La 1 octombrie 1990 a început primul an universitar de după căderea comunismului. Unele reforme fuseseră iniţiate încă din primăvară, prin depolitizarea materiilor de curs. O dată cu noul an însă, învăţământul superior românesc a căpătat o nouă faţă, prin eliminarea principiului conform căruia planul de învăţământ se făcea în funcţie de necesităţile din producţie.
Aşadar, dacă pentru anul universitar 1989/1990 fuseseră scoase la concurs 22.000 de locuri, după sesiunea de examinare din 1990 au fost înscrişi aproximativ 40.000 de studenţi. S-au creat noi universităţi, România ajungând să aibă 18 centre universitare. În cadrul universităţilor s-au creat facultăţi noi - mai ales în domeniul ştiinţelor umaniste -, precum şi specializări noi. Numărul studenţilor pe ţară a crescut şi prin decizia unor facultăţi cu profil umanist de extindere a anilor de studii de la patru la cinci.
Anul universitar a debutat cu scandalul avalanşei de contestaţii. Întrucât candidaţii picaţi nu mai erau obligaţi să se încadreze în producţie, ca în trecut, au încercat să forţeze nota prin solicitări de recorectare a lucrărilor, în speranţa suplimentării locurilor. Într-o conferinţă de presă din 28 septembrie, oficialii Ministerului Învăţământului şi Ştiinţei susţineau că numărul de contestaţii era nejustificat, deoarece universităţile aveau dreptul să stabilească liber baremul şi criteriile de selecţie, în baza noilor norme privind autonomia universitară. Nici profesionalismul cadrelor didactice care corectaseră lucrările nu putea fi pus sub semnul întrebării, mai precizau funcţionarii ministerului, atâta vreme cât corpul profesoral fusese „epurat" de studenţi în lunile ulterioare Revoluţiei, conform criteriului valorii.
Într-un interviu pentru ziarul România liberă, Gheorghe Ştefan, ministrul Învăţământului şi Ştiinţei, preciza că guvernanţii studiau modalităţile de scoatere a examenului de admitere, prin înscrierea studenţilor la facultate doar în baza examenului de bacalaureat. Însă înainte de a introduce această reformă ar fi trebuit restructurat din temelii bacalaureatul. Din rata de promovabilitate de 90%, cât se înregistrase în 1990, pe viitor trebuiau să ia diploma aproximativ 30%! „Câţi merită", preciza ministrul Ştefan.
Înainte să se gândească la proiectele de viitor, oficialii ministerului aveau însă de rezolvat problema spinoasă a locurilor de cazare în căminele studenţeşti. La 20 septembrie, asociaţiile studenţeşti din Capitală se reuniseră în Consiliul Convenţiei Studenţeşti, care avea reprezentate zece instituţii de învăţământ superior. Organizaţiile studenţilor susţineau că exista un deficit de 9.000 de locuri de cazare, iar situaţia se afla la cunoştinţa ministerului încă din luna iulie. Toate acestea în timp ce unii bursieri străini beneficiau de condiţii de lux, locuind singuri în cameră şi, în plus, rotunjindu-şi veniturile prin bişniţă. Întrucât revolta contra studenţilor străini risca să escaladeze,
Consiliul Convenţiei Studenţeşti a atras de partea sa şi reprezentanţi ai străinilor, care s-au desolidarizat de colegii care se ocupau cu specula, precum şi de cei care-şi cumpărau diplomele. Totuşi, ei au atras atenţia că nu toţi străinii veniţi la studiu erau plini de bani, unii trăind realmente din bursele oferite de statul român. De curând însă, Guvernul adoptase o hotărâre prin care rambursau doar 40 de dolari studenţilor străini care nu beneficiau de cazare şi masă, în timp de costul oficial era de 120 de dolari! Iar pe piaţa liberă, o locuinţă se închiria cu 3.000 de lei sau, în unele zone, cu 200 de dolari.
Pentru a determina Guvernul să urgenteze măsurile sociale pentru studenţi, organizaţiile acestora au anunţat o grevă la 2 octombrie. Ca să nu se ajungă la blocarea debutului de an universitar, Marian Papahagi şi Mihai Zamfir, secretari de stat în Ministerul Învăţământului şi Ştiinţei, s-au aşezat la masa negocierilor cu reprezentanţii studenţilor, expunând situaţia spaţiilor de cazare. Penuria de locuri în cămine era provocată evident de dublarea numărul de studenţi. Pe de altă parte, după un deceniu de „autogospodărire" a căminelor, camerele necesitau reparaţii capitale, însă administraţiile acestora nu primiseră materiale de construcţii. Astfel existau camere închise pentru că erau nelocuibile. Pentru a face faţă cererilor, ministerul obţinuse de la Primăria oraşului câteva spaţii noi: căminele M2A, N2B şi E Vitan cu 1.000 de locuri; un bloc de apartamente şi unul de garsoniere cu 1.100 de locuri; hotelurile Cişmigiu,
Universal şi Tranzit, cu 450 de locuri. Oficialii ministerului au anunţat că la nivelul întregii ţări, din cei 30.320 de studenţi originari din altă localitate decât oraşul universitar unde învăţau, doar pentru 1.800 nu găsiseră locuri de cazare la 1 octombrie. Cea mai mare criză a căminelor era în Bucureşti.
Problema cazării studenţilor a fost urmărită de ziariştii de la România liberă, care în preajma zilei de 1 octombrie şi după aceea au realizat reportaje „la faţa locului". Autorităţile practicau o pasare a responsabilităţilor, transmiţând vina pentru insuficienţa locurilor de cazare de la Guvern la decanii facultăţilor, ba chiar la administratorii de cămine. Aceştia din urmă au fost lăsaţi să rezolve problema după bunul plac, ajungându-se la situaţii neobişnuite. Astfel, studenţii de la Facultatea de Electronică a Politehnicii bucureştene au fost scoşi din Căminul C al Complexului „Leul", în locul lor fiind aduşi colegii de la Universitatea de Arhitectură.
Politehniştii de la Electronică locuiau în „Leu" de ani buni, fiind nevoiţi să doarmă în stradă până la găsirea altor spaţii. În Regie, multe camere erau nelocuibile, din cauză că geamurile fuseseră sparte de un cutremur recent, uşile dispăruseră, iar paturile şi saltelele fuseseră furate. Se pare că în Regie administratorii „făceau legea", deoarece în baza unor „atenţii" menţineau cazate persoane care nu aveau dreptul, nefiind studenţi. În Complexul Agronomic, multe camere erau complet goale, nezugrăvite şi fără uşi la intrare.
În concluzie, anul universitar 1990/1991 a avut un debut tumultuos. Programele şcolare erau în schimbare, studenţii se descurcau greu cu spaţiul locativ, iar politicienii se temeau de noi proteste ale tinerilor. Într-un interviu pentru România liberă, Gheorghe Ştefan, ministrul Învăţământului şi Ştiinţei, declarase că numeroşi parlamentari îl sfătuiseră să includă în legea educaţiei care se afla în pregătire prevederi prin care se interzicea politica în universităţi. Amintirea revoltelor din primăvară-vară era încă vie, politicienii temându-se de forţa socială a studenţimii. Ministrul Ştefan era însă adeptul neimplicării politicului în învăţământul superior, în baza autonomiei universitare. Dacă profesorii sau studenţii doreau să facă politică în timpul liber, era treaba lor!
Scandal la „Medicina" din Craiova
Universitatea de Medicină din Craiova a fost scena unui scandal legat de admiterea studenţilor în anul universitar 1990/1991. Un grup de 73 de candidaţi respinşi a adresat o scrisoare publică preluată de presa centrală, în care-l acuzau pe decanul instituţiei, Valeriu Neştianu, că orchestrase admiterea frauduloasă a unor studenţi. Contestatarii susţineau că la Craiova fuseseră înscrişi 73 de studenţi respinşi la examenul din anul 1989 organizat la Universitatea de Medicină din Bucureşti. Cei 73 ar fi fost înmatriculaţi ilegal în februarie 1990 la Craiova, urmând să înceapă cursurile în toamnă, în baza unei întreruperi de şcolarizare. Însă locurile lor au fost extrase din numărul alocat Universităţii de Medicină din Craiova pentru anul universitar 1990/1991. Respinşii de la „Medicina" craioveană susţineau că prezentaseră ministerului situaţia nefirească încă din timpul organizării examenului de admitere, însă de la Bucureşti nu venise nici o reacţie.
Citește pe Antena3.ro