ANCHETA
In momentul de fata, Bucurestiul este "gestionat" strict dupa interese de partid. Sectoarele, delimitate aiuristic, sunt conduse de primari PSD, al caror unic scop este sa "taxeze" electoral Primaria Capitalei si invers. Nici pentru unii, nici pentru altii, sistematizarea europeana a Capitalei nu se afla pe lista prioritatilor. Asa se face ca Bucurestiul a ajuns un oras fara identitate, dar mai ales fara perspective urbanistice moderne.
DANIELA DUMITRESCU, EUGEN CIUFU
In Franta sau Germania, regulamentele de construire sunt foarte stricte pentru ca exista o traditie de locuire urbana. Spre deosebire de celelalte capitale europene, Bucurestiul are o structura urbana foarte diferita. "Acolo totul este construit pe sistemul strada si insula de constructii. Asta da o anumita omogenitate a cladirilor. Daca am face o macheta a Parisului, totul este foarte regulat. Avem un pozitiv care este reprezentat de constructii si un negativ reprezentat de spatiile libere. In Bucuresti, raportul intre liber si construit este mult mai vag. Din punct de vedere al modului in care se poate interveni in oras acest raport ridica niste probleme, pe care regulamentele de constructie nu le pot rezolva", mai spune arhitectul Dan Marin.
Modelul european
Citește pe Antena3.ro
Urbanism haotic
Arhitectii propun, politicienii (in)dispun
Zona istorica - degradata
Nucleul istoric al Bucurestiului este reprezentat de zona Lipscani, Dambovita, Mosilor, Universitate si Kogalniceanu. Aici noul val de constructii nu si-a facut simtita aparitia. Pe zona respectiva problema este alta. "Se degradeaza si nu a fost regenerata arhitectural. Sunt si niste probleme de proprietate, sunt litigii in justitie care dureaza de ani buni. Apoi mai exista situatia celor care nu pot interveni asupra cladirilor pentru ca sunt protejate si atunci le lasa sa se degradeze ca sa speculeze terenul. In strainatate, exista legi care sanctioneaza astfel de proprietari, cred, pana la confiscarea imobilului, spune arhitectul Dan Marin. "Zona istorica nu necesita numai o regenerare urbana, ci si una economica. E o chestiune de supravietuire."
Impartirea pe sectoare
nu are o justificare functionala Structura organizationala a Primariei nu poate sa faca fata unei astfel de regenerari urbane. "Ei (primarii de sector - n.r.) pot detine controlul zonei, insa de partea operationala ar trebui sa existe o structura special creata pentru asa ceva. Asta se numeste management urban. Partea proasta in aceasta problema este si conflictul politic din interiorul autoritatii locale. Zona Lipscani nu este gestionata de Primaria Capitalei, ci de Sectorul 3. Problema ar trebui reglementata nu de interesele politice, ci de logica tehnica. Impatirea pe sectoare in Bucuresti este absolut arbitrara, nu are o justificare din punct de vedere functional si morfologic. Este vorba de niste delimitari arbitrare, care functioneaza de pe vremea lui Ceausescu. Problemele zonei centrale sunt diferite de garsonierele din Turturele. Din punct de vedere strict urbanistic, problemele zonei centrale depasesc capacitatea unei primarii de sector."
Diagnosticul proprietarului de vila la hectar
"Nu orice constructie este o lectie de arhitectura", spune arhitectul Alina Radu. "Constructia poate indeplini o functie biologica, aceea de adapost, daca constructorul ii da un sens, atunci ea indeplineste o functie antropologica. Arhitectura deja este un gest cultural. Arhitectul, insa, nu poate trece dincolo de nivelul socio-cultural al societatii. Sub pretextul modernismului pe care il au clientii miliardari, arhitectii romani au reusit sa promoveze stilul haotic si lipsa de coerenta in domeniul pe care-l reprezinta. Asa au aparut vilele la hectar cu garduri de beton tip puscarie, constructii hidoase care sunt adesea abandonate. Proprietarul nu mai priveste casa ca pe o cladire functionala, ci ca pe o investitie, pana la urma falimentara. "Constructia nu mai este privita ca o corespondenta cu mediul inconjurator. Se ignora adesea ideea de habitat, de spatiu care mediaza intre om si natura. Exista si in constructii o lege proprie a naturii, a organizarii firesti, care se supune ideii de ordine." Casele cu turnulete si interioare high-tech, cu o scenografie opulenta prin care beneficiarul isi dezvaluie refulari mascate "il poate eticheta pe acesta ca fiind un Ceausescu in miniatura, care-si doreste cu orice chip o Casa a poporului in curte".
Cat de prost locuiesc romanii
Haosul urbanistic din Bucuresti si nu numai este completat de calitatea proasta a vietii romanilor. Un studiu al unei companii rezidentiale private arata ca reabilitarea locuintelor ne-ar costa 82 de miliarde de euro, adica 6% din PIB-ul pe 20 de ani. Renovarea partiala a blocurilor nu s-a mai facut de 24 de ani. Aproape toate locuintele din spatiul autohton nu respecta normativul referitor la pierderile termice prin pereti, fundatie, acoperis si ferestre, asa incat cheltuielile de intretinere sunt mai mari cu 50% decat cele ale bulgarilor si cu 80% decat cele ale polonezilor. Peste 12.000 de familii locuiesc in blocuri care au depasit durata normala de viata. Durata medie de viata a fondului rezidential este de doar 23 de ani. Acelasi studiu arata ca romanii traiesc de trei ori mai inghesuit decat francezii. Suprafata medie a unei locuinte romanesti este de 34 de metri patrati, spre deosebire de una europeana, care are 107 metri patrati. De altfel, rezultatele recensamantului din 2002 arata ca jumatate din populatia Romaniei traieste in apartamente de doua camere si doar un procent de 4,3% isi permite sa locuiasca in case cu peste cinci camere. O treime din locuinte utilizeaza centrale termice sau gaze pentru incalzire. Care este efectul? Consumul de masa lemnoasa pentru foc contribuie la scaderea cu 7% a suprafetei padurilor fata de 1989.
Pedepse neaplicate
Legea 453/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de construtii si unele masuri pentru realizarea locuintelor contine un articol care, daca ar fi respectat de autoritati, prin puterea exemplului, ar putea impune disciplina in constructii. Legea spune, la articolul 21, ca executarea lucrarilor de constructie fara autorizatie sau continuarea acestora dupa ce au fost sistate de catre organele de control constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amenda de la un milion de lei la 50 de milioane de lei. Autoritatile care constata incalcarea acestei legi sunt obligate sa sesizeze organele de urmarire penala. Autorizatiile de constructie obtinute retroactiv fac, insa, aceasta lege inutila.
Exemplul ardelean
In Sibiu exista o firma finantata de statul german care ofera consultanta celor care vor sa faca interventii asupra patrimoniului istoric, fie ca e vorba numai de adaptarea unor spatii sau de modificari de anvergura, care insa nu trebuie sa incalce litera legii. Probabil ca aceasta firma nu va dura vesnic in Romania. Probabil ca specialistii de-acolo vor ramane ceva vreme in tara, ne vor invata cum sa procedam cu aceste cladiri, dupa care se vor retrage. Bucurestiul ar avea nevoie de o astfel de consultanta, mai ales ca este aproape de neconceput ca cei care administreaza spatiul arhitectural nu s-au gandit pana acum la o astfel de solutie.
"Ministerului Culturii, construit ilegal!"
Poate ca daca institutiile publice care isi construiesc sedii ultramoderne ar fi respectat legea, aceasta ar fi avut sorti de aplicare. Un exemplu elocvent este cel al Ministerului Culturii, care si-a ridicat un astfel de sediu in... curtea Muzeului Satului, adica intr-o zona protejata. Arhitectul-sef al Capitalei ne-a declarat ca este singurul in masura sa dea autorizatii de construire pe astfel de zone, iar in acest caz particular nu a fost solicitat sa faca acest lucru. Este de neinteles cum o astfel de institutie a ocolit procedura de autorizare.