x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Costel la operă

Costel la operă

de Catalin Pruteanu    |    13 Mar 2008   •   00:00
Costel la operă

Directorul Operei Naţionale Bucu­-reşti, Cătălin Ionescu-Arbore, spune că l-ar angaja pe Costel Busuioc şi că tânărul are nevoie de câţiva ani de studii pentru a-şi perfecţiona vocea.

Directorul Operei Naţionale Bucu­-reşti, Cătălin Ionescu-Arbore, spune că l-ar angaja pe Costel Busuioc şi că tânărul are nevoie de câţiva ani de studii pentru a-şi perfecţiona vocea.

 

Ce impresie v-a făcut vocea lui Costel Busuioc?

Este o voce naturală. E un har de la Dumnezeu şi de la părinţii lui. E o voce frumoasă, de bună calitate. Însă, din păcate, pentru a face o carieră operistică, dacă asta ar fi opţiunea lui, nu este suficient, talentul este necesar, dar nu este suficient. E vorba de muncă foarte multă, de antrenament foarte mult. Trebuie un antrenament vocal cu totul şi cu totul special, care nu se obţine decât în ani şi ani de studii. El n-a avut încă ocazia să aibă parte de acest antrenament. Dacă se apucă de studii, are toate şansele să ajungă la performanţă.

 

I-aţi urmărit evoluţia?

Da, bineînţeles. Mai mult decât atât: în 2005 am văzut întâmplător un reportaj pe TVR 2 cu el. Nu ştiam deloc cine era şi cine va să devină şi chiar mă gândeam cum să fac să dau de el, dar n-am avut această şansă. Mă bucur că a reuşit să ajungă cunoscut. Nu cred că este important concursul în sine, important e că el a ajuns la un asemnea concurs.

 

Dacă ar hotărî să se întoarcă mâine în România, l-aţi angaja la Operă?

Aş găsi o formulă pentru a-l putea ajuta să-şi recupereze toate lipsurile şi pentru a face într-adevăr o carieră solistică. În primul rând, depinde de el dacă îşi doreşte să facă acest lucru. Poate că pe el nu-l interesează să fie angajatul unei instituţii publice. Dacă ar vrea să înceapă o carieră de operă, bineînţeles că i-aş da tot concursul şi tot sprijinul.

 

Ce părere aveţi de propunerea minis­tru­lui Culturii de a-i acorda o bursă?

Este una dintre posibilităţile de a putea să-şi perfecţioneze aceste lipsuri. Pornind de la prezumţia că el îşi doreşte o carieră operistică, atunci el are cel puţin câţiva ani de acum încolo de per­fec­ţi­o­na­re şi de asimilare a unor cunoştinţe şi de antrenament vocal. O bursă de genul ăsta nu face altceva decât să suplinească sponsori care ar trebui să-l susţină.

 

Pregătire

Când ar fi trebuit să înceapă pregătirea?

În mod normal, un cântăreţ începe imediat ce termină un liceu. În funcţie de natura fiziologică a fie­că­rui individ, maturitatea organismului îl ajută să ajun­gă la performanţe. Vârsta de 30 de ani este o vâr­stă de maturitate care îi poate permite deja să îşi folo­sească organul de cânt la justa lui valoare, cu un an­tre­nament special de canto clasic, altfel el va cânta câ­ţiva ani şi, la un moment dat, nu va mai putea.

 

Ar putea să-şi piardă vocea?

Da. Întotdeauna un cântăreţ de operă, ca să poată să reziste, să devină longeviv, are nevoie de tehnică, de antrenament. E ca şi cum un sportiv ar vrea să sară trei metri înălţime, dar nu se antrenează zilnic să sară centimetru cu centimetru.

 

Credeţi că va câştiga concursul?

Sunt convins şi îi ţin pumnii. Are toate şansele să câştige, pentru că, în cadrul concursului, este cu totul special şi asta îl face să fie iubit de public. Este un fenomen şi toată lumea îşi îndreaptă atenţia către el. Lipsurile de care vorbim pentru o carieră de operă nu sunt puse în balanţă pentru un concurs de genul acesta.

 

“Să studieze în Italia”

Mariana Colpoş, solistă a Operei Naţionale Bucureşti, este mândră de Costel Busuioc, pentru că demonstrează lumii că românii nu sunt numai culegători de căpşuni, ci şi oameni talentaţi şi foarte capabili. “Mă bucur foarte mult pentru el şi pentru toţi românii care sunt acolo. Am doi fraţi acolo, în Spania, şi sunt convinsă că sunt fericiţi”, afirmă soprana. “Are o voce foarte frumoasă, este nativă. Sigur, mai are anumite lucruri de pus la punct, foarte mult, nu. Ceea ce trebuie el să recupereze sunt cunoştinţele muzicale, teoria. Dificultatea în această branşă este atunci când nu reuşeşti să te familiarizezi cu ştiinţa care te face să înţelegi mai bine. Nenorocirea e că după ce începi să înţelegi, să vezi cât de complex este totul, începi să ai şi emoţii”, mărturiseşte Mariana Colpoş.

După părerea sopranei, Costel Busuioc nu trebuie să cadă într-o capcană şi să cânte ceva ce nu este pe măsura vocii sale. “A făcut o dovadă de mare bravură cântând Rigoletto. Nu trebuie să cânte altceva decât ceea ce-l face să se simtă bine”, spune Mariana Colpoş.

“Eu i-aş propune să-şi caute în Italia un profesor bun. Patria cântului este în Italia. El trebuie să studieze cât mai amănunţit muzică, pentru că vocea lui este absolut superbă. Este o voce de tenor plin, o voce de tenor serios, dar trebuie să studieze. E ca un geam care îl desparte. Dacă va reuşi să-l spargă, atunci are un viitor foarte, foarte bun. Depinde de cât timp poate să aloce, de ce perspective are. Oricum, este o mare bucurie că este acolo”, ne-a mărturisit soprana.

×
Subiecte în articol: ediţie specială