Ieri, procedura de dezbatere în comisiile de specialitate ale Camerei Deputaților a amendamentului celor de la PNL privind organizarea referendumului local propus de Nicușor Dan ar fi trebuit să se încheie. Până la ora închiderii ediției, lucrările erau încă în desfășurare, iar astăzi, proiectul urmează să fie transmis, cu tot cu raport, către Plenul Camerei Deputaților, pentru adoptare, și, de aici, la președintele României, pentru promulgare.
Acțiunea parlamentară se înscrie perfect în definiția chichiței juridice pe care liberalii o fac pentru ca referendumul local al lui Nicușor Dan să poată folosi infrastructura electorală aprobată pentru desfășurarea primului tur al alegerilor prezidențiale, din data de 24 noiembrie 2024. Reamintim că magistrații Curții Constituționale au decis, în anul 2016, că dispozițiile Legii nr. 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului, care prevăd expres posibilitatea folosirii infrastructurii electorale aprobate pentru un scrutin național, nu se aplică în situația referendumului local, acestea vizând numai referendumul național. Atunci, CCR a stabilit că referendumurile locale organizate odată cu alegerile locale din anul 2016 nu puteau utiliza infrastructura acestor alegeri locale organizate în 5 iunie 2016.
Scamatorie legislativă
Ce spune de fapt CCR este că Legea 3/2000 a referendumului permite doar unor referendumuri naționale organizate în aceeași zi cu un scrutin național să utilizeze infrastructura electorală aprobată pentru acest scrutin național. Ceea ce, în cazul unui referendum local - așa cum este și cel pe care îl va organiza, în data de 24 noiembrie 2024, Nicușor Dan, odată cu primul tur al alegerilor prezidențiale - nu este posibil.
Pentru a deveni totuși, posibil din punct de vedere legal și constituțional, Parlamentul ar fi trebuit să modifice, printr-un proiect de act normativ, chiar Legea nr. 3/2000. Însă, dacă ar face-o, demersul s-ar lovi din nou de jurisprudența Curții Constituționale, care a stabilit că OUG 15/2016, emisă de Guvern tocmai pentru ca două referendumuri locale organizate în aceeași zi cu alegerile locale din 2016 să poată utiliza aceeași infrastructură electorală, este neconstituțională. Ordonanța nu a respectat toate cele trei condiții prevăzute în articolul 115, alineat 4, din Constituția României, motiv pentru care întregul act normativ a fost lovit de nulitate constituțională.
În schimb, dacă Legea 3/2000 s-ar modifica printr-o altă lege, atunci noul act normativ modificat ar urma să intre din nou în atenția CCR și, eventual, să pice la controlul de constituționalitate.
CCR nu se mai poate pronunța pe această chestiune
Drept pentru care PNL vrea să rezolve problema printr-un artificiu, umblând nu la Legea 3/2000, ci la o ordonanță de urgență din anul 2019 privind modificarea și completarea unor acte normative în materie electorală, precum și pentru unele măsuri pentru organizarea alegerilor europarlamentare și a referendumului (pe justiție) din data de 26 mai 2019.
Dacă CCR a permis ca un referendum național să fie organizat în aceeași zi cu alegerile europarlamentare și să folosească aceeași infrastructură, OUG 29/2019, pe care acum liberalii vor să o amendeze, a trecut de controlul de constituționalitate la momentul respectiv. Acest lucru este recunoscut și de liderul deputaților PNL, Gabriel Andronache, care a precizat, ieri, că „această reglementare (amendamentul PNL care să permită utilizarea la referendumul lui Nicușor Dan a infrastructurii de la alegerile prezidențiale - n.red.) va beneficia de prezumția de constituționalitate, atât timp cât nu este supusă această prevedere unui control de constituționalitate”.
Amendamentul liberalilor la OUG 29/2019 urmărește ca pentru un referendum local din București să fie folosite aceleași secții de votare organizate pentru scrutinul prezidențial. De asemenea, se propune să se aplice și același mecanism de gestionare a voturilor, în sensul de a conferi atribuții birourilor electorale constituite pentru alegerile prezidențiale de a face numărătoarea voturilor exprimate la referendum, urmând ca rezultatele să fie centralizate la nivelul Biroului Electoral Central. Comisia Juridică a Camerei Deputaților a avizat deja acest proiect de lege. Comisia pentru Administrație publică urmează să se pronunțe prin raport, care, astăzi, ar trebui să fie supus votului în Plen. De aici, ar trebui să meargă direct la promulgare.
Ambițiile primarului general vor să lase sectoarele fără bugete și fără atribuții
Nicușor Dan vrea, prin acest referendum, să lase fără bugete sectoarele Bucureștiului, în sensul ca CGMB să aprobe repartizarea bugetelor între Primăria Capitalei și primăriile de sector, eludând, astfel prerogativele Parlamentului. De asemenea, Nicușor Dan vrea să lase toate cele șase primării de sector din București fără posibilitatea de a emite autorizații de construire, iar unica autoritate îndrituită să emită aceste autorizații să fie primarul general al Capitalei.
Indiferent de rezultatele referendumului, această consultare populară are caracter consultativ, nefiind obligatorie pentru Parlament. Avocatul Gheorghe Piperea a atacat în instanță hotărârea CGMB prin care acest referendum a fost convocat, deoarece Consiliul General nu are competența legală de a organiza un astfel de referendum, ci doar toate consiliile locale de sector, împreună.