ASF ar fi trebuit să amendeze companiile care nu au respectat prețul prevăzut prin plafonare, iar aceste tarife cresc prin diverse motive introduse de asigurători, cum ar fi creșterea vârstei persoanei care face asigurarea mașinii sau pentru creșterea prețului manoperei la service-urile auto. Calculele arată că din banii primiți de la conducătorii auto care plătesc aceste asigurări obligatorii, doar 5% se duc spre achitarea pagubelor, în urma accidentelor de circulație.
Asociațiile transportatorilor rutieri au cerut, de la începutul plafonării tarifelor RCA, aplicarea unor măsuri eficiente care să conducă la stoparea creșterii nejustificate a acestora, arătând că plafonarea nu va avea efectul scontat. În ultimul an s-au confirmat avertismentele transportatorilor, dar actualul guvern a ales să meargă în continuare cu prelungirea aceleiași măsuri ineficiente care nu a redus tarifele RCA.
Această plafonare a fost stabilită prin Hotărâre de Guvern în așa fel încât să lase „portițe” de acțiune asigurătorilor care să poată calcula în plus prețul poliței de asigurare, în funcție de ceea ce se poate considera o „vulnerabilitate” a asiguratului, pornind de la numărul de accidente de circulație pe care le-a avut sau penalizările în trafic, până la vârsta persoanei, starea de sănătate sau perioada pe care încheie polița de asigurare.
Dincolo de unele aspecte legate de vulnerabilități reale, șoferii au fost revoltați de ofertele companiilor de asigurări care-i obligă, practic, să cumpere RCA pe un an, pentru că tarifele sunt, în multe cazuri, mult mai mari pentru o poliță pe 3 sau 6 luni, decât pe un an.
S-au înregistrat și multe situații absurde, de exemplu, în unele contracte au fost invocate de către asigurători inclusiv motive legate de vârsta șoferului, deși RCA-ul este plătit de o societate comercială, nu de o persoană fizică.
Cei care sunt obligați să plătească RCA se găsesc în situația în care se pot plânge doar la Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (B.A.A.R.), dar acesta este alcătuit exact din asigurători, ceea ce înseamnă că firmele care oferă aceste polițe ar trebui să accepte să reducă niște costuri care le bagă bani în conturi, în favoarea asiguraților, deși nu au nicio obligație legală de a face acest lucru, în detrimentul lor, ba chiar li se permite, prin felul în care a fost concepută Hotărârea de Guvern, să ia mai mulți bani de la asigurați.
E mai ieftin să plătească amendă
Ceea ce au cerut transportatorii, încă de anul trecut, a fost, în primul rând o intervenție fermă a ASF, care să aplice amenzi usturătoare companiilor, atunci când acestea cresc nejustificat prețurile polițelor de asigurări obligatorii pentru autovehicule, însă nici acest lucru nu s-a întâmplat și tot prin portițele legale pe care le-au avut la dispoziție, companiile de asigurări au considerat că e mai convenabil să plătească o amendă infimă, în timp ce încasează sume foarte mari din polițele RCA vândute cu depășirea tarifelor stabilite (doar teoretic) prin plafonare.
Astfel, plafonarea prin HG nu a făcut decât să ajute asigurătorii să câștige mai mulți bani, încă de la prima intervenție de acest fel, când a fost stabilit un tarif „plafonat” mai mare decât cel de referință de la momentul aplicării, în martie 2023, după ce deja crescuseră prețurile polițelor RCA cu peste 250% față de momentul ieșirii de pe piață a companiei City Insurance, în 2021.
Aceste creșteri nejustificate ale tarifelor RCA au scăpat de sub control și statul nu a găsit nicio măsură prin care să poată readuce lucrurile la normalitate, iar noua plafonare, prin prelungirea măsurii cu încă 3 luni, nu are nicio șansă de a îndrepta lucrurile.
Se reduc șansele de creștere a concurenței
Transportatorii spun că ar putea chiar să le agraveze, pentru că în această situație sunt descurajate să intre pe piața din România noi firme care ar putea crește concurența, asigurând astfel o reglare a prețurilor prin eliminarea monopolului. Dacă piața polițelor obligatorii de asigurare RCA va fi monopolizată din nou de un număr mic de firme, istoria ultimilor ani se poate repeta în orice moment - adică liderii de piață riscă în continuare să intre în faliment, agravându-se astfel situația care a generat creșterea cu peste 250% a tarifelor RCA. S-ar repeta același scenariu care a dezechilibrat întreaga piață a asigurărilor, în ultimii ani, iar pagubele le vor plăti toți conducătorii auto din România care plătesc în continuare RCA-ul, pentru că din plățile acestora se alimentează Fondul de Garantare al Asiguraților (FGA) prin care se achită daunele care nu mai pot fi plătite de firmele falimentare.
Deși toate calculele financiare făcute în ultimii doi ani și toate dovezile din piață arată că măsura plafonării nu-i ajută cu nimic pe păgubiți, ASF și Guvernul nu au găsit nici până acum o soluție pentru aceste probleme. Prelungirea cu încă 3 luni a plafonării tarifelor RCA se va vota, prin Hotărâre de Guvern, săptămâna aceasta.