Valoarea totală a acestor echipamente scoate din bugetul instituției suma de 38.241.646,1 lei cu TVA. Ca justificare, Poliția susține că această achiziție a fost necesară deoarece echipajele operative întâmpină dificultăți în a ajunge în cel mai scurt timp la locul unui eveniment. De vină pentru acest lucru este faptul că plăcuțele cu numele străzilor nu sunt amplasate în locuri cu vizibilitate, motiv pentru care se apelează la cunoștințele personale ale polițiștilor de a se orienta în teren.
Achiziția acestor dispozitive a fost demarată de Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) încă din data de 16 septembrie 2022, când instituția a publicat pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice) un anunț prin care făcea cunoscut faptul că dorește să intre în posesia unui sistem integrat de monitorizare. Mai exact, se precizează că produsele care fac obiectul acestei achiziții și care fac parte din sistemul integrat de monitorizare se compun dintr-un subsistem de monitorizare, localizare și management al flotei auto prin GPS și dintr-un subsistem automat de recunoaștere a numerelor de înmatriculare LPR (License Plate Recognition), format din echipamente de recunoaștere a plăcuțelor de înmatriculare.
Sistemul integrat dorit este, la rândul lui, format dintr-o infrastructură hardware și software pentru monitorizare, localizare și management, respectiv din echipamente propriu-zise de monitorizare GPS montate pe mașini.
Valoarea totală estimată de IGPR pentru această achiziție s-a ridicat la nu mai puțin de 39.998.271.1 lei cu tot cu TVA (8.162.912,5 euro), contractul fiind împărțit în șapte loturi distincte.
Șapte loturi și un buget pe măsură
Astfel, primul lot, estimat la 14.339.500 de lei cu TVA, vizează o infrastructură hardware și software pentru localizare, monitorizare și management. Al doilea lot, estimat la 8.984.500 de lei cu TVA, se referă la o aplicație software pentru monitorizare, localizare și management, iar al treilea lot, estimat la 10.240.539,6 lei cu TVA, are în vedere o cantitate de 10.300 de echipamente de monitorizare GPS montate pe mașini.
Cel de-al patrulea lot, estimat la 2.141.996,5 lei cu TVA, se referă la 10.300 de servicii de comunicații tip APN privat pe bază de abonament lunar. Al cincilea lot se referă la o infrastructură hardware și software pentru monitorizarea video LPR (recunoașterea numerelor de înmatriculare) și a avut un buget estimat la 1.591.625 de lei cu TVA.
Suma de 2.600.150 de lei cu TVA este bugetul alocat pentru lotul al șaselea, care vizează achiziția a 200 de subsisteme automate de recunoaștere a numerelor de înmatriculare LPR, montate pe autospeciale. Iar cel de-al șaptelea lot, constând în 200 de servicii de comunicații de tip APN pentru recunoașterea numerelor de înmatriculare, pe bază de abonament lunar, a fost estimat la suma de 99.960 de lei cu tot cu TVA.
Un singur ofertant
Conform documentației de atribuire a acestui contract, toate GPS-urile urmează a fi montate pe 10.300 de autospeciale Dacia Logan și Dacia Duster, care fac parte dintr-o asociere de instituții aflate în subordinea MinisteruluI Afacerilor Interne.
Poliția Română va avea, astfel, 6.273 de autospeciale dotate cu sistemele GPS și alte 200 de autospeciale dotate cu camere de recunoaștere a numerelor de înmatriculare. Inspectoratul General al Jandarmeriei Române va beneficia de 2.500 de echipamente GPS care vor fi montate pe autospeciale, Inspectoratul General al Poliției de Frontieră va beneficia de 1.500 de astfel de echipamente, iar Inspectoratul General pentru Imigrări, de 27.
Pentru această achiziție, IGPR a organizat o licitație deschisă, scoțând la „mezat” fiecare lot în parte. Iar la această procedură a fost primită o singură ofertă. Motiv pentru care, la data de 10 februarie 2023, Poliția Română a încheiat cu SC Vodafone România SA acordul-cadru nr. 956.292/2023, la o valoare finală de 32.135.684,12 lei fără TVA, respectiv de 38.241.464,1 lei cu TVA inclusă (7.804.380,5 euro).
O parte din sistemele de monitorizare și localizare vor echipa mașinile Poliției de Frontieră, ale Jandarmeriei și ale Imigrărilor
Poliția Română justifică necesitatea acestor cumpărături în cuprinsul caietului de sarcini. Potrivit acestui document, prin implementarea unui subsistem de localizare, monitorizare și management al flotei auto prin GPS pentru intervenția la evenimente, se vor crea, în principal, condiții pentru reducerea timpului de intervenție la evenimente, „prin indicarea traseelor optime pentru a ajunge la locul intervenției în cel mai scurt timp”. Apoi, se creează „posibilitatea dirijării prioritare a forțelor” și „posibilitatea repartizării resurselor”.
„Soluția de monitorizare a forțelor ce acționează în segmentul stradal va fi interconectată cu platforma STS, iar subsistemul automat de recunoaștere a numerelor de înmatriculare va ajuta la identificarea în timp real a autovehiculelor care prezintă interes operativ sau care sunt angrenate în activități infracționale și contravenționale ori care sunt urmărite în temeiul legii”, se mai arată în documentul citat.
„În anumite situații, localizarea incidentelor este făcută de echipajele de intervenție pe baza cunoștințelor privind zona de responsabilitate sau utilizându-se reperele furnizate de apelanții la 112, suplinind în acest fel lipsa unor echipamente de localizare. În teren, echipajele de intervenție pot avea dificultăți în identificarea adreselor administrative, chiar și în situația în care acestea au fost communicate și recepționate corect, datorită lipsei poziționării în locuri cu vizibilitate a plăcuțelor cu numele străzii, a numerelor administrative, a numerelor de bloc și de scară. Niciun dispecerat la nivel național nu are operaționalizat un sistem de management al forțelor și mijloacelor aflate în dispozitiv, motiv pentru care, de multe ori, dispecerizarea la evenimente se bazează strict pe experiența personalului de serviciu și pe nivelul lui de cunoaștere a arealului localității”, se mai notează în caietul de sarcini.