x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Eurodeputații relaxează normele de poluare pentru mașinile noi

Eurodeputații relaxează normele de poluare pentru mașinile noi

de Adrian Stoica    |    08 Mai 2025   •   08:40
Eurodeputații relaxează normele de poluare pentru mașinile noi

Producătorii auto evită amenzi de 15 miliarde de euro

Parlamentul European urmează să voteze astăzi modificarea normelor standardelor de performanță privind emisiile de CO2 pentru autoturismele și autoutilitarele noi. Modificarea propusă ar oferi producătorilor posibilitatea de a-și respecta obligațiile pentru anii 2025, 2026 și 2027, prin calcularea mediei performanțelor lor pe parcursul perioadei de trei ani, și nu pentru fiecare an în parte, așa cum se prevede acum. Această abordare le-ar permite producătorilor auto să echilibreze emisiile anuale în exces în interiorul celor trei ani, astfel încât la finalul perioadei să se înregistreze reducerea emisiilor. Propunerea face parte din planul de acțiune industrială al Comisiei Europene pentru sectorul auto european, anunțat pe 5 martie 2025. 
Relaxarea reglementărilor privind emisiile de CO2, pentru a evita amenzile, a fost una dintre cererile de bază ale producătorilor europeni de automobile, având în vedere scăderea pieței auto și concurența puternică din partea grupurilor chineze. Pe de altă parte, industria auto europeană este amenințată de președintele Donald Trump cu impunerea unui tarif de 25% pentru maşinile importate în SUA, lucru care ar însemna reducerea exporturilor producătorilor europeni cu circa 200.000 de mașini anul, potrivit unui studiu publicat de Automotive News. Normele actuale stabilesc obiective anuale, care acoperă perioade de cinci ani, pentru reducerea emisiilor medii de CO2 provenite de la autoturismele și autoutilitarele noi din flota UE. Începând cu 2025, obiectivul anual este de a se reduce emisiile de CO2 cu 15% față de valorile din 2021 pentru perioada 2025-2029. 

Conform amendamentului care va fi adoptat astăzi, producătorii de automobile din UE vor avea la dispoziție 3 ani în loc de un an pentru a respecta limitele mai stricte de emisii la vânzările de mașini noi. Comisia Europeană a anunțat că își menține totuși constrângerile care le impun producătorilor de vehicule cu patru roți să atingă un prag de 95 de grame de CO2 pe kilometru. Schimbarea vine în condițiile în care producătorii de automobile europeni se confruntă cu o presiune crescândă pentru decarbonizare, pe fondul intensificării concurenței globale și al obiectivului pe termen lung al Uniunii Europene de a atinge un transport rutier cu emisii zero până în 2050. La sfârșitul anului trecut, Comisia Europeană refuza categoric să modifice limitele stricte de emisii de CO2 care urmau să intre în vigoare din 2025.

Amenințați cu amenzi de 15 miliarde de euro

Producătorii auto din blocul comunitar avertizează de mai multe luni că riscă să ajungă în situaţia în care vor trebui să plătească amenzi de 15 miliarde de euro pentru că nu vor reuşi să respecte ţintele privind emisiile de CO2 din 2025. Astfel, dacă un constructor nu respectă regulile din 2025 (adică emisii maxime per mașină de 92,5 grame CO2/km), atunci riscă o amendă de 95 de euro per mașină vândută care nu respectă reglementările. Comisia Europeană a purtat discuţii cu industria auto pentru a răspunde la provocările cu care se confruntă sectorul, inclusiv pe partea de reglementare, pentru a se asigura că producătorii auto europeni îşi pot electrifica flotele şi concura cu rivalii mai avansaţi din China şi Statele Unite. 

Se va aplica principiul compensării

Conform planului, producătorilor de mașini li se va permite să compenseze emisiile mai mari într-un an sau doi, depășind obiectivele de reducere în alți ani în intervalul 2025-2027. Comisia a spus că flexibilitatea adăugată este menită să sprijine capacitatea industriei de a investi în tranziția către energie curată. În prezent, cadrul legal care a intrat în vigoare la 1 ianuarie, stabilește noi plafoane ale emisiilor medii, producătorii de automobile fiind evaluați anual și supuși amenzilor mari pentru că nu își îndeplinesc obiectivele anuale.

Potrivit Asociației Transport & Environment (T&E), statele UE ar trebui să facă investiții de 310 miliarde de euro în tehnologii de transport curate necesare pentru atingerea obiectivelor de mediu pentru 2030. 

Trimestrul III, termen PNRR pentru taxa de poluare auto

România are al patrulea cel mai îmbătrânit parc auto din Uniunea Europeană, în condițiile în care vârsta medie a unei maşini în țara noastră este de 14,9 ani. Potrivit reformelor fiscale asumate în cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă, România şi-a asumat taxarea mijloacelor de transport poluante, iar ținta trebuie îndeplinită în trimestrul trei al acestui an. Intrarea în vigoare a noului mod de taxare ar trebui să aibă loc începând cu anul 2026, conform planului asumat de guvern. Deocamdată Guvernul nu a venit cu niciun proiect de lege în acest sens, dar pe piață se vehiculează sumele pe care posesorii de mașini ar urma să le plătească. De exemplu, pentru o mașină veche de 20 de ani, în normă de poluare EURO 2, proprietarul va avea de plătit undeva între 350 și 400 de euro. 

Un plan de 1,8 miliarde de euro

Comisia Europeană a prezentat la începutul lunii martie un plan de 1,8 miliarde de euro pentru a crea un lanţ de aprovizionare sigur şi competitiv pentru materiile prime pentru baterii, care va contribui la sprijinirea creşterii industriei europene a autovehiculelor. De asemenea, pentru a ajuta sectorul autovehiculelor din UE să abordeze provocările legate de deficitul de competenţe, de necorelarea competenţelor şi de îmbătrânirea forţei de muncă, Observatorul european pentru o tranziţie echitabilă, lansat prin Pactul industrial curat, va elabora şi va colecta date pentru a contribui la identificarea viitoarelor „puncte fierbinţi” preconizate în ceea ce priveşte dislocările locurilor de muncă şi lacunele în materie de competenţe. 

×
Subiecte în articol: eurodeputati norme poluare masini noi