Este vorba despre 9 trenuri electrice noi și 23 de locomotive, iar costurile sunt estimate la 200 de milioane de euro. De organizarea licitației se va ocupa Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF), aceeași instituție care în ultimii ani a reușit să rateze aproape toate licitațiile organizate pentru achiziționarea de material rulant.
Pasul următor în pregătirea achiziției îl constituie adoptarea hotărârilor de guvern cu privire la aprobarea indicatorilor tehnico-economici. Ulterior, ARF va depune la ANAP documentația de achiziție în vederea lansării procedurii și primirii de oferte din partea furnizorilor de material rulant interesați. Și de-abia de aici încep problemele. Licitațiile organizate de ARF în ultimii ani s-au dovedit pline de hibe și ele s-au blocat într-un lung șir de contestații și procese, iar în final au fost anulate. Motivul este unul foarte clar și anume caietele de sarcini sunt prost făcute.
Lovitură de 4 miliarde de lei
Ultima lovitură care spulberă din nou visurile românilor de a avea cât mai repede trenuri moderne a fost dată de justiție la începutul lunii aprilie, când Curtea de Apel București a decis să anuleze contractul semnat de ARF cu PESA (Polonia) pentru achiziția a 62 de trenuri noi de scurt parcurs. Contestația a fost depusă de celălalt participant la licitație, compania franceză Alstom, iar acum Autoritatea ARF urmează să decidă dacă va suspenda sau anula definitiv contractul cu PESA care fusese semnat pe 30 ianuarie. Valoarea totală a proiectului este de până la 4,1 miliarde lei, fără TVA, iar sursa de finanțare este asigurată din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Transport 2021-2027.
Contract de 1,1 miliarde lei blocat de instanță
O altă răsturnare de situație a fost decisă de instanță în cursul lunii februarie. Tot Curtea de Apel București decidea atunci să admită contestația Alstom și să dispună reevaluarea ofertelor la licitația pentru achiziționarea a 20 de trenuri electrice noi de lung parcurs. Decizia instanței venea după ce licitația fusese câștigată de polonezii de la PESA și contractul semnat. ARF semnase pe 19 decembrie 2023 contractul de 1,1 miliarde lei cu producătorul polonez, dar el a fost blocat de instanță. Prima licitație pentru această achiziție a fost lansată în iunie 2022 și a fost anulată, după ce niciun producător nu a depus ofertă din cauza unor cerințe contradictorii din caietul de sarcini. O altă procedură a fost demarată în noiembrie. Contractul, care este finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), presupune achiziția a 20 rame electrice de lung parcurs și mentenanța acestora pe o perioadă de 15 ani, cu posibilitatea de a suplimenta, prin act adițional, comanda inițială. Astfel, se poate ajunge la o achiziție de 29 de unități, cu o perioadă de mentenanță de 30 de ani. Finanțarea proiectului este asigurată din Planul Național de Redresare și Reziliență, iar în acest condiții finalizarea lui trebuie să aibă loc până la sfârșitul anului 2026, ceea ce ridică mari semne de întrebare.
Licitația pentru trenuri cu hidrogen, anulată de două ori
În februarie anul trecut, ARF a anulat și licitația pentru achiziția a 12 rame alimentate cu hidrogen, care prevedea inclusiv serviciile de mentenanță și reparații necesare funcționării acestora timp de 15 ani, precum și serviciile de alimentare cu hidrogen. Licitația a fost anulată pentru că nicio firmă nu a depus ofertă. În luna noiembrie ea a fost anulată pentru a doua oară pentru că unica ofertă primită a fost considerată necorespunzătoare. Pe 27 decembrie licitația a fost reluată pentru a treia oară și ea este în derulare. Valoarea achiziţiei este cuprinsă între 1,596 miliarde de lei fără TVA şi 2,468 miliarde de lei fără TVA, în funcţie de durata serviciilor conexe contractului. Aceste trenuri trebuie să fie livrate până în 2026 inclusiv, achiziţia lor fiind prevăzută în PNRR.
O singură licitație dusă la bun sfârșit
Până acum, singura licitație pentru achiziționarea de material rulant dusă la bun sfârșit este este cea prin care Alstom va livra 37 de rame electrice. Compania franceză a fost declarată câștigătoarea licitației în noiembrie 2021. „Cele 37 trenuri (20 provenind din contractul de bază și 17 din activarea opțiunii suplimentare) vor fi primele trenuri electrice cumpărate de România”, scria atunci pe pagina proprie de Facebook secretarul de stat în Transporturi Irinel Ionel Scrioșteanu. Deocamdată acestea au rămas chiar primele pe care ARF reușește să le cumpere. În prezent, din această comandă sunt trei trenuri în teste, iar ele ar putea intra în circuitul comercial în toamnă, după ce până acum au fost mai multe amânări. Nici licitația pentru achiziția serviciilor de consultanță privind supervizarea achiziționării a 37 de rame electrice nu a fost una lipsită de incidente. În martie 2023 licitația ajunsese la a treia anulare și de-abia în august contractul a fost semnat cu Egis, în calitate de unic ofertant, pentru 2,5 milioane de lei.
Primul tren adus de Alstom în România din contractul care prevede livrarea a 37 de rame electrice s-a defectat de cum a intrat în țară, din cauza unei probleme la alimentarea cu energie.
ARF vrea și trenuri supraetajate
ARF pregătește acum o licitație pentru achiziționarea de trenuri destinate rutelor suburbane și regionale, iar unele dintre ele vor fi supraetajate. Pe 20 martie s-a încheiat consultarea de piață, iar în cadrul ei operatorii economici interesați au putut transmite prețuri estimative. Acum ARF trebuie să finalizeze studiul de fezabilitate pentru stabilirea exactă a cantităților și rutelor de utilizare, după care va demara procedura de achiziție.