Fostul ministru al Internelor şi Transporturilor, Ioan Rus, împarte acţionariatul companiei de autoturisme RMB Inter Auto cu un off-shore cipriot reprezentat de avocata care a depus, în urmă cu şase ani, documentaţia pentru construirea, în inima Pădurii Băneasa, a Complexului de Agrement „Stejarii”, finanţat din fonduri europene, cu sprijinul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului, condus, la acea dată, de Elena Udrea.
Acest complex de agrement este amplasat lângă complexul rezidenţial de lux cu acelaşi nume în care locuieşte în prezent fosta protejată a lui Traian Băsescu. Acest amănunt al relaţiilor de afaceri derulate de Ioan Rus cu protagoniştii afacerii „Stejarii” se adaugă dezvăluirilor făcute, la sfârşitul anului trecut, de „Jurnalul Naţional” şi de emisiunea „Exces de putere”, referitoare la relaţiile comerciale pe care acelaşi Ioan Rus le-a derulat cu magnatul căilor ferate, Călin Mitică, fostul angajator al fiicei lui Vasile Blaga. Toate acestea creionează tot mai puternic relaţia extrem de apropiată pe care fostul ministru social-democrat a avut-o cu regimul PDL – Traian Băsescu.
Ioan Rus are legături directe cu iniţiatorii proiectului „Stejarii”, patronat de magnatul Ion Ţiriac şi construit, în inima Pădurii Băneasa, cu sprijinul Elenei Udrea. „Jurnalul Naţional” prezintă, astăzi, schema cipriotă a acestor relaţii şi modul prin care, la scurt timp după parafarea afacerii rezidenţiale din nordul Capitalei, protagoniştii şi-au acoperit urmele.
Dealerul auto RMB, verigă de legătură
Despre Ioan Rus se ştie deja că este patronul unei companii extrem de influente care se ocupă cu livrarea de autoturisme de lux, cu sediul în Cluj-Napoca. Este vorba despre societatea SC RMB Inter Auto SRL, dealer de autoturisme Mercedes, implicată, ca asociat persoană juridică, în mai multe companii de profil deţinute de omul de afaceri Ion Ţiriac.
În 20 iunie 2014, chiar în perioada în care Ioan Rus a devenit ministru al Transporturilor, în Guvernul Ponta, a avut loc o Adunare Generală a Asociaţilor SC RMB Inter Auto SRL, prilej cu care am aflat că asociaţii companiei sunt două firme. SC Autosincron SRL, deţinută şi administrată de Ioan Rus, şi căsuţa poştală Vitexa Holdings Limited, cu sediul în Cipru – Nicosia, reprezentată de o anume Octavia Malene.
În urma AGA din 20 iunie 2014, compania lui Ioan Rus, Autosincron, vinde off-shore-ului cipriot un pachet de 15 la sută din acţiunile RMB Inter Auto, pentru care primeşte suma de 2 milioane de euro. Vitexa Holdings Limited devine astfel acţionar majoritar la RMB, cu 70% din beneficii şi pierderi, în timp ce Autosincron rămâne cu un pachet de 30% din acţiuni.
Cinci zile mai târziu, după ce Rus a preluat portofoliul Transporturilor, a avut loc o nouă AGA a RMB Inter Auto SRL, unde aceiaşi doi asociaţi au decis înlocuirea din funcţia de administrator a lui Ioan Rus cu un anume Adrian Ioan Ivan. Lucrurile au revenit, însă, la forma iniţială, după ce Ioan Rus a demisionat de la Ministerul Transporturilor, în urma episodului „gratulării” cu apelativele „curve” şi „golani” a familiilor românilor plecaţi la muncă în străinătate. În data de 17 iulie 2015, Autosincron SRL, companie la care Ioan Rus este asociat unic, şi Vitexa Holdings Limited Cipru, reprezentată de Octavia Malene, decid înlocuirea din funcţia de administrator al RMB Inter Auto SRL a lui Adrian Ioan Ivan cu Ioan Rus, acesta din urmă fiind numit pe o perioadă nedeterminată.
Paravanul căsuțelor poştale
Cine este Octavia Malene, reprezentantul cipriot al partenerului de afaceri al lui Ioan Rus? O avocată din Bucureşti, care administrează mai multe off-shore-uri cipriote patronate de Ion Ţiriac. Două dintre aceste off-shore-uri se numesc Dongo Holdings Limited, respectiv Amiel Enterprises Limited, ambele cu sediul în Nicosia.
Împreună, aceste două căsuţe poştale deţin, din luna februarie a anului 2010, capitalul social al companiei SC Medusa Hotels International, dezvoltatorul complexului „Stejarii”, din nordul Capitalei. Dongo Holdings Limited şi Amiel Enterprises Limited au preluat, atunci, compania de la o altă căsuţă poştală, olandeză, Balaclava B.V., în spatele căreia, prin interpuşi, se află acelaşi Ion Ţiriac.
Prin Medusa Hotels şi prin Masterage România au fost dezvoltate Complexul Rezidențial „Stejarii” şi Complexul de Agrement „Stejarii”. Masterage România este proprietarul complexului de locuinţe de lux amplasat pe Strada Jandarmeriei, chiar în inima Pădurii Băneasa, unde au fost ridicate 600 de apartamente cu suprafeţe cuprinse între 90 şi 500 mp.
În 2010, Ion Ţiriac a început să construiască, lângă acest cartier, tot pe Strada Jandarmeriei şi tot în inima pădurii un complex de agrement denumit, de asemenea, „Stejarii”. Beneficiarul, Medusa Hotels Inrernational, a depus atunci un proiect la Primăria Sectorului 1, proiect întocmit sub semnătura Octaviei Malene. Este vorba despre afacerea în care Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, condus de Elena Udrea, s-a implicat, pentru ca Medusa să primească finanţare din fonduri europene.
România are trei milioane de oameni, să zicem, din forţa activă, în acest moment, în Occident. Dintre care vreun milion sunt fierar-betonişti, fierari şi aşa mai departe. Lucrează în construcţii, autostrăzi, prin Europa. Au poate 1.500 de euro salariu. O spun foarte direct. De banii ăştia, copiii se fac golani acasă şi nevasta curvă. De 700 de euro vin acasă jumătate.
Ioan Rus
Proiectul derulat a costat 60 de milioane de lei, din care 57,56% au fost finanţări prin Fondul European de Dezvoltare
Legătura dintre „Stejarii” şi business-ul de handling de pe Aeroportul Otopeni
Unul dintre dezvoltatorii cartierului rezidenţial din Pădurea Băneasa, unde, în prezent, locu-ieşte Elena Udrea, se numeşte SC Medusa Hotels International SRL. De la înfiinţare, mai exact din anul 1994, şi până în anul 2010, când a fost preluată de off-shore-urile reprezentate de Octavia Malene, societatea avea un unic acţionar, respectiv off-shore-ul Balaclava B.V. Olanda, reprezentat în România de către avocatul lui Ion Ţiriac, Nicolae Mîndrilă. La data de 20 octombrie 2009, însă, cu prilejul unei modificări la statutul societăţii, acţionarul Balaclava B.V. a fost reprezentat de un anume Petru Ion Văduva.
Ei bine, tot de la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului aflăm că Balaclava B.V., reprezentată de acelaşi avocat Nicolae Mîndrilă, face parte din acţionariatul societăţii Globe Ground România SRL, alături de Compania Naţională Aeroportul Internaţional Henri Coandă SA (devenită, prin fuziunea cu CN Aeroportul Internaţional Bucureşti Băneasa, Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti), Servisair Gmbh şi TAROM SA.
Compania Globe Ground România SRL a primit, încă de pe vremea Guvernului Năstase, în concesiune serviciile de handling (complex de servicii pentru a satisface asistenţa avioanelor şi a pasagerilor în timpul staţionării pe aeroporturi) şi de degivrare a pistelor de pe Aeroportul Otopeni. Contractul a fost menţinut de absolut toţi miniştrii Transporturilor, indiferent de guvernare, însă, în perioada guvernelor Boc cifra de afaceri şi profitul net al companiei au crescut vertiginos. Astfel, în 2009, cifra de afaceri a societăţii a fost de 78.550.699 lei, iar profitul net s-a ridicat la 15.949.585 lei, în timp ce, în 2010, au fost înregistrate o cifră de afaceri de 75.667.969 lei şi un profit net de 15.916.766 lei.
Se poate observa, prin comparaţie, că, începând cu anul 2012, la o cifră de afaceri similară cu cea din anii anteriori, profitul net al SC Globe Ground România SRL a scăzut simţitor. În 2012, a fost de 10.115.026 lei, in 2013 – 10.029.414 lei, iar în anul 2014 acesta s-a ridicat la 10.373.606 RON. (Sursa: mfinante.ro).
Scandaluri de proporţii
Compania Globe Ground România SRL a fost implicată, în anii 2008 şi 2010, în două scandaluri de proporţii legate de întârzierea a zeci de curse care urmau să decoleze de pe Aeroportul Henri Coandă. La începutul anului 2008, firma în cauză a efectuat operaţiunile de deszăpezire a pistelor de decolare şi aterizare de pe aeroport, fără să asigure degivrarea aeronavelor în timp util. Acest fapt a condus la întârzierea a zeci de curse. Totodată, compania în cauză a mai fost acuzată de faptul că a asigurat, ulterior, degivrarea aeronavelor, cu prioritate a celor aparţinând companiilor aeriene străine, în dezavantajul curselor româneşti.
În data de 1 decembrie 2010, pe o ninsoare teribilă, situaţia s-a repetat, iar alte zeci de curse aeriene au fost anulate. Şi de această dată, operaţiunea de degivrare a fost asigurată de Globe Ground România SRL, în condiţii la fel de contestate ca în urmă cu doi ani.
155 de milioane de euro a fost cifra de afaceri a Globe Ground România în perioada 2009-2010. Compania a primit în concesiune serviciile de handling şi de degivrare a pistelor de pe Aeroportul Otopeni.
Asocieri cu magnatul căilor ferate
La sfârşitul anului trecut, „Jurnalul Naţional” a dezvăluit o altă afacere cu iz „băsist” în care a fost implicat Ioan Rus. Prezentam atunci faptul că, în decembrie 2013, compania privată de transport feroviar de mărfuri Transferoviar Group SA, patronată de controversatul afacerist clujean Călin Mitică (foto), apropiat al lui Vasile Blaga, a încheiat cu una din firmele lui Ioan Rus două contracte comerciale. Prin primul, Transferoviar Group a achiziţionat de la SC Autosincron SRL un autoturism Jaguar model XJ, cu o capacitate cilindrică de 2.993 centimetri cubi, fabricaţie 2012, la valoarea de 90.520 euro cu TVA; un autoturism marca Land Rover Discovery 4DSV6, cu o capacitate cilindrică de 1.993 centimetri cubi, de fabricaţie 2013, la o valoare de 60.883 euro cu TVA inclus; şi un autoturism marca Mercedes Benz model GL 350 Bluetec 3 Matic, cu o capacitate cilindrică de 2.987 centimetri cubi, fabricat în 2013, la o valoare de 87.841,6 euro cu TVA inclus.
În aceeaşi zi, tot prin hotărârea celor doi acţionari ai companiei, Transferoviar Group hotărăşte vânzarea către SC Autosincron SRL a unui imobil, situat în Municipiul Cluj-Napoca, în strada Cometei, la numărul 7, compus din teren, curte şi grădină, în suprafaţă de 759 metri pătraţi, pe care este edificată o construcţie din lemn, acoperiră cu şindrilă, compusă dintr-o cameră, o bucătărie şi dependinţe. Imobilul în cauză a intrat în posesia Transferoviar Group SA cu un an înainte, mai exact la data de 21 decembrie 2012. Preţul pe care SC Autosincron l-a plătit pentru această proprietate a fost de 200.000 de euro, fără TVA.
Ulterior, după ce Ioan Rus a devenit ministru al Trasporturilor, firmele lui Călin Mitică au derulat contracte cu mai multe companii din subordinea Ministerului.
Deşi a pozat mereu într-un PSD-ist de vază, Ioan Rus a demonstrat, prin businessurile derulate, şi nu numai, că a fost mult mai apropiat de fostul regim portocaliu. Prezentăm azi schema de afaceri din care nu lipseşte Elena Udrea. Iar asocierile duc până la Ion Ţiriac
Octavia Malene, avocata lui Ţiriac
Potrivit unor surse, Octavia Malene, reprezentanta căsuţelor poştale Vitexa Holdings Limited, Dongo Holdings Limited şi Amiel Enterprises Limited, este avocata omului de afaceri Ion Ţiriac, reprezentanta unui număr impresionant de căsuțe poştale deţinute de magnat în paradisurile fiscale. Pe de altă parte, aceeaşi Octavia Malene a fost şi unul dintre avocaţii fiului omului de afaceri, Ion Alexandru Ţiriac ( foto), în dosarul privind „Cocaina pentru VIP-uri”. Mai exact, împreună cu Marian Nazat, Octavia Malene a formulat o plângere împotriva procurorilor care au instrumentat acest dosar, Nicolae Neagoe şi Flavius Crâsnic, acesta din urmă devenit, între timp, la rândul său avocat.