x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special DE LA MOBRA LA BMW-X5

DE LA MOBRA LA BMW-X5

05 Feb 2004   •   00:00

In copilarie, pe la mijlocul anilor ‘50, am descoperit placerea cumparaturilor. Aparusera in "Alimentara" din colt biscuitii Eugenia. Costau 55 de bani.

Regimul lui Dej hotarase sa diversifice piata; pe langa marmelada la cutii si bomboanele spirtoase, in galantare se rasfatau si biscuitii care urmau sa devina cea mai longeviva marca de produs alimentar in Romania.

Acum o jumatate de secol nu prea aveai ce sa cumperi din magazine. Mai active erau talciocurile si consignatiile in care burghezo-mosierimea se lepada de lux in favoarea clasei muncitoare, ai carei reprezentanti sfatuiti bine si-au putut lua bijuterii, tablouri, mobila stil pe mai nimic. A doua inviorare a pietei romanesti am perceput-o cand m-am mai saltat cu cativa ani. Bicicleta Mifa venita din Cehoslovacia la magazinul Ferometal din Calarasi a insemnat pentru mine intrarea in Europa. Tatal meu era mandru ca putuse sa-si cumpere un ceas Pobeda, palida satisfactie la sutele de mii de ceasuri elvetiene luate de pe mainile romanilor de patrulele eliberatoare.

In studentie intrasem deja in societatea de consum. Era un adevarat corn al abundentei in magazine - tigari americane, icre negre, votca ruseasca. Aparusera si masinile Fiat, iar magnetofoanele Tesla erau sculele de baza ale ceaiurilor. Bicicletele Carpati erau singurele asemanari pe care le-ar fi gasit cineva intre modul de deplasare la muncile campului intre romani si olandezi. Un teoretician al cresterii moderate a nivelului de trai, autor si al sintagmei "Epoca de aur", ne explica in redactia "Scanteii", unde intrasem ca reporter stagiar, cum trebuie combatuta viziunea consumatorista. O infiltrare gasita nociva in ideologia socialista, care ar fi fost un germen periculos al societatii de consum ce miroase a capitalism. Masina Dacia si sticla de Pepsi Cola au fost varfurile a ceea ce isi putea permite un roman obisnuit obligat sa stea la coada pentru suta de salam cu soia si zaharul pe ratie.

Intelegem mai bine de ce, dupa Revolutie, cei care au vandut Jelibon au ajuns milionari in dolari. Saltul de la Mobra la BMW X5 arata nu neaparat ce cumpara romanii, ci la ce viseaza. Si aici este o mare speranta. Atunci cand leul va deveni cu adevarat greu nu prin taierea zerourilor din coada, ci prin puterea lui de cumparare, magazinele vor fi si pline de marfa de calitate si vor avea cumparatori pe masura. Probabil ca doar fiul meu va apuca acele vremuri, iar povestile cu mirajul biscuitilor Eugenia vor fi desprinse dintr-un film retro-SF.

Bancile, silite de Banca Centrala sa puna piciorul pe frana acordarii creditelor de consum, se gandesc deja cum sa ocoleasca restrictiile impuse de staff-ul din Strada Doamnei. Dupa sarbatorile de Paste vor fi mai multe voci hotarate care vor cere ridicarea sanctiunilor puse pe buzunarul totusi gol al romanilor. (DAN CONSTANTIN)

×
Subiecte în articol: special