x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Infern rutier pe Litoral

0
Autor: Emilia Sava 15 Iul 2008 - 00:00
Infern rutier pe Litoral


PROIECT Lucrările la centura Constanţei încep în septembrie
Şosele gîtuite de numărul tot mai mare de autoturisme care înaintează cu viteza melcului, şoferi rămaşi blocaţi între tiruri. Cam aceasta este imaginea de pe timpul verii pe drumurile spre mare

PROIECT Lucrările la centura Constanţei încep în septembrie
Şosele gîtuite de numărul tot mai mare de autoturisme care înaintează cu viteza melcului, şoferi rămaşi blocaţi între tiruri. Cam aceasta este imaginea de pe timpul verii pe drumurile spre mare. Dacă circulaţia pe A2 pînă la Cernavodă este un "parfum", după acest punct începe şi coşmarul.

 
Odată ajunşi în zona industrială a oraşului Constanţa, unii ar crede că greul a trecut, dar pînă la Mangalia şoseaua devine neîncăpătoare. Înşiruite în coloane de kilometri întregi, maşinile merg cu încetinitorul, iar socotelile la consumul de benzină sau motorină trebuie luate în calcul pentru a avea bani şi de distracţie în concediu, dar şi pentru drumul de întoarcere.  Aglomeraţia începe de la primele ore ale dimineţii şi se prelungeşte pînă tîrziu în noapte. O circulaţie anevoioasă, greu de descris în cuvinte, dar puternic resimţită de şoferi şi de cei care îi însoţesc.

 
NERVI. Drumul spre şi dinspre Litoral este deseori atît de greu de străbătut, încît mulţi dintre cei care doresc să stea cîteva zile la mare regretă alegerea făcută. Cu nervii întinşi la maximum, blocaţi în coloane de maşini, turiştii răsuflă uşuraţi cînd se văd ajunşi la destinaţie, dar evită să se gîndească şi la drumul de întoarcere. Dacă, pe timpul iernii, circulaţia este cît de cît lejeră, o dată cu venirea verii, drumurile sînt sufocate de maşinile blocate în trafic. Tirurile care transportă mărfuri din toată ţara spre port formează pe alocuri adevărate noduri, peste care doar cu multă răbdare se poate trece. Turismul de week-end a luat amploare în ultima vreme, – chestiune care constituie o bucurie pentru proprietarii de unităţi de pe Litoral, – dar pînă la punctul final, turiştii trebuie să se înarmeze cu mult calm, pentru ca în cele din urmă să reuşească să se şi relaxeze la mare. După patru ani de amînări şi cu poticneli la tot pasul, proiectul şoselei de centură a municipiului Constanţa pare să fi intrat în linie dreaptă. Procedurile sînt aproape finalizate, studiile au fost puse pe hîrtie şi ar mai urma doar execuţia. Lucrările de construcţie a by-pass-ului Constanţa sînt planificate să dureze doi ani, dar sînt strîns legate şi de finalizarea porţiunii Cernavodă – Constanţa, fără de care eliberarea drumurilor de pe Litoral nu ar avea sens.


ESTIMĂRI. Şoseaua de centură este prevăzută ca o continuare a porţiunii Cernavodă – Constanţa. Aceasta va fi realizată, potrivit estimărilor, în cel mult doi ani şi este proiectată să aibă ca punct de plecare oraşul Ovidiu, va ocoli municipiul Constanţa, iar în final va ajunge în zona portuară din Agigea. Totul este gîndit în aşa fel încît tirurile care străbat în prezent oraşul să aibă o rută mult mai lejeră şi să nu mai blocheze traficul celorlalte maşini. "Logic era să terminăm întîi by-pass-ul, pentru că Cernavodă – Constanţa se termină în by-pass. Autostrada nu intră în Constanţa, dar astfel schimbăm direcţia de mers", spune şeful Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Constanţa, Jean-Paul Tucan.

By-pass-ul Constanţa urmează să aibă traseu de la Ovidiu, va trece prin Poiana, Palazu şi în final Poarta 10 a Portului Constanţa Sud Agigea. "Aici va fi finalizarea proiectului. Şoseaua de centură va avea patru intersecţii, un nod rutier cu DN 2A Ovidiu, nodul rutier cu DC 89 Poiana şi DN 3 Valu lui Traian şi DN 39 Constanţa – Mangalia. Un alt nod va fi cel de descărcare a traficului din Autostrada Cernavodă – Constanţa, care va fi unul de viteză pentru fluidizare. Nodul rutier de pe DN 39, Constanţa – Mangalia, va scoate tot traficul greu, care nu va mai ieşi pe la Poarta 5, ci va  urca direct pe autostradă cu direcţia Bucureşti sau alte destinaţii din Constanţa", mai spune Tucan. Noua şosea se va apropia destul de mult de comuna Valu lui Traian, iar dacă autorităţile locale din zonă vor binevoi ar putea crea un "inel verde" în jurul Constanţei. O dată cu finalizarea proiectelor care merg strîns legate, circulaţia traficului greu prin oraş va fi interzisă. Şoseaua de centură mai are prevăzut şi un pod de dimensiuni mari, asemănător celui de la Agigea peste Canalul Dunăre – Marea Neagră, care va putea face legătura cu o altă autostradă spre Costineşti. Pentru ambele proiecte, tronsonul Cernavodă – Constanţa şi şoseaua de centură, lucrurile par să fi intrat pe un făgaş normal, dar important este să fie începute şi lucrările, pentru a putea spune că există o speranţă şi de finalitate. Pentru realizare vor fi desemnaţi prin licitaţie cîte doi ofertanţi. "Interesant este că mai avem puţin şi semnăm contracul de execuţie. Sînt două contracte separate, Cernavodă – Medgidia pînă la Valea Dacilor şi un contract de la Medgidia pînă la centura Constanţa. Vor fi doi executanţi, ca şi la by-pass", spune şeful DRDP Constanţa.

În această lună se împlineşte un an de cînd au fost demarate procedurile pentru proiectul şoselei de centură, iar cele mai multe întîrzieri au fost provocate de contestaţii. "De-abia acum se deschid ofertele şi mai avem o săptămînă-două să le analizăm. De obicei, 75% din timpul unei investiţii este pînă cînd începi cu studii de fezabilitate, proceduri de licitaţie şi achiziţie, exproprieri şi 25% înseamnă execuţia. Din cauza contestaţiilor şi a relei-voinţe, din cauza unor companii care au dorit întîrzierea construcţiei acestei autostrăzi, în mod firesc ar trebui în septembrie să demarăm proiectul, în cazul în care nu mai apar alte amînări", spune Jean-Paul Tucan. În ce priveşte exproprierile, acestea sînt realizate într-o proporţie de 55% şi se înaintează, iar sumele sînt stabilite prin companii de avocatură specializate. În rest, se mai aşteaptă hotărîre de guvern pentru achitarea lor. Lucrările de realizare a şoselei de centură sînt preconizate să înceapă în luna septembrie şi au ca termen de execuţie 24 de luni. Proiectul este estimat la aproximativ 200 de milioane de euro cu fonduri de la BERD. Suma este estimativă în condiţiile în care timpul trece, iar costurile pentru materiale şi pentru salarizarea muncitorilor cresc simţitor.

 

TRAFIC. În prezent, cel puţin 10.000 de maşini grele tranzitează în numai 24 de ore drumurile de pe Litoral avînd ca destinaţie portul, iar traficul înregistrat de maşinile mici nici măcar nu mai poate fi calculat.

"Am terminat procedurile. Fiecare soluţie tehnică a fost gîndită în funcţie de necesităţile zonei, să se dezvolte şi să se respecte şi distanţa faţă de oraş", spune directorul DRDP Constanţa. După desemnarea executanţilor, pasul următor va fi eliberarea autorizaţiei de construcţie de către Consiliul Judeţean Constanţa (CJC), despre care conducerea DRDP nu crede că vor fi probleme: "Eu cred că are interes major să se facă. E o investiţie prea mare şi nu cred că vor fi probleme. Am încredere în maturitatea politică a celor care conduc instituţia respectivă". 

Mai mult, Consiliul Judeţean Constanţa aşteaptă finalizarea procedurilor, fără sfîrşit parcă, pentru a vedea proiectul şoselei de centură demarat. "E o limită fizică a drumurilor, care a fost depăşită de mult, şi nu este vorba doar de zilele de sfîrşit de săptămînă mai ales pe drumurile spre sudul Litoralului. Important este să finalizeze să se prezinte hîrtiile", spune purtătorul de cuvînt al CJC, Cristian Moldovanu.
 

6,5 milioane de euro/km de autostradă

Anul trecut, autorităţile estimau că în luna noiembrie 2007 vor semna deja contractul cu firma care se va ocupa de realizarea centurii Constanţa. "Contractul de construire a autostrăzii Centura Constanţa va fi semnat în cursul lunii noiembrie 2007", anunţa sec un comunicat al CNADNR. Astfel, după amînarea cîtorva termene de depunere a ofertelor s-a ajuns ca, astăzi, reprezentanţii CNADNR să ne spună că estimează ca luna aceasta să semneze contractul cu constructorul. "Licitaţia pentru desemnarea antreprenorului a demarat la 4.07.2007 cu publicarea invitaţiei la precalificare. S-au precalificat şapte firme şi asocieri. Invitaţia la licitaţie a firmelor precalificate a fost publicată la 28.12.2007, data-limită de depunere a ofertelor fiind 11.04.2008. Termenul estimat pentru semnarea contractului este iulie 2008, iar termenul estimat pentru finalizarea lucrărilor este anul  2011", conform CNADNR. Finanţarea lucrărilor la Centura Constanţa este asigurată în proporţie de 75% de Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare şi 25% de Guvernul României. Costurile estimate pentru realizarea autostrăzii în lungime de 22,2 km, împreună cu întreaga infrastructură asociată, vor fi de circa 145 de milioane de euro.

  • Elena Stan
Citeşte mai multe despre:   special,   constanta,   centura,   cernavoda,   sînt,   cernavodă constanţa

 

Ştiri din .ro




Mai multe titluri din categorie

Exclusiv: Spirala generalilor de Ziua Națională

Exclusiv: Spirala generalilor de Ziua Națională
Galerie Foto A fost „Black Friday” la avansări în grad, de Ziua Națională a României. In acest an, printre cei propuși la grade înalte se numără personaje ciudate: un chestor in cadrul Ministerului de Interne - abonat...

Bazele de date ale deținuților din România, rescrise de o firmă care a dezvoltat, pentru OMS, platforma de distribuție a vaccinurilor anti-COVID

Bazele de date ale deținuților din România, rescrise de o firmă care a dezvoltat, pentru OMS, platforma de distribuție a vaccinurilor anti-COVID
Galerie Foto Compania deținută de omul de afaceri Mihai Matei, președinte al Asociației Patronale a Industriei de Software și Servicii, a primit, recent, de la Administrația Națională a Penitenciarelor un contact de peste...

Dezvoltarea capacităților de producție în industria alimentară trebuie să devină prioritară

Dezvoltarea capacităților de producție în industria alimentară trebuie să devină prioritară
Interviu cu Valeriu Tabără, președintele Academiei de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Șișești” Fără capacități de prelucrare a materiei prime, valoarea producției în anul...

Polițiștii din Argeș - supărați pe sindicatul de la București și pe legile care le mănâncă banii

Polițiștii din Argeș - supărați pe sindicatul de la București și pe legile care le mănâncă banii
Conflict între polițiști și sindicaliști, în Argeș. Oamenii legii le cer socoteală celor care îi reprezintă. Un ofiţer din cadrul Secţiei 4 Poliţie Piteşti a postat un mesaj public în care își arată dez...

Miniștrii Guvernului Ciucă locuiesc într-un hectar de case, dețin 343.000 de metri pătrați de pământ și au în conturi câteva milioane de euro

Miniștrii Guvernului Ciucă locuiesc într-un hectar de case, dețin 343.000 de metri pătrați de pământ și au în conturi câteva milioane de euro
Galerie Foto Cabinetul PNL-PSD-UDMR, condus de generalul Nicolae Ciucă și căruia, mâine, Parlamentul României îi va acorda votul de învestitură, este putred de bogat, pe persoanele fizice care îl compun. Cei 23 de membri ai...

Roman: Rotația premierilor PNL și PSD, în baza unui gentlemen's agreement

Roman: Rotația premierilor PNL și PSD, în baza unui gentlemen's agreement
Ministrul desemnat al Digitalizării, Florin Roman susține că PNL și PSD mai au de lucrat la capitolul încredere. El mai spune că rotația premierilor se va produce în baza unui gentlemen's...

Alexandru Odobescu, o moarte învăluită în misterul unui amor cu năbădăi

Alexandru Odobescu, o moarte învăluită în misterul unui amor cu năbădăi
Galerie Foto Dependent de morfină, viciu căpătat în Franța, în urma unui tratament medical prescris împotriva gutei, Alexandru Odobescu (1834-1895) mai avea o slăbiciune: femeile tinere. Combinația droguri + dame frumoase...

556.000 de lei, băgați în sistemul de conferințe pentru „Salonul Alb” de la Senat

556.000 de lei, băgați în sistemul de conferințe pentru „Salonul Alb” de la Senat
Instituția condusă de Anca Dragu a majorat, săptămâna trecută, prețul stabilit în august pentru achiziția unei instalații de conferință destinate unei singure săli din Palatul Parlamentului, costul final...

Povestea satului care înjură 112 și alungă urșii cu muzica populară

Povestea satului care înjură 112 și alungă urșii cu muzica populară
Galerie Foto În urmă cu doi ani, cam pe această vreme, la 112 suna un bărbat disperat: tocmai ce-l alergase ursul pe uliță. Dialogul cu dispecerul de la Poliție, timp de câteva minute, a fost halucinant: „capetele de...

Generalii Florian Coldea și Dumitru Cocoru și-au deschis a doua companie de imobiliare

Generalii Florian Coldea și Dumitru Cocoru și-au deschis a doua companie de imobiliare
Galerie Foto Fostul cap militar al Serviciului Român de Informații, generalul în rezervă, cu patru stele, Florian Coldea, împreună cu ex-colegul său, generalul Dumitru Cocoru, și-au extins afacerile. Cei doi au înființat, r...

 „Acei copii n-ar fi avut mari șanse să trăiască fără ajutorul nostru”

 „Acei copii n-ar fi avut mari șanse să trăiască fără ajutorul nostru”
Galerie Foto Se pregătea să emigreze în Elveția sau în Germania și a ajuns în Irak. Așa începe povestea lui George Vlajie, un tânăr român care, în 2013, a hotărât să se realizeze profesional în vestul Europei....

Peste 1,8 miliarde de lei pe lună, pentru testarea angajaților care nu se pot vaccina

Peste 1,8 miliarde de lei pe lună, pentru testarea angajaților care nu se pot vaccina
Galerie Foto Dincolo de problema sanitară reală care a condus la folosirea „certificatului verde” pentru a îngrădi accesul în locuri publice unor categorii de populație, mai este și una legată strict...

ANRP își retro-digitalizează arhiva dosarelor cu sprijinul companiei unui fost lider UDMR

ANRP își retro-digitalizează arhiva dosarelor cu sprijinul companiei unui fost lider UDMR
Trei firme, printre care una controlată de fostul lider UDMR Zoltan Robert Abraham, dar și de omul de afaceri Bogdan Ivanov, ex-membru al boardului director al „defunctei” companii de asigurări City Insurance, au ...

Nadia, șase decenii de viață și trei mituri nemuritoare

Nadia, șase decenii de viață și trei mituri nemuritoare
Galerie Foto Pare că s-a scris, s-a spus și s-a bârfit totul despre fetița-argint viu născută pe 12 noiembrie 1961 la Onești, despre adolescenta cu codițe care lăsa o întreagă planetă cu gura căscată la Olimpiada din...

Preocupările aleșilor în 2021: Delațiunea video în trafic, mașini mai scumpe pentru stat și digitalizarea pescuitului

Preocupările aleșilor în 2021: Delațiunea video în trafic, mașini mai scumpe pentru stat și digitalizarea pescuitului
De la începutul acestui an, pe rolul Camerei Deputaților au fost înregistrate nu mai puțin de 560 de proiecte de lege, inițiative legislative sau propuneri legislative, avându-i ca inițiatori pe senatori și...
Serviciul de email marketing furnizat de