INTERVIU
ALEGERI - Nagy Zsolt vorbeste despre scopul campaniei electorale a Uniunii
Am realizat interviul cu vicepresedintele executiv al UDMR, Nagy Zsolt, prin telefon, in timp ce acesta calatorea cu masina de la Cluj spre Brasov. De cand a fost desemnat sa coordoneze campania UDMR si a prezidentiabilului Marko Bela, Nagy Zsolt, unul dintre strategii formatiunii maghiare, este mereu pe drumuri.
SILVIU SERGIU
TEL. Nagy Zsolt isi doreste, dupa alegeri, ca maghiarii sa aiba o influenta mare in luarea deciziilor politice
|
Jurnalul National: Domnule Nagy Zsolt, sunteti coordonatorul campaniei UDMR. Concret, care sunt atributiile dumneavoastra?
Nagy Zsolt: Sunt seful staff-ului de campanie al UDMR. In aceasta calitate coordonez intreaga activitate de campanie, de la imagine pana la mass-media, si diferitele evenimente de campanie, deci manifestarile electorale ale UDMR. Evident, avem departamente specializate pe diferitele domenii.
De ce a ales UDMR sa aiba o campanie unica, pentru prezidentiale si pentru parlamentare?
Era si firesc, dat fiind faptul ca, pentru aceste alegeri, candidatul nostru la Presedintie este chiar presedintele UDMR, domnul Marko Bela. Evident, prin candidatura dansului vrem sa facem campanie UDMR si sa aratam, prin intermediul acestei candidaturi la Presedintie, ceea ce vrem sa facem noi in urmatorii patru ani. Era firesc sa avem un singur staff de campanie, iar cele doua campanii sa fie coordonate din acelasi punct. Evident, caravanele de campanie ale domnului presedinte sunt manifestari speciale dedicate candidatului la Presedintie, organizate de o echipa restransa.
O femeie de 39 de ani a fost ucisă chiar de patul din dormitor
Citește pe Antena3.ro
Priza la electorat
Este prima data cand Marko Bela candideaza pentru aceasta functie. Care a fost reactia electoratului maghiar? Are Marko Bela priza la alegatori?
Da, pot sa spun ca avem o impresie foarte buna in urma celor 11-12 zile care s-au scurs de la inceputul campaniei electorale. Am inceput in forta cu patru manifestari foarte mari. Deschiderea campaniei a fost la Targu Secuiesc pe 28 octombrie cu un concert pop-rock, dupa aceea la Targu-Mures tot un concert pop-rock, dupa aceea la Oradea si Cluj. In total, peste 20.000 de oameni au participat la aceste patru intruniri. La Targu Secuiesc au fost aproape 10.000 de oameni. Ceea ce inseamna o priza foarte mare la public, domnul Marko Bela a fost foarte bine primit, ulterior si in caravana tinuta in judetele Hunedoara, Alba, Timis a fost o primire foarte buna si nu numai din partea electoratului maghiar, ci si din partea electoratului roman din Ardeal. Am intalnit primari, consilieri locali sau judeteni, altii decat ai UDMR, care au apreciat programul UDMR in care se vorbeste despre dezvoltarea regionala a Ardealului.
Comparativ, cine credeti ca este mai bun: Gyorgy Frunda sau Marko Bela?
Nu se pot face astfel de paralele. Domnul Frunda a candidat intr-un alt moment politic. Ceea ce este important este ca in momentul de fata actualul candidat, domnul presedinte Marko Bela, este primit foarte bine, pot sa spun la fel de bine sau chiar mai bine in anumite locuri decat domnul Frunda, in anii 1996 si 2000.
Dar de ce nu a mai candidat domnul Frunda?
Domnul Frunda este una din personalitatile cele mai cunoscute in randul comunitatii maghiare, dar, incepand din 2004, sondajele noastre arata ca domnul presedinte Marko Bela este cel mai apreciat politician al UDMR. Pe de alta parte, domnul Frunda nu a mai vrut sa candideze, dansul spunand ca, daca cineva poate fi de doua ori presedinte al Romaniei, si candidaturile sa fie in numar de doua. Pe de alta parte, momentul politic este diferit. In 1996 si 2000 era important sa aratam intregii tari ca vrem sa lucram pentru bunastarea Romaniei, nu sa urmarim doar interesele maghiarilor, acum deja nu mai este nevoie de aceasta demonstratie, pentru ca am demonstrat in cei opt ani in care am fost la guvernare sub diferite forme. Acum este foarte important ca electoratul nostru sa participe intr-un numar foarte mare la alegeri, iar, pentru aceasta mobilizare, personalitatea cea mai adecvata a fost domnul presedinte Marko Bela.
Acesta a fost unul dintre motivele pentru care UDMR si-a desemnat un candidat la Presedintie? Ma gandesc ca nu vizati castigarea functiei de sef al statului.
Evident. Cu toate ca vrem sa sugeram si prin aceasta candidatura ca ar fi firesc sa traim intr-o tara, unde chiar si un maghiar sa castige functia suprema in stat, de ce nu, daca este capabil. Pe de alta parte, este o metoda foarte buna pentru mobilizare, un canal media extrem de important prin care putem sa ne facem cunoscut programul politic.
Sondaje
Cum sta Marko Bela si UDMR in sondaje?
Avem mai multe sondaje. Ultimul sondaj national comandat de UDMR a fost efectuat in luna septembrie. Este vorba de un sondaj cu reprezentativitate nationala, efectuat pe un esantion de 1.200 de persoane, relevant pentru comunitatea maghiara. UDMR are un sprijin important din partea comunitatii maghiare. In jur de 80% din maghiari vor vota cu UDMR.
Dar va reusi UDMR sa intre in Parlament? Exista zvonuri cum ca UDMR ar avea oarece probleme in privinta atingerii pragului de 5%.
Eu nu cred in acest lucru. Eu sunt convins ca vom avea peste 5%. Preconizam un rezultat de peste 6% la aceste alegeri, deci cu siguranta vom trece pragul de 5%.
Care sunt sloganuri UDMR si ale lui Marko Bela in aceasta campanie electorala?
Domnul presedinte Marko Bela are un slogan separat. Pentru UDMR avem sloganul "Impreuna in Europa" - care apare separat pe afise si in limba romana - pentru comunitatea maghiara avem si mesajul "Impreuna pentru autonomie", iar domnul presedinte are sloganul "Un presedinte ardelean pentru o Romanie europeana".
Autonomie
Autonomia este mesajul central al campaniei UDMR?
Este intr-adevar unul dintre mesajele centrale ale campaniei UDMR. Programul nostru electoral se numeste "Dialog pentru autonomie", sugerand prin cele doua cuvinte nu numai obiectivul UDMR, ci si metoda prin care dorim sa ajungem la acest obiectiv, prin dialog cu fortele politice din Parlament. Si aceasta campanie o consideram un mod de a prezenta ceea ce credem noi despre autonomie, cum concepem noi diferitele forme ale autonomiei, care nu lezeaza interesele nimanui, doar ajuta comunitatea maghiara sa-si pastreze identitatea.
Autonomia este folosita si de radicali. Ati ales acest mesaj pentru a evita faramitarea electoratului maghiar?
Evident, este unul din telurile noastre care sa determine comunitatea maghiara sa voteze unitar, pentru a avea ulterior o cat mai mare influenta in procesul decizional politic din Romania, deci o cat mai mare reprezentare parlamentara a comunitatii maghiare. Toata campania se axeaza pe ideea de a mobiliza in cat mai mare masura comunitatea maghiara pentru a vota cu UDMR.
Din sondaje ce reiese? Veti avea probleme cu absenteismul?
Nu se contureaza aceasta problema a absenteismului. Speram ca mobilizarea sa fie chiar mai buna decat a fost pe plan general.
In afara de autonomie, pe ce alte mesaje se mai axeaza campania electorala a UDMR?
As scoate in evidenta patru teme foarte importante. Una a fost autonomia despre care am vorbit deja. A doua ar fi mai multi bani pentru familiile ardelene. Dorim sa atragem cat mai multe investitii, sa reusim sa dezvoltam infrastructura in Transilvania, astfel incat familiile maghiare, dar si cele romanesti sa traiasca mai bine in Transilvania, prin reducerea taxelor sa ramana cat mai multi bani in vistieria familiala. Un alt punct al programului ar fi o sansa pentru tineri, o sansa cat mai buna de afirmare pentru tineri, astfel incat tinerii sa nu fie nevoiti sa plece din tara si sa se afirme acolo, sa-si gaseasca bunastarea. Deci sa poata studia in limba lor materna, sa fie competitivi inclusiv pe plan european si sa gaseasca locuri de munca pe masura acestei educatii. As mai scoate in evidenta aderarea la Uniunea Europeana. Este interesul intregii tari si in special al comunitatii maghiare ca integrarea sa ne gaseasca pregatiti, sa putem atrage fondurile de dezvoltare pentru aceste regiuni unde locuiesc si maghiarii.
Cat va costa aceasta campanie electorala?
Nu pot sa va spun o estimare prea precisa, dar UDMR este binecunoscuta, pentru ca face intotdeauna campanii ieftine. Noi suntem foarte bine implementati ca structura in intreaga comunitate, avem peste 300.000 de membri, deci va dati seama ca avem o campanie om la om. Eu am estimat niste cheltuieli de campanie in jur de 4 miliarde de lei.