![](/modules/pnCPG/coppermine/albums/userpics/10001/thumb_Untitled-1%7E1054.jpg%20%20)
"Rezolvarea fericita a unei crize nu este rezolvarea fericita a unei politici sau a unor exercitii politice in democratie. Crizele sunt accidente. Cine rezolva accidentele nu este neaparat si omul care detine solutiile in munca adesea anonima consecventa, priceputa, care este exercitiul guvernamental. Asadar nu cred ca trebuie sa exageram importanta acestui succes, de alfel incontestabil al salvatorului Traian Basescu. El risca ca, daca porneste de la premisa capitalizarii in politica interna romaneasca a unor succese de acest gen, care sunt totusi accidentale, pentru ca pornesc de la crize neprevazute, sa devina un om dominat de propriul sau orgoliu supradozat, care porneste de la calitati si insusiri importante, dar nesolicitate. Executivul trebuie sa-si vada de treaba, sa se supuna regulilor jocului politic, regulilor coalitiei, rezultatelor succeselor si insucceselor proprii in exercitiul functiunii, in guvernare, in administrare, in relatia cu cetateanul. Multumirea sau nemultumirea cetateanului, concordanta sau neconcordanta politicilor romanesti cu cele europene in asa fel incat in 2007 Romania sa fie in randurile UE, iata aici tot atatea evolutii transparente, previzibile in care salvatorii, celulele de criza, misterul, lipsa de comunicare, fabulatiile si speculatiile nu prea au ce cauta. Din acest motiv cred ca nu putem stabili o legatura intre succesul important de imagine, de putere si personal al lui Traian Basescu, care a fost si succesul Romaniei - trebuie sa recunoastem - , si ceea ce se va intampla in relatiile dintre acesta si normalitatea guvernarii, normalitatea tarii.
Avand in vedere ca Basescu totusi este pe creasta unui val, cu vantul puternic in panze, si ca matrozul din el precis a intrat intr-o faza euforica, putem sa ne asteptam de la un astfel de om voluntar sa treaca la pasi pe care i-a calculat cu jumatate de gand si i-a comunicat cu jumatate de voce pana acum. Adica ce pasi, alegeri anticipate? Greu de crezut. Sugestia apasata a unei restructurari guvernamentale? Mai degraba. Daca ma intrebati cea mai buna dintre solutii, cred ca ar fi intr-o ordine a prioritatilor urmatoarea: incheierea unui pact pentru Europa cu PSD, asa cum a propus la un moment dat Mircea Geoana zilele trecute, adica obtinerea unui consens legislativ si executiv pornind de la pasii absolut obligatorii pe care orice guvern ar fi trebuit sa-i ia in perioada care urmeaza pana in toamna anului viitor si mai departe pana la integrarea in UE. Pe baza acestui pact pentru Europa cu PSD si asigurandu-si deci o libertate de miscare pe care altminteri n-ar avea-o, chiar daca PSD este setat din cauza propriilor dispute, s-ar putea ajunge si la urmatorul pas, care ar putea fi un guvern ai carui ministri importanti sa fie si cei mai buni politicieni ai momentului din coalitie sau, daca nu sa fie tehnocrati. Este atat de importanta miza depasirii pragului, unu - raportul de tara din toamna acestui an si apoi totusi neamanarea intrarii Romaniei in UE, deci neactivarea clauzei de salvgardare, incat orice alte calcule sau reguli politice traditionale, ar trebui sa paleasca. Aici ar fi rolul lui Traian Basescu in situatia in care, trecand peste apropierile de popularii europeni, renuntand sa cocheteze cu alegerile anticipate, sa intinda o mana inspre societate si sa-i propuna acest pact pentru Europa, a declarat analistul politic Emil Hurezeanu.