devine artă, ne asumăm şi părţile nasoale, cum ar fi posibilitatea apariţiei senilităţii. Premature la unii, fireşti la alţii. Pe­sem­ne şefii CFR-ului încă se ghidează după zicala "găina bătrână face ciorba bună". Trăind cu speranţa că sco­pul CFR nu este să doteze vagoanele cu bătrânici senile şi gârbovite care trag după ele o găleată de tablă plină cu apă jegoasă, aşa cum se întâmplă la toaletele din gară, spre exemplu, probabil vom muri cu regretul neîmplinirii ceferiste. Până atunci, aducem la cunoştinţa autorităţilor competen­te mizeria cruntă din trenul accele­rat 1822, pe ruta Bucureşti Nord – Constanţa, cu plecare la ora şase dimineaţa.

Trecând peste întârzierea obligatorie (20 de minnute), primul lucru care te întâmpină la primul pas executat spre interiorul vagonului este mirosul de pişat. Probabil un nou standard european. Compartimentul (oricare) aduce cu o ghenă de gu­noi dotată cu scaune. Putem găsi, în ordine: ziare jegoase, sticle aproa­pe goale, recipiente de plastic, mucuri de ţigări, gunoi, flegme pe pereţi, gumă de mestecat pe scaune. Aş dori să reclam faptul că nu sunt mortăciuni. Mirosul există, dar nu e nici un cadavru. Vizibil. De asemenea, ca şi lucru banal, aş mai dori să reclam una bucată ciorditor. Dacă aş fi adormit, probabil că mă trezeam jumătate dezbracat. Sau nu mă mai trezeam deloc. Şi asta mulţumită lipsei totale a vreunui picior de om al legii. Doar ni s-a promis solemn de autorităţi că în fiecare tren va fi cel puţin o echipă de jandarmi/poliţişti care va merge din vagon în vagon să vegheze la posibilele infracţiuni. Să fi fost ultimul lucru pe care ţi l-ai fi dorit pe lumea asta, ca să te poţi duce la strămoşi liniştit şi tot nu s-ar fi întâmplat.
Deci mizerie este din plin, iar mâna cea lungă a legii pare să se fi oprit în mijloacele de transport ale CFR-ului. Sau cel puţin, poliţiştii nu servesc călătoria cu jegul din tren şi prefera alt mod de deplasare. Cum ar fi mijloacele auto de intervenţie. De ce să patruleze prin mizeria ceferistă când pot să oprească trenul în câmp şi să dea o raită în fugă prin vagoane, ţinându-se de nas. Dacă e să pice, pică. Dacă nu, nu.

Şi dacă asta nu era suficient, ruta de întoarcere Constanţa – Bucureşti Nord îţi rezervă altă surpriză. Ne-au înghesuit pe toţi într-un tren cu trei vagoane, ca pe sardele. Stăteau oa­me­nii cu geamantanele în braţe, exact ca pe vremea comunismului. S-a suplimentat cu vreun vagon până la Bu­cu­reşti? Nici vorbă. De Paşte, trei va­goa­ne pentru Bucureşti sunt destule. E loc şi pe vagon, să simţi briza-n fre­ză, dacă e ceva. Indienii sau chinezii cum fac? Încă o nesimţire demnă de menţionat: preţul biletului. Instinctiv, ca un internaut ce sunt, m-am ui­tat pe site-ul CFR-ului, www.cfr.ro – mersul trenurilor de călători, să văd cât mă costă biletul. Bilet întreg, clasa II-a, fără rezervare, 39 de lei. Ţeapă. Biletul la casă e 42 de lei pentru acce­lerat şi 52,2 lei pentru rapid. De dus, m-am dus cu acceleratul şi m-am întors cu rapidul. De unde diferenţa de preţ? Doamnele de la informaţii CFR au fost mai mult decât drăguţe să-mi rezolve misterul. Diferenţa de preţ o reprezintă tichetul, adică locul. Pe înţelesul tuturor, deşi ai opţiunea de a cumpăra un bilet fără rezervare (loc), nu te poţi bucura de el decât dacă "vine dispoziţie să se circule fără loc". În caz contrar, plăteşti biletul cu loc, chit că nu ai unde să stai. Cazul rutei de mai sus, Constanţa – Bucureşti Nord – tren cu trei vagoa­ne. Însă, aici iar te plezneşte CFR-ul. Din experienţele anterioare, nu ţi se eliberează bilet dacă nu mai sunt locuri. Oricum, dacă tot stai în mi­zerie, măcar să stai jos, nu? Conclu­zionând, CFR-ul e un fel de stat în stat, iar mersul cu trenul e o experienţă unică în viaţă, indiferent de câte ori sau unde ti-ai propune să călătoreşti.

Pentru 1.600.000 de lei, cât este bugetul Regionalei CFR Constanţa, orice călător s-ar oferi cu bună inimă. Din păcate, sifonarea banului pu­blic este o practică la care CFR Călători nu poate renunţa.


 



Mai multe titluri din categorie

Planul liberal anti-40%: ne votează de Moș Nicolae, îi facem să plângă de Moș Crăciun

Planul liberal anti-40%: ne votează de Moș Nicolae, îi facem să plângă de Moș Crăciun
Guvernul Orban plănuiește să tragă de timp până în luna decembrie, pentru a nu aplica legea în cazul majorării pensiilor cu 40 la sută, începând de la 1 septembrie, așa cum prevede legislația adoptată de...

Un candidat, ministru în Guvernul Orban, prins cu „ocaua mică”. Sarabanda contractelor de lucrări, pe ultima sută de metri înaintea alegerilor de duminică

Un candidat, ministru în Guvernul Orban, prins cu „ocaua mică”. Sarabanda contractelor de lucrări, pe ultima sută de metri înaintea alegerilor de duminică
Galerie Foto Ștefan, deținător al portofoliul celui mai bănos minister al Guvernului României – Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, și candidat PNL la alegerile locale, pentru Campania Electorală...

Gustul, esenţial pentru comportamentul nostru alimentar şi metabolic

Gustul, esenţial pentru comportamentul nostru alimentar şi metabolic
În mănunchiul de simptome care însoţesc boala adusă de coronavirus se află şi acea pierdere a gustului şi mirosului. Ne explică mai multe despre aceste simțuri profesor doctor Dorin Sarafoleanu, membru al...

Post de ministru cumpărat de la partid cu 1,4 milioane de lei

Post de ministru cumpărat de la partid cu 1,4 milioane de lei
Galerie Foto Parchetul General, prin Secția de Urmărire Penală și Criminalistică, a fost sesizat, săptămâna trecută, cu o plângere penală, vizând posibile infracțiuni de spălare a banior și fals în declarații,...

Cheltuieli exorbitante la STS pentru monitorizarea prezenței la vot. Alegerile din România o dau în fițe: stilouri inteligente de 33 milioane €

Cheltuieli exorbitante la STS pentru monitorizarea prezenței la vot. Alegerile din România o dau în fițe: stilouri inteligente de 33 milioane €
Galerie Foto În anul pandemiei generate de coronavirus, când Guvernul a decis să aplice doar o majorare de 14% a pensiilor, în loc de 40%, cât prevede legea, alagerile scot din vistieria statului peste 37 de milioane de euro. Se...

Cum era Elena Udrea să fie „jefuită” de fosta sa parteneră de afaceri. Operațiunea „împrumutul”, pentru preluarea activelor Băi Boghiș, blocată definitiv de Curtea de Apel Cluj

Cum era Elena Udrea să fie „jefuită” de fosta sa parteneră de afaceri. Operațiunea „împrumutul”, pentru preluarea activelor Băi Boghiș, blocată definitiv de Curtea de Apel Cluj
Galerie Foto Operațiunea de preluare forțată a patrimoniului imobiliar al Stațiunii Băi Boghiș de către familia Veronica Stanca, fosta parteneră de afaceri a Elenei Udrea, prin intermendiul unor împrumuturi rostogolite și...

GIP: Camelia Bogdan a primit viză în SUA, deși a colaborat cu un site de propagandă anti-americană

GIP: Camelia Bogdan a primit viză în SUA, deși a colaborat cu un site de propagandă anti-americană
Galerie Foto Grupul de Investigații Politice (GIP) atrage atenția că fosta judecătoare Camelia Bogdan a primit vizită în Statele Unite ale Americii, în ciuda faptului că, în urmă cu doi ani, a colaborat cu un portal din...

Cei cu fibrilaţie permanentă se tratează zilnic cu anticoagulante

Cei cu fibrilaţie permanentă se tratează zilnic cu anticoagulante
Oamenii sunt tot mai preocupaţi de ritmul inimii lor, îşi iau pulsul singuri şi comentează amatoristic numărul de bătăi, se tot alarmează de extrasistole și se miră când unii cardiaci sunt lăsaţi în...

Coincidență: Nicușor Dan și Camelia Bogdan au același sponsor-finanțator

Coincidență: Nicușor Dan și Camelia Bogdan au același sponsor-finanțator
Galerie Foto Candidatul susținut de PNL și de USR-PLUS la Primăria Capitalei, Nicușor Dan, a primit, pe persoană fizică, donații totale de peste o jumătate de milion de lei și 1.000 de euro, în perioada 2016-2019. În...

Cei cu ficat gras trebuie să se trateze şi de diabet, și de hipertensiune

Cei cu ficat gras trebuie să se trateze şi de diabet, și de hipertensiune
Galerie Foto Când unui om, la un control medical de rutină, i se descoperă ficatul gras, nu prea ia în serios acest diagnostic. Spune: „Cei mai mulţi au ficat gras, e cea mai uşoară boală de ficat”. Dar nu prea este...

Răfuială la SIIJ între capii fostului Binom! Florian Coldea, audiat în dosarul lui “Portocală”. Ca martor

Răfuială la SIIJ între capii fostului Binom! Florian Coldea, audiat în dosarul lui “Portocală”. Ca martor
Galerie Foto Fostul prim-adjunct al Serviciului Român de Informații, generalul Florian Coldea, a dat explicații, timp de o oră, în fața procurorilor Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție (SIIJ), în...

Gruparea Kovesi vs gruparea Prună, după ce un dosar-cheie a fost golit de probe. Încăierare între procurorii DNA lăsați fără muniția de la SRI

Gruparea Kovesi vs gruparea Prună, după ce un dosar-cheie a fost golit de probe. Încăierare între procurorii DNA lăsați fără muniția de la SRI
Galerie Foto Marian Gherman, procurorul din cadrul Direcției Naționale Anticorupție care l-a trimis în judecată, în urmă cu trei ani, pe soțul Giorgianei Hosu, actuala șefă a DIICOT, a solicitat Secției de Procurori de la ...

Fie COVID-ul cât de rău, clientela politică trebuie să trăiască și anul acesta. Guvernul a închis locurile de joacă, Boc bagă 1.000.000 € în tobogane

Fie COVID-ul cât de rău, clientela politică trebuie să trăiască și anul acesta. Guvernul a închis locurile de joacă, Boc bagă 1.000.000 € în tobogane
Galerie Foto Campania electorală pentru alegerile locale, deși nu pare să reprezinte deloc o provocare deosebită pentru actualul edil al municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, în intenția sa de a câștiga un nou mandat, scoate,...

Scriitorul Dinu Săraru: ”Îmi place omul iute și ambițios și care calcă cu inima”

Scriitorul Dinu Săraru: ”Îmi place omul iute și ambițios și care calcă cu inima”
Galerie Foto Dinu Săraru, unul dintre cei mai reprezentativi scriitori români în viață - dacă nu chiar cel mai mare - e ultimul țăran din Slătioara natală. Într-un interviu-eveniment acordat ziarului Jurnalul, autorul...

Investiții de pandemie și de campanie electorală. “Grindă” reia practicile inițiate de fostul PDL. Pe ce se duc 143 de milioane de lei

Investiții de pandemie și de campanie electorală. “Grindă” reia practicile inițiate de fostul PDL. Pe ce se duc 143 de milioane de lei
Galerie Foto Compania Națională de Investiții, entitatea care derulează proiecte pentru Ministerul Dezvoltării și Administrației Publice, pare să fi reluat, în perioada guvernării PNL, în plină pandemie generată de noul...
Serviciul de email marketing furnizat de