Exact în perioada în care Guvernul Orban a scos comercianții din piețele închise, ca măsură de combatere a pandemiei de Covid-19 anunțată de președintele Klaus Iohannis chiar în cadrul unei ședințe la Palatul Victoria, Administrația Prezidențială se afla în primă procedură de achiziție a unor piese de mobilier în valoare de peste 265.000 de euro. Cu trei zile înainte ca aceste piese de mobilier să și fie, propriu-zis, cumpărate, Klaus Iohannis acuza majoritatea parlamentară că a legiferat pentru menținerea deschisă a piețelor pe tot parcursul stărilor de alertă sau de urgență, catalogând demersul drept populist. În ziua achiziției, președintele României ieșea la televizor să precizeze că, în trimestrul al treilea al acestui an, a fost înregistrată o creștere economică de 5%. O dată la doi ani, de când Klaus Iohannis a devenit președinte, Administrația Prezidențială cumpără mobilier de protocol. S-a întâmplat în decembrie 2016, apoi în octombrie 2018, lucru repetat, aproape chirurgical, în noiembrie 2020.
Două birouri sculptate cu extensii, un modul din lemn cu o poliță și o ușă, două înălțătoare pentru pupitru, 18 scaune, 8 fotolii și 10 măsuțe de protocol este achiziția pe care Administrația Prezidențială a găsit de cuviință să o facă, în anul pandemiei, în plină campanie electorală și în perioada în care restricțiile impuse de Guvernul Orban și lăudate de președintele Klaus Iohannis au adus în pragul disperării comercianții din piețe, cărora, până în ajunul alegerilor prezidențiale, le-a fost interzis accesul în piețele aflate în spațiile închise. Iar valoarea achiziției făcute se ridică la 222.948 de lei fără TVA.
Concret, în data de 6 octombrie 2020, Administrația Prezidențială urca pe SICAP (Sistemul Informatic al Achizițiilor Publice) o invitație de participare în care anunța intenția de a cumpăra mobilă pentru Palatul Cotroceni. Mobilă de protocol, așa cum reiese din cuprinsul Caietului de Sarcini, și care urmează să doteze saloanele de protocol de la Cotroceni, “în vederea desfășurării în condiții optime a activităților de reprezentare și protocol și a evenimentelor organizate la nivelul Administrației Prezidențiale”. Acest lucru se întâmpla fix a doua zi după ce președintele Klaus Iohannis deschidea în celebra “vizită de lucru” de la Institutul Național de Sănătate Publică (INSP).
Ulterior, pe 5 noiembrie, președintele României a participat la ședința de Guvern, la debutul căreia a anunțat noile măsuri antipandemie, respectiv interzicerea comerțului din piețele aflate în spațiile închise, iar, pe data de 10 noiembrie, de la Palatul Cotroceni, Klaus Iohannis a avut o reacție dură, acuzând majoritatea parlamentară, reprezentată de PSD la acel moment, că a modificat ordonanța de urgență, stabilind că piețele nu pot fi închise pe perioada stării de alertă sau de urgență.
În urma negocierilor, s-a făcut o economie la bugetul de stat de 77 de lei
Trei zile mai târziu, Administrația Prezidențială definitiva achiziția mobilierului de protocol, prin încheierea unui contract, fără licitație, prin procedură simplificată. Interesant este că prețul maxim fără TVA pe care autoritatea contractantă anunța că este dispusă să-l plătească era de 223.025,21 lei, iar, după deschiderea ofertei câștigătoare, s-a reușit o economie “fabuloasă” de 77,21 de lei fără TVA. Prețul final al mobilierului achiziționat se ridică, astfel, la 55.272,5 euro cu TVA inclusă, bani care vor ajunge la compania SC Ovo Design Furniture Group SRL, din Mogoșoaia, județul Ilfov.
În ziua achiziției, Klaus Iohannis ieșea din nou, într-o declarație de presă, în care anunța o creștere economică, pe trimestrul al treilea, de 15 la sută și demararea celebrului Plan Național de Redresare și Reziliență, în valoare de 30 de miliarde de euro, fonduri de la Uniunea Europeană.
Revenind la contractul încheiat, aflăm că cele două birouri cumpărate sunt compoziție fixă sau semimobilă din lemn masiv, de fag sau paltin, în combinație cu panouri din lemn stratificat furnituit cu furnir natural. Blaturile cu cadru contur sunt, de asemenea, din furnir de mahon cu fileturi albe și negre. Fiecare birou are o lungime de 2.438 milimetri, o adâncime de 1.000 de milimetri și o înălțime de 825 milimetri.
Modulul din lemn cu o poliță și o ușă reprezintă, de fapt, un dulap din MDF furniturat, cu dimensiunile 510/500/708 milimetri. Cele două înălțătoare pentru pupitru reprezintă de fapt două cutii suprapuse, placate cu piele, având dimensiunile 325/330/210/170 milimetri.
Conform caietului de sarcini, în pachetul de mobilă mai intră opt fotolii, dintre care patru cu perne detașabile pentru șezut cu material textil verde și alte patru cu material textile bej. Aceste fotolii au dimensiunile 2.670/725/880 milimetri.
Din cele 18 scaune comandate, 12 sunt cu material textile verde, iar șase cu material textile bej. Dimensiunile sunt 600/650/900 milimetri. Contractul se închide cu zece măsuțe de protocol, din care patru sunt mese rotunde, patru sunt mese dreptunghiulare au alte două sunt mese ovale. Toate aceste piese de mobilier trebuie să ajungă la sediul Palatului Cotroceni până mâine, 15 decembrie 2020.
În 2018, Președinția a cumpărat mobilă de la aceeași firmă
Compania de la care Preşedinţia a cumpărat aceste piese de mobilier, SC Ovo Design Furniture Group SRL, este o societate deţinută de un off-shore cu sediul în Cipru, Nicosia, pe nume Iforas Limited, reprezentată în România de o anume Mădălina Antoaneta Mişu. Căsuţa poştală controlează 99,9032 la sută din părţile sociale ale firmei româneşti, restul de 0,0968 la sută din capitalul social aparţinând unui anume Panait Niky Danielopol. Aceeaşi companie a dotat, în anul 2012, şi sediul Curţii Constituţionale cu mobilier şi elemente de plastică arhitecturală, pentru amenajarea sălii de şedinţe, în valoare de 470.000 de lei fără TVA. Şi în acest caz, a fost livrată o masă impunătoare de prezidiu, prevăzută cu inserţii din piele naturală, dispuse în câmpuri radiale, ce delimitează prin ştanţare decorativă cu o foiţă de aur spaţiile de lucru pentru fiecare membru al CCR.
Însă, mai interesant decât aceste aspecte este faptul că, în luna octombrie a anului 2018, C Ovo Design Furniture Group SRL a mai livrat către Administrația Prezidențială alte două mese pentru convorbiri, patru măsuţe de protocol, opt scaune şi patru fotolii. Atunci, aceste piese au costat nici mai mult, nici mai puţin decât contravaloarea unui apartament cu două camere în Bucureşti – 67.700 de euro. În data de 17 septembrie 2018, Administraţia Prezidenţială a postat pe SEAP (Sistemul Electronic al Achiziţiilor Publice) un anunţ prin care şi-a manifestat intenţia de a achiziţiona elemente de mobilier pentru Palatul Cotroceni, cu menţiunea că aceste cumpărături trebuiau să ajungă la destinaţie până cel târziu în data de 10 decembrie. Autoritatea contractantă a anunţat şi preţul pe care este dispusă să-l plătească pentru acest obiectiv prioritar – 255.884,02 lei, fără TVA.
Deşi suma este una mare, nu a fost organizată o licitaţie publică pentru atribuirea contractului, ci a fost aleasă calea unei selecţii de oferte, prin procedură simplificată. După o lună de negocieri intense cu unicul producător de mobilier interesat să colaboreze la acest proiect, Administraţia Prezidenţială a reuşit să facă o economie de 0,2 bani faţă de suma maximă pe care preconiza că o va cheltui! Asta, deoarece preţul final pe care SC Ovo Design Furniture Group SRL l-a oferit a fost de 255.884 lei fără TVA.
La data de 12 octombrie 2018, între Administraţia Prezidenţială, în calitate de cumpărător, pe de o parte, şi compania din Mogoşoaia, în calitate de furnizor, pe de altă parte, a fost parafat contractul cu numărul 10960/2018, cu o valoare finală de 304.501,96 de lei cu TVA inclus (67.667,1 euro). Iar contractul a fost respectat întocmai, mobilierul a ajuns la Palatul Cotroceni în jurul datei de 10 decembrie, iar plata s-a efectuat prin ordin de plată, în limita creditelor aprobate prin Legea Bugetului de Stat din anul 2018.
Shoppingul pentru Palatul Cotroceni, “sportul” preferat al lui Iohannis la vreme de criză
Nu este pentru prima dată când Administraţia Prezidenţială, sub conducerea lui Klaus Werner Iohannis, cumpără mobilier la vreme de criză. Politică sanitară sau economică. În urmă cu patru ani, pe 22 decembrie 2016, în plină criză guvernamentală postalegeri, generată de refuzul preşedintelui de a o numi în funcţia de prim-ministru pe Sevil Shhaideh, Preşedinţia a contractat de la patru firme din domeniu mobilă în valoare de 185.549,7 lei cu TVA inclus (41.233,3 euro).
Potrivit anunţului publicat pe SEAP, la vremea respectivă, Administraţia Prezidenţială a făcut achiziţii de mobilier nou, în etape. Iniţial, Palatul Cotroceni intenţionase să cumpere mobilă în valoare de peste 100.000 de euro fără TVA, aşa cum reiese din anunţul de participare. Astfel, Administraţia Prezidenţială a făcut aceste achiziţii, tot în baza unei proceduri simplificate, fără licitaţie, iar contractele propriu-zise au fost încheiate cu mai multe firme de profil chiar în zilele de foc ale politicii postalegeri parlamentare. Două contracte, unul în valoare de 70.000 de lei fără TVA, iar al doilea, în valoare de 34.500 de lei fără TVA, au fost parafate chiar în ziua de 22 decembrie, când preşedintele Iohannis era aşteptat să se pronunţe cu privire la desemnarea pentru funcţia de premier a persoanei propuse de alianţa PSD şi ALDE.
Ei bine, după Crăciun, mai exact în ziua în care Klaus Iohannis a anunţat că respinge nominalizarea făcută de majoritatea parlamentară pentru ocuparea fotoliului de la Palatul Victoria, Administraţia Prezidenţială a mai atribuit două contracte pentru achiziţia de mobilier. Ambele contracte, în valoare de 50.124,75 lei fără TVA, respectiv de 14.836,24 lei fără TVA, încheiate în 27 decembrie, au fost câştigate de către compania Mobteco Product SRL.