
Sancțiunile sunt uriașe, ajungând la 10.000 de lei, însă amenzile nu îi sperie pe proprietarii de mașini și nici pe mecanicii care se oferă să scoată dispozitivele, în schimbul a câteva sute de euro.
CAMERA ASCUNSĂ:
Mecanic auto: Depinde ce preţ are unul nou. Dacă e 90 de milioane unul nou, atunci îl anulăm. Dacă e 25 de milioane, atunci îl luăm. Pentru că şi o anulare costă 400 de euro. E vreo 300-400 de lei scosul fizic, mai ia băiatul la scos 250, 300, 350, în funcţie de modelul calculatorului.
Şofer: Dacă îl scot, cum merg fără?
Mecanic auto: Ca 80% dintre maşini.
Filtrele de particule sunt montate pe maşinile diesel începând cu normele de poluare Euro 4 și au rolul de a capta particulele de funingine din gazele de eșapament. Pentru un autoturism folosit mai ales în oraș, filtrele trebuie schimbate după aproximativ 150.000 de kilometri. Eliminarea lor înseamnă mai multă poluare pentru că particulele cancerigene ajung în aerul pe care îl respirăm
"Sunt două motive pentru care un şofer îşi scoate filtrele de particule. Pe de-o parte, cei care vor să crească puterea maşinii încearcă să anuleze din sisteme şi pe de altă parte, în momentul în care aceste sisteme se defectează, costul lor este foarte mare de a se repune în funcţiune. Şi atunci încearcă să micşoreze costurile", explică Dan Barbu, Patronatul Operatorilor de Service Auto din România, pentru observatornews.ro.

Cât costă un filtru de particule
Costul unui filtru nou de particule poate ajunge până la 4000 de euro. Anul trecut, patru maşini au fost scoase din trafic, în medie, pe zi, pentru că şoferii au încercat să păcălească autorităţile la ITP.
"Pe anul 2024, în ceea ce priveşte vehiculele diesel, din totalul de aproximativ 65.000 de vehicule verificate, am depistat 1468 de asemenea vehicule care aveau filtrele de particule eliminate. Pentru serviceuri noi putem să aplicăm şi amenzi dar putem de asemenea să retragem autorizaţiile de funcţionare dacă este cazul", spune Claudiu Mija, director Direcţia ITP- RAR.
Şoferii care circulă fără filtru de particule riscă amenzi de până la 1600 de lei. În plus, vor rămâne fără talonul maşinii şi fără plăcuţele de înmatriculare, iar pentru a le recupera vor fi obligaţi să monteze un filtru şi să treacă de inspecţia tehnică.
Traficul rutier este responsabil pentru 60% din poluarea aerului în București. În România există circa 11 milioane de autoturisme, dintre care peste 7 milioane au peste 10 ani.