Astfel, o afacere care funcționează tot timpul anului primește integral subvenția de 85% din consumul mediu calculat pentru anul trecut, în timp ce una care e deschisă pentru turiști doar trei luni, având consum zero sau foarte redus în restul anului, este discriminată din start, pentru că i se calculează o subvenție mult mai mică, raportată la consumul pe 12 luni. Reprezentanții HoReCa cer modificarea de urgență a acestei prevederi discriminatorii din OUG 119/2022.
Așa cum ne-au obișnuit guvernele din ultimii trei ani, măsurile pentru sprijinul populației și a afacerilor nu se fac niciodată bine și au nevoie de mai multe modificări. La 1 septembrie, anul acesta, s-a publicat în Monitorul Oficial al României OUG 119/2022 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022—31 martie 2023. Modificările legislative au drept efect limitarea domeniului de aplicare a schemelor de sprijin reglementate de OUG 27/2022, cu precădere în ceea ce îi privește pe agenții comerciali (clienții noncasnici) în vederea implementării unor măsuri țintite de sprijin și al optimizării cadrului legal cu scopul declarat de legiuitor de descurajare a practicilor incorecte ale operatorilor din energie. Astfel, reforma legislativă a adus mai multe modificări de impact pentru OUG 27/2022: Modificarea domeniului de aplicare și a perioadei schemelor de sprijin reglementate de art. 1 din OUG 27/2022, iar perioada aplicării schemei de plafonare a prețului final a fost extinsă până la data de 31 august 2023, atât în cazul consumului de gaze naturale, cât și în domeniul energiei electrice.
Ne putem aștepta din nou la haos
În privința clienților casnici, prin OUG 119/2022, plafonarea prețului final facturat de furnizorii de energie electrică la 0,8 lei/ kWh a fost restrânsă exclusiv pentru un consum mediu lunar realizat la locul de consum în anul 2021, de cel mult 255 KWh/ lună, față de 300 KWh/lună, conform formei anterioare a OUG 27/2022. De asemenea, prețul final facturat plafonat se aplică, începând cu 1 septembrie, și clienților casnici care nu au istoric în anul 2021 la furnizor, prin raportare la consumul lunar realizat în prezent. În această categorie ar trebui să intre atât consumatorii casnici care nu au avut contract cu nici un furnizor în 2021, dar și cei care au avut contract, dar nu au locuit la adresa respectivă, deci nu au avut consum. Textul Ordonanței, așa cum este formulat, deja lasă loc de interpretări, astfel încât și consumatorii casnici s-ar putea confrunta din nou cu facturi calculate greșit, ceea ce ar genera un nou sezon rece marcat de haos. Sunt mii de români plecați la muncă în străinătate sau care au case de vacanță lăsate goale anul trecut, iar anul acesta nu știu la ce să se aștepte. Sunt și mii de proprietari de apartamente care în pandemie nu le-au mai oferit spre închiriere, iar de anul acesta ar putea avea mari surprize de la furnizorii de gaze și electricitate, dacă aceștia se vor raporta greșit la media pe anul trecut.
Hotelierii au din nou de suferit
Printre cele mai afectate de erorile din OUG 119 sunt afacerile din HoReCa, adică exact cele care au avut de suferit mai mult din cauza restricțiilor, în timpul pandemiei. Sezonierii sunt discriminați, fie că au afaceri pe litoral, unde consumul relevant e în sezonul estival, în Delta Dunării, unde consumul este din primăvară până toamna, sau în zonele montane, unde pentru unele cabane și pensiuni consumul relevant este doar în perioada de iarnă, când sunt deschise.
În cadrul unei întâlniri care a avut loc marți, la Constanța, cu ministrul Turismului, Daniel Cadariu, și ministrul Mediului, Tanczos Barna, Federația Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR) și Uniunea Generală a Industriașilor din România (UGIR) au cerut modificarea OUG 119/2022, astfel încât să se elimine discriminarea celor care au afaceri sezoniere, cei mai afectați fiind hotelierii de pe litoral. Mircea Titus Dobre, fost ministru al Turismului și președinte UGIR Constanța, a cerut sprijinul celor doi miniștri pentru modificarea OUG 119/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale (PLx 551/2022).
Diferențe mari de consum
„S-a constatat că unitățile sezoniere care nu au un consum liniar pe toată perioada celor 12 luni sunt grav dezavantajate de acest act normativ. În cele 5 luni de activitate pe litoral și în unele zone montane structurile de primire turistică cu funcțiuni de cazare și/sau alimentație publică consumă peste 80% din totalul utilităților necesare pentru susținerea activității din cele 12 luni. Având în vedere această situație excepțională, am cerut sprijin de la miniștrii prezenți la întâlnire, pentru a susține, în regim de urgență, modificarea OUG 119/2022”, a explicat, pentru Jurnalul, Mircea Dobre.
Acesta a introdus două amendamente, astfel încât să se elimine discriminarea care-i vizează pe sezonieri: Art. 1, punctul 1, litera f 1 : a) maximum 1 leu/kWh, cu TVA inclus, pentru 85% din consumul realizat lunar, în anul curent, de beneficiarii cu activitatea sezonieră conform art. 34 din OUG 202/2002. Sau b) maximum 1 leu /kWh, cu TVA inclus, pentru 85% din consumul mediu lunar realizat la locul de consum în anul 2021 pentru cele 5 luni de activitate și maximum 1 leu /kWh, cu TVA inclus, pentru 85% din consumul mediu lunar realizat la locul de consum în anul 2021 pentru cele 7 luni în afara activității în cazul operatorilor ce desfășoară activități sezoniere conform art. 34 din OUG 202/2002.